Czeszka z Rotrexem – CTB Fabia 1.6 16v Kompressor (2008)


Škoda Fabia to dość częsty widok na polskich drogach. Znacznie rzadziej widać 180-konną Fabię RS. Ale przy tej Fabii nawet RS-ka jest pospolita. Fabia 1.6 16v z kompresorem Rotrex, bo o niej mowa, jest naprawdę rzadkością. A to ciekawy „przypadek”.
Fabia 1.6 z 2008 roku ma ustawiony poprzecznie wolnossący silnik o mocy 105 KM (przy 5600 obr./min) i maksymalnym momencie obrotowym 153 Nm przy 3800 obr./min. Dzięki takiej mocy ważący ok. 1150 kg kompakt przyspiesza do 100 km/h w 10,10 s oraz osiąga prędkość 190 km/h.
Zobacz również: Jak przygotować się do zimy? Kilka prostych czynności już robi dużą różnicę
Nie są to parametry porażające, ale trzeba też powiedzieć, że to auto nie jest zaprojektowane do ścigania się. Rolę ściganta w palecie czeskiej firmy gra właśnie Fabia RS. Nie każdy jednak kupi RS-kę, a z kolei w zwykłej Fabii może też chcieć mieć trochę więcej mocy.
Naprzeciw takim osobom wyszła niemiecka firma CTB (Chiptuning Berl), która zajmuje się tuningiem elektroniki prawie wszystkiego, co jeździ po drogach od motocykli, przez samochody osobowe i ciężarowe, aż po ciągniki rolnicze.
Skoda Fabia RS vs Seat Ibiza Cupra [co wybierasz?]
Przy okazji podkręcania Fabii CTB o tyle sobie sprawę skomplikowało, że zajęło się nie tylko chiptuningiem, ale także zamontowało kompresor Rotrex. Ciśnienie doładowania wynoszące 0,3 bara natychmiast podniosło moc jednostki prawie o 50% - do 155 KM.
Żeby poprawić prowadzenie Škody oraz jej przyczepność tuner zainstalował zawieszenie firmy Bilstein (sprężyny Eibach) oraz założył 17-calowe felgi BBS z nowymi oponami Pirelli.
Limitowana edycja Skody Fabii vRS S2000
Fabia optycznie wyróżnia się zmienioną osłoną chłodnicy i brewkami przednich reflektorów.
Niestety nie wiadomo jakimi parametrami drogowymi dysponuje ulepszona Fabia, a jedyne, co podali testujący dziennikarze, to czas okrążenia małej pętli toru Hockenheim wynoszący 1:24,4 min.
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: R4
- Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1598 cm3
- Doładowanie: Kompresor Rotrex
- Moc maksymalna: 155 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 96,97 KM/l (seryjny – 65,71 KM/l)
- Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
- Typ napędu: Na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: Tarczowe
- Koła przednie: 17″
- Koła tylne: 17″
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1156 kg
- Stosunek masy do mocy: 7,46 kg/KM (seryjny – 11,01 kg/KM)
- Długość: 3992 mm
- Szerokość: 1642 mm
- Rozstaw osi: 2462 mm
Źródło: sportauto
Ten artykuł ma 4 komentarze
Pokaż wszystkie komentarze