Poradniki i mechanikaJak działa ogrzewanie postojowe webasto?

Jak działa ogrzewanie postojowe webasto?

Układ Webasto rozłożony na elementy podstawowe
Układ Webasto rozłożony na elementy podstawowe
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Maciej Gis
02.03.2014 11:37, aktualizacja: 30.03.2023 11:59

Ogrzewanie postojowe to niezależny od pracy jednostki napędowej system ogrzewania silnika i wnętrza pojazdu za pomocą dodatkowych urządzeń.

Działanie systemu ogrzewania postojowego polega na wykorzystaniu układu chłodzenia oraz wentylacji do podgrzania silnika lub wnętrza pojazdu bez potrzeby uruchamiania jego silnika.

Nieduży agregat grzewczy pracuje niezależnie od silnika pojazdu, a paliwo potrzebne do jego zasilania jest pobierane ze zbiornika paliwa. Do agregatu zasysane jest powietrze, niezbędne do przeprowadzenia reakcji spalania. Następnie uruchamiany jest obieg płynu chłodniczego silnika samochodu.

Po jego rozgrzaniu wprowadza się go w obieg, podczas którego płyn oddaje ciepło. Krąży pomiędzy agregatem, wymiennikiem ciepła a silnikiem i wraca do agregatu, gdzie jest ponownie podgrzewany. Dzięki układowi wentylacji całe ciepło jest przekazywane do kabiny pasażerskiej. Tego typu system jest w stanie rozgrzać wnętrze auta do optymalnej temperatury w około 20 minut od jego włączenia.

Dużą zaletą ogrzewania postojowego jest rozgrzewanie jednostki napędowej. Ma to znaczący wpływ na zużycie paliwa oraz emisję substancji szkodliwych. Największe zapotrzebowanie na paliwo i największa emisja spalin są tuż po rozruchu zimnego silnika.

Dzięki ogrzewaniu postojowemu zimą nie trzeba skrobać szyb, nie ma też problemów z rozruchem przy bardzo niskich temperaturach.

System może nie tylko ogrzewać kabinę, ale również ją chłodzić. W upalne dni, gdy zostawiamy samochód na słońcu, wystarczy go włączyć i po około 15-20 min można schłodzić wnętrze do akceptowalnej temperatury.

Webasto w samochodzie użytkowym do przewozu osób
Webasto w samochodzie użytkowym do przewozu osób© fot. mat. prasowe

Rodzaje sterowania ogrzewaniem postojowym

Układ może być zasilany na kilka różnych sposobów. Pierwszym z nich jest zwykły zegar, ustawiany na przykład przy wysiadaniu z samochodu. Jest to najprostsze rozwiązanie, ale i najmniej wygodne. Wymaga bowiem od kierowcy ustawienia go zawczasu, bądź wyjścia do auta w celu jego włączenia.

W najnowszych rozwiązaniach ogrzewaniem postojowym steruje się za pomocą aplikacji.
W najnowszych rozwiązaniach ogrzewaniem postojowym steruje się za pomocą aplikacji.© fot. mat. prasowe

Alternatywą jest sterowanie za pośrednictwem bezprzewodowego pilota. W zależności od producenta i wersji może on być wyposażony wyłącznie w przyciski włączania i wyłączania lub w wyświetlacz informujący m.in. o temperaturze w pojeździe (zamontowany czujnik w kabinie) czy stopniu nadmuchu. Umożliwia on także ustawienie godziny włączenia ogrzewania oraz czasu jego pracy.

Najnowszą możliwością jest zarządzenie za pośrednictwem smartfona. Zaletą tego rozwiązania jest brak konieczności noszenia ze sobą pilota oraz spora liczba funkcji dostępnych na ekranie urządzenia, które i tak zawsze ze sobą zabieramy.

Ile to kosztuje?

Dawniej były to rozwiązania bardzo drogie, ale dziś wystarczy ok. 500-700 zł by wyposażyć auto w najprostsze ogrzewanie postojowe, grzejące głównie jednostkę napędową. Za bardziej skomplikowane systemy, umożliwiające sterowanie zdalne trzeba zapłacić ok. 3000-4000 zł.

Warto pamiętać, że Webasto to nazwa marki urządzeń tego typu, ale przyjęło się powszechnie, że każde ogrzewanie postojowe to webasto, tak jak każde auto terenowe to jeep.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (8)