Samochody używaneFiatUżywany Fiat Panda II - typowe awarie i problemy

Używany Fiat Panda II - typowe awarie i problemy

Fiat Panda II
Fiat Panda II
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Fiat
Artur Kuśmierzak
14.05.2011 21:41, aktualizacja: 30.03.2023 10:17

Choć Fiat od wieków nieodzownie kojarzy się z autami o podwyższonym ryzyku występowania usterek to jeden z modeli tej włoskiej marki obecnie produkowany w Polsce wyraźnie temu zaprzecza. Samochód o którym mówimy to oczywiście przedstawiciel segmentu A nazwany Pandą.

Zapewne niewielu z Was o tym wie, że Fiat Panda I generacji był produkowany od początku lat 80. aż do roku 2003, kiedy to zaprezentowano nowoczesnego następcę tego auta. Design Pandy II co prawda nie powala na kolana, ale nie jest też tak archaiczny jak miało to miejsce w przypadku poprzednika. Jednak nie stylizacja jest tutaj najważniejsza, ale ekonomiczność i praktyczność. W 2004 roku do oferty dołączył wariant z napędem na 4 koła, a w palecie silników pojawił się 1,3-litrowy diesel Mulijet.

W 2006 roku Włosi zaprezentowali usportowioną wersję Pandy 100 HP. Dwa lata temu samochód przeszedł gruntowną modernizację i odtąd w niezmienionej postaci produkowany jest do dnia dzisiejszego. Pod maską tego miejskiego pojazdu znajdziemy jeden z poniższych silników:

[*]R4 1,1 8V (54 KM)

[*]R4 1,2 CNG (60 KM)

[*]R4 1,2 8V (60- 69 KM)

[*]R4 1,4 16V (100 KM) wersja 100 HP

[*]R4 1,3 Multijet 16V (70- 75 KM)

Silniki nie należą do szczególnie awaryjnych dlatego śmiało możemy polecić każdy z nich. Trzeba jednak pamiętać, że najmocniejszy 1,4-litrowy motor spala znacznie więcej niż mniejsze jednostki napędowe zarówno benzyny jak i oleju. Przed zakupem warto sprawdzić czy oglądany przez nas egzemplarz nie ma wycieków z silnika i skrzyni biegów. Winę za taki stan rzeczy ponoszą podatne na uszkodzenie uszczelki pomiędzy motorem, a skrzynią biegów.

Fiat Panda
Fiat Panda© mat. prasowe / Fiat

Najczęściej występującą usterką w silnikach Pandy II jest awaria pompy paliwa, co powoduje gaśnięcie jednostki napędowej w czasie jazdy. Dość często zawodzą też alternatory o czym informuje zapalająca się kontrolka awarii ładowania. W niektórych egzemplarzach dochodzi też do zanieczyszczenia przepustnicy olejem z odmy, objawy takiej usterki to falujące obroty i głośna praca silnika.

Fiat Panda
Fiat Panda© mat. prasowe / Fiat

Najsłabszym punktem tej włoskiej konstrukcji jest jednak zawieszenie. Tu przy przebiegach rzędu 50 000 km, a nawet i wcześniej wymiany wymagają łączniki stabilizatora, sworznie wahacza, sprężyny, a także amortyzatory i same wahacze. Niestety nawet po wymianie tych elementów na nowe, zawieszenie nie wytrzymuje zbyt długo.

Fiat Panda
Fiat Panda© mat. prasowe / Fiat

Sprzęgło też nie grzeszy trwałością, które już przy przebiegu około 40 000 km może się nadmiernie ślizgać. W Pandach, które mają za sobą dystans 100 000 km mogą być słyszalne szumy, które świadczą o zużyciu łożysk kół. Z drobnych usterek warto wspomnieć o zacinających się klamkach i zamkach w drzwiach, które skutecznie utrudniają ich zamknięcie.

Fiat Panda
Fiat Panda© mat. prasowe / Fiat

W Fiacie Panda może dochodzić też do defektu wentylatora nawiewu. W niektórych autach pojawia się problem z włączeniem świateł, za co winę ponosi przepalona wtyczka. Decydując się na Fiata Pandę II generacji powinniśmy pamiętać, że choć samochód nie należy do szczególnie awaryjnych to wyeksploatowane egzemplarze po flotowe mogą sprawiać dużo problemów. Najtańsze Fiaty Panda II znajdziemy na rynku wtórnym już za około 9 000 zł.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (22)