Działanie systemu zapobiegającego niekontrolowanej zmianie pasa ruchu [wideo]

System ostrzegania przed niekontrolowaną zmianą pasa ruchu

System ostrzegania przed niekontrolowaną zmianą pasa ruchu

Systemy zapobiegające niekontrolowanej zmianie pasa ruchu zostały wprowadzone stosunkowo niedawno. Są one następstwem rozwijania systemów ostrzegania przed niekontrolowaną zmianą pasa ruchu. W jaki sposób ingerują one w prowadzenie pojazdu? Pokażę to na przykładzie systemu LDP montowanego w samochodach Infiniti.

Pierwszy system ostrzegający przed niekontrolowaną zmianą pasa ruchu w Europie został opracowany przez amerykańską firmę Iteris. Montowano go w samochodach ciężarowych Mercedes Actros z początkiem roku 2000. Obecnie wyposażone są w niego niemal wszystkie samochody ciężarowe na Starym Kontynencie. Sygnały ostrzegawcze w postaci dźwięków czy światła bywają jednak czasem niewystarczające.

Nissan poszedł dalej i wraz z firmami Iteris oraz Valeo rozwijał swój pomysł. Po kilku latach badań japoński koncern już w 2007 roku zaoferował w swojej luksusowej marce Infiniti tzw. LDP – Lane Departure Prevention. Jego działanie polega nie tylko na ostrzeganiu, ale także ingerowaniu w kierowanie pojazdem.

Samochód z systemem LDP wyposażony jest w kamerę umieszczoną w obudowie lusterka wstecznego. Obrazy z niej przesyłane są do komputera, który analizuje je na bieżąco i sprawdza, czy pojazd nadal porusza się między liniami na drodze definiującymi pas ruchu, po którym podróżuje. Jeśli kierowca nie użyje kierunkowskazów, a samochód zacznie przekraczać linię swojego pasa ruchu, system zareaguje.

Na desce rozdzielczej pojawią się kontrolki ostrzegawcze, a z głośników będą dobiegać dźwięki o odpowiednich tonach. W tym samym czasie będą przyhamowywane koła po drugiej stronie pojazdu (przeciwległej do tej, na której znajduje się linia rozdzielająca pasy ruchu). Proces ten odbywa się jednak w sposób bardzo delikatny. Hamowanie kół nie jest natarczywe, nie zaburza toru ruchu pojazdu, a jedynie pomaga kierowcy utrzymać go na właściwej linii. Jeśli komputer wykryje reakcję na kierownicy ze strony kierowcy, natychmiastowo odzyskuje on stuprocentową kontrolę nad samochodem, a proces przyhamowywania kół ustępuje.

LDP musi być włączany przy każdym uruchomieniu pojazdu. Co prawda zawsze będzie działać tryb automatyczny, w którym kierowca zostanie ostrzeżony sygnałami dźwiękowymi oraz kontrolkami na desce rozdzielczej, ale bez włączonego LDP komputer nie będzie ingerować w kierowanie pojazdem.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

System nie działa także podczas poruszania się po mieście, zatłoczonych ulicach oraz poniżej prędkości 70 km/h, aby nie irytować i nie rozpraszać kierowcy niepotrzebnymi sygnałami ostrzegawczymi. LDP działa poprawnie tylko w warunkach dobrej widoczności, sprawdza się także w nocy. Rozpoznaje większość linii — zarówno białych, jak i żółtych, ciągłych i przerywanych. Jeśli na drodze nie ma takich oznaczeń lub system nie jest w stanie ich prawidłowo rozpoznać (np. podczas remontu drogi), nie będzie on funkcjonować prawidłowo. Jego działanie będzie zaburzone także podczas dużych opadów deszczu, śniegu lub podróżowaniu po błocie czy nieutwardzonych drogach. Został on zaprojektowany przede wszystkim z myślą o autostradach oraz długich, prostych drogach.

Systemy ostrzegania, a przede wszystkim wspomagania podczas niekontrolowanej zmiany pasa ruchu, pomagają kierowcy utrzymać samochód na właściwym torze. Dzięki ostrzeżeniom oraz dynamicznym interwencjom mogą zapobiec wypadkowi spowodowanemu sennością lub brakiem koncentracji u kierowcy. Staramy się ruszać w długie trasy wypoczęci, ale nie zawsze jest to możliwe. Wyjechanie poza właściwy pas ruchu jest częstszą przyczyną wypadków z ofiarami śmiertelnymi (lub ciężkimi obrażeniami), niż może się nam wydawać. Według szacunków Infiniti zastosowanie systemu LDP w każdym samochodzie mogłoby zapobiec ok. 5 tysiącom wypadków śmiertelnych w Europie.

Zobacz także:

Dlaczego nie można jeździć w lecie na zimowych oponach? [poradnik]

Pompowtryskiwacze vs Common Rail

Na deszczową pogodę – czujnik deszczu

Zobacz więcej artykułów z serii: Bezpieczeństwo

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Eksploatacja świec zapłonowych – ocena wyglądu świecy Łańcuchy tekstylne - lepsza alternatywa dla stalowych? Świece zapłonowe - budowa i zasada działania Jak eksploatować samochód z instalacją gazową? Tramwaj czy auto - kto ma pierwszeństwo? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - ciecze magnetoreologiczne Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - sterowanie zaworami elektromagnetycznymi Porównanie napędu Mazda SKYACTIV kontra Škoda TSI&DSG Opony zimowe - na co zwrócić uwagę Škoda Octavia 1,2 TSI - którą wersję silnika i jaką skrzynię lepiej wybrać? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia Jak dbać o oświetlenie pojazdu? Jaka prędkość na autostradzie jest najlepsza? Strefa ruchu i strefa zamieszkania - czym się różnią? Dlaczego opona zimowa lepiej sprawdza się podczas zimy? Jak kupować używane auto z instalacją LPG? – strona techniczna Czujniki ciśnienia w oponach TPMS – jak to działa? Czy zakup oszczędnego silnika się zwróci? Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania Jak zabezpieczyć auto przed solą? Światła w samochodzie - kiedy włączyć jakie? Światła – oczy Twojego samochodu

Popularne w tym tygodniu:

Kończy się paliwo i co dalej? Jazda na rezerwie to spore ryzyko Jesienią i zimą tankuj do pełna. Unikniesz kłopotów Hamulec elektryczny zamiast ręcznego. W czym jest lepszy, a w czym gorszy od klasycznego rozwiązania? Rezygnacja z samochodu sposobem na kupno mieszkania? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Koło dwumasowe nie zawsze winne stuków i wibracji. Co się dzieje, jeżeli jego wymiana nie pomaga? Czego nie wiesz o kole dojazdowym? Wyniki naszej sondy pokazują, że sporo Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Akcja serwisowa Volkswagena w związku z aferą spalinową. Jak to wygląda z punktu widzenia użytkownika auta? SUV-y i crossovery w Grupie Volkswagena. Co jest czym? Wypłaty odszkodowań z OC: ubezpieczyciele wciąż oszukują Test opon zimowych GTU 2017: ogumienie dla SUV-a