Hamulce Red Bulla RB7 [technika wyścigowa odc. 42]


Co prawda największy postęp w Formule 1 odbywa się w dziedzinie aerodynamiki, ale także inne kierunki w F1 są bardzo ważne. Ostatnio zespół Red Bull ostro pracował nad usprawnieniami układu hamulcowego.
Z pewnością pamiętacie specjalne tarcze osłaniające felgi w bolidach Ferrari jeszcze dwa sezony temu. Zespół z Włoch mówił wtedy, że to element zmniejszający opory aerodynamiczne wokół kół, ale prawie pewne jest, że chodziło o zwiększenie skuteczności układu hamulcowego.
Rozwój bolidu RB7 (jak każdego innego zresztą) trwa cały czas. Jedną z nowszych modyfikacji jest nowy system doprowadzania powietrza chłodzącego tarcze w przednich hamulcach.
Jak to działa
Zasadniczą różnicę między standardowym układem przewietrzania hamulców, a tym który stosuje Red Bull stanowi specjalna obudowa tarczy hamulca z 9 otworami (rys. poniżej). Tymi otworami wydostaje się powietrze, które przeszło przez tarczę hamulcową.
Istotną rolę w konstrukcji gra felga o specjalnie ukształtowanych elementach piasty tworzących wirnik wysysający rozgrzany gaz, który właśnie opuścił okolicę tarczy hamulcowej. W wyniku zasysania powstaje małe podciśnienie w okolicy wlotu. To daje z kolei możliwość zmniejszenia przekroju kanału dolotowego, a dzięki temu poprawienia własności aerodynamicznych w przedniej części bolidu.
Zobacz również: Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja
Oprócz wspomnianych 9 otworów na czołowej części "bębna" wykonany jest dodatkowy otwór wylotowy (wąski, pionowy — rysunek poniżej).
Problemy
Wspomniałem o kształcie felgi. Niestety, bez odpowiedniego ukształtowania felgi nowy system nie działa tak dobrze jak powinien. Tarcza felgi musi mieć odpowiednio ukształtowany wieniec, który pomaga w skierowaniu powietrza z tarczy hamulcowej na zewnątrz. Na widocznym poniżej rysunku widać także otwory w ramionach felgi mające obniżyć jej wagę.
Oczywiste, że osłona („bęben”) tarczy jest dużo bardziej skomplikowana niż normalnie.
Co dalej?
Red Bull pracuje już nad podobnym rozwiązaniem do hamulców tylnych. Wkrótce z pewnością pojawią się analogiczne pomysły w najlepszych konkurencyjnych zespołach.
Zobacz też:
Dlaczego nie można jeździć w lecie na zimowych oponach? [poradnik]
Pompowtryskiwacze vs Common Rail
W poprzednim odcinku:
Źródło: scarbsf1
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze