Wielka turystyka – TechArt Panamera Turbo GrandGT (2010)

Wielka turystyka – TechArt Panamera Turbo GrandGT (2010)

Wielka turystyka – TechArt Panamera Turbo GrandGT (2010)
Olgierd Lachowski
10.06.2011 07:00, aktualizacja: 12.10.2022 16:43

Na początku 2010 roku słynny tuner z miejscowości Leonberg przedstawił projekt pakietu tuningowego o nazwie Concept One dla Porsche Panamery Turbo. Pod koniec roku TechArt wypuścił pierwszy produkcyjny egzemplarz luksusowego Porsche - GrandGT. Przyjrzyjmy się temu autu z bliska.

Na początku 2010 roku słynny tuner z miejscowości Leonberg przedstawił projekt pakietu tuningowego o nazwie Concept One dla Porsche Panamery Turbo. Pod koniec roku TechArt wypuścił pierwszy produkcyjny egzemplarz luksusowego Porsche - GrandGT. Przyjrzyjmy się temu autu z bliska.

Obraz

Dostępny dla każdego chętnego posiadacza grubego portfela GrandGT wizualnie niczym nie różni się od Concept One. Styliści TechArt nie żałowali Panamerze spojlerów i różnego rodzaju zmieniających wygląd dodatków.

Z przodu znajduje się zupełnie odmienny zderzakospojler, który nie tylko wygląda inaczej niż oryginalny, ale też ma za zadanie kierować odpowiednio przez swoje otwory powietrze chłodzące silnik i hamulce.

Aby po ochłodzeniu jednostki napędowej rozgrzany gaz był w stanie swobodnie opuścić okolicę silnika, zmieniono maskę na nową z otworami wylotowymi. Przednie błotniki otrzymały nakładki poszerzające, które płynnie przechodzą w listwy progowe. Z kolei te, równie płynnie, zmieniają się w poszerzenia tylnych błotników.

Obraz

Inny jest także tylny zderzak. Ta część chyba najsłabiej wyszła projektantom. Element jest duży, a po zamontowaniu w samochodzie sprawia wrażenie, jakby auto było bardzo ciężkie w tylnej części. Nad wyglądu zderzaka styliści powinni popracować.

Na pokrywie bagażnika znalazło się miejsce na sporych rozmiarów spojler z zestawu Aero II, którego zadaniem jest zwiększanie docisku tylnej osi do jezdni. Zapewne informacje TechArta dotyczące zadań aerodynamicznych spojlera nie są przechwałkami, bo tuner słynie z projektowania pakietów spojlerów bardzo dobrze dociskających wozy do jezdni.

Firma tuningowa z Leonberg zadała sobie też trud zaprojektowania drobniejszych detali podkreślających prezencję Porsche. Są to na przykład nakładki na przednie i tylne światła, czy charakterystyczne, owalne „zlepione” końcówki rur wydechowych.

Obraz

Zarówno jakość wykonania, jak i materiały zastosowane przez TechArta nie budzą najmniejszych zastrzeżeń. Każda część jest wykonana z mieszanki włókna szklanego i poliuretanu.

Zastosowanie nakładek na błotniki spowodowało, że samochód jest o 50 mm szerszy z przodu i aż 90 mm z tyłu.

W ramach uzupełnienia zmian w wyglądzie mechanicy zainstalowali nowe koła. Dostępne są felgi Formula III o średnicach od 20 do 22”. W tym egzemplarzu wykorzystano obręcze o średnicy 22” i szerokości 9,5” z przodu oraz 11,0” z tyłu. Przenoszące moc na asfalt opony 265/30 na kołach przednich i 305/25 na kołach tylnych wyprodukowała firma Continental.

Seryjna Panamera Turbo na żywo wygląda znacznie lepiej niż na fotografiach. Ciekawe czy TechArt również prezentuje się lepiej w bezpośrednim kontakcie niż na zdjęciach?

Nie tylko modyfikacjami wyglądu to Porsche stoi, a właściwie jeździ. Pneumatyczne zawieszenie zostało nieco obniżone za sprawą nowego sterownika.

Również inny sterownik zarządza silnikiem. Nowy dlatego, że TechArt zastosował pakiet TA 070/T1, w którego skład wchodzą dwie nowe turbosprężarki. Oryginalne urządzenia ładują z ciśnieniem 0,6 bara, jeśli zaś auto ma pakiet Sport Chrono, ciśnienie jest podniesione do 0,83, natomiast „turbiny” TechArta pracują z ciśnieniem 1,0 bara.

Obraz

Wraz z innymi modyfikacjami, jak sportowe filtry powietrza czy nowy układ wydechowy, turbosprężarki zapewniają moc o 80 KM większą niż w samochodzie fabrycznym. Testujący to auto dziennikarze zauważali, że choć nie można powiedzieć, aby poniżej 2500 obr./min silnik był ospały, to 4,8-litrowy motor V8 najwięcej daje z siebie między 2500 a 5800 obr./min. Maksymalne 580 KM przypada 5350 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy jest równie imponujący jak moc i wynosi 831 Nm przy 3200 obr./min. Maksymalne bezpieczne obroty wału korbowego to 6600 obr./min.

Obraz

Dzięki sporej mocy, napędowi na wszystkie koła oraz dwusprzęgłowej, zautomatyzowanej skrzyni biegów PDK GrandGT od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,70 s, czyli o 0,50 s szybciej od seryjnego Porsche. 200 km/h na liczniku pojawia się po 12,50 s. Prędkość maksymalna wynosi 315 km/h.

Auto o imponujących osiągach wymaga również porządnych hamulców. W tym przypadku wystarcza zestaw fabrycznych ceramicznych tarcz PCCB o średnicy 410 mm z przodu i 350 mm z tyłu. Przednie zaciski mają 6 tłoczków, a 4-tłoczkowe są zaciski tylne.

Obraz

Równie wiele pracy, co w nadwozie i mechanikę auta, pracownicy tunera włożyli we wnętrze wozu. W kabinie dominują dwa materiały: Alcantara[sup]®[/sup] i włókno węglowe. Tę pierwszą odnajdziemy praktycznie wszędzie począwszy od deski rozdzielczej przez tunel środkowy, przednie i tylne fotele, aż po boczki drzwi. Podobnie jest z kompozytem węglowym, którego brak w zasadzie jedynie na siedzeniach.

Znudzone osoby podróżujące z tyłu (o ile można się nudzić w Porsche – nawet z tyłu) mogą liczyć na rozrywkę w postaci filmów wyświetlanych na podwieszonym pod sufitem monitorze o przekątnej 10,2 cala. Jako uzupełnienie ekranu dołączone są słuchawki (chyba po to, żeby nie rozpraszać kierowcy).

Koszty przygotowania tego samochodu są z pewnością ogromne – niestety TechArt nie podaje ceny tuningu.

Obraz

Dobra wiadomość dla zainteresowanych jest taka, że we wrześniu na salonie we Frankfurcie ma się pojawić wersja GrandGT z silnikiem o mocy aż 690 KM i momencie obrotowym 950 Nm(!). To będzie dopiero jazda…

Dane techniczne


  • Typ: V8
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4806 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 580 KM przy 5350 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 120,68 KM/l (seryjny – 104,04 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 831 Nm przy 3200 obr./min
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa PDK
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Hamulce i koła:


  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne PCCB, średnica 410 mm, 6-tłoczkowe zaciski
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne PCCB, średnica 350 mm, 4-tłoczkowe zaciski
  • Koła przednie: 9,5 x 22″
  • Koła tylne: 11,0 x 22″
  • Opony przednie: 265/30 R 22 ContiSportContact 3
  • Opony tylne: 305/25 R 22 ContiSportContact 3

Masy i wymiary:


  • Masa własna: 2045 kg
  • Stosunek masy do mocy: 3,53 kg/KM (seryjny – 4,09 kg/KM)
  • Długość: 4970 mm
  • Szerokość: 2021 mm
  • Rozstaw osi: 2920 mm

Osiągi:


  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,70 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 12,50 s
  • Prędkość maksymalna: 315 km/hblock position=\inside7808/block

Źródło: europeancarweb

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)