Ujednolicenie mapowania silnika w sesji kwalifikacyjnej i w wyścigu mogło być nadzieją na zmiany w czołówce. Jednak podczas dzisiejszego wyścigu o Grand Prix Europy na ulicznym torze w Walencji, Red Bull udowodnił, ze siłą tego zespołu są nie tylko ustawienia silnika.
Po wczorajszej sesji kwalifikacyjnej, która została zdominowana przez kierowców Red Bulla, niewiadome było to jak szefostwo ekipy z Milton Keynes ustawiło mapy silnika. Od tego wyścigu wprowadzony został zakaz zmiany map z kwalifikacji na wyścig, co było dla Ferrari i McLarena nadzieją w walce z Red Bullem.
Start wyścigu był popisem możliwości kierowców Ferrari. Najlepiej ruszył Felipe Massa, który dosłownie wystrzelił do przodu omijając Lewisa Hamiltona oraz przeszkadzając nieco swojemu koledze z zespołu. Fernando Alonso przytomnie wcisnął się jednak po zewnętrznej przecinając drogę Brazylijczykowi i broniąc swoje trzecie miejsce.
Sebastian Vettel po raz kolejny w tym sezonie nie dał szans swojemu partnerowi zespołowemu. Tym razem jednak Mark Webber nie miał większych problemów na starcie, dzięki czemu duet Red Bulla objął prowadzenie.
Na początku wyścigu pogubiły się nieco bolidy Renault. Dwa czarno-złote auta straciły swoje pozycje, Nick Heidfeld spadł początkowo z dziewiątej na dziesiątą pozycję, a Witalij Pietrow miał problemy już na starcie i został dosłownie ominięty przez kierowców startujących z tyłu.
Przez te błędy Heidfeld i Pietrow musieli przez cały wyścig walczyć z kierowcami teamów Force India, Williams i Sauber. Pomimo świetnego startu, za czołówką nie utrzymał się także Felipe Massa. Brazylijczyk stracił później pozycję na rzecz Lewisa Hamiltona.
Brytyjczyk miał być dzisiaj tym kierowcą, który wraz z Fernando Alonso będzie zaciekle walczył z Red Bullami. Niestety Lewis rozczarował kibiców McLarena. Wprawdzie przez kilkanaście okrążeń to właśnie on był najszybszym zawodnikiem na torze, jednak opony w srebrnym bolidzie nie wytrzymywały tempa Hamiltona, przez co kierowca musiał zwolnić.
Podczas wizyt w boksach nie doszło do większych niespodzianek. Pod tym względem dzisiejszy wyścig był naprawdę poukładany. Żadnego poważniejszego incydentu poza uszkodzonym skrzydłem Michaela Schumachera, żadnej kary i samochód bezpieczeństwa, który ani razu nie wyjechał dzisiaj na tor podczas wyścigu.
Niestety to "poukładanie" można było zaobserwować również w stawce. Fernando Alonso był jedynym kierowcą, który mógł rywalizować z czerwonymi bykami, kierowca Ferrari dwukrotnie znajdował się przed bolidem Marka Webbera. Raz wyprzedzając go wykorzystując system DRS i ogromną różnicę prędkości, drugi raz pozostając trochę dłużej na torze, kiedy Webber zjechał do boksów.
Nadal nikt nie mógł jednak znaleźć sposobu na Sebastiana Vettela. Kiedy wydawało się, że Mark Webber zbliża się do prowadzącego bolidu, Vettel delikatnie przyspieszał kontrolując swoją przewagę. Po raz kolejny potwierdziło się, że pomimo kilku drobnostek, takich jak błąd na ostatnim okrążeniu wyścigu o GP Kanady, Sebastian jest po prostu najszybszym kierowcą w stawce.
Czołówka dojechała do mety bez zmian. 10 sekund za Sebastianem Vettelem, ku uciesze lokalnej publiczności, na ostatniej prostej znalazł się Fernando Alonso. Hiszpan wypracował sobie sporą przewagę nad Markiem Webberem, który pod koniec wyścigu miał problemy ze skrzynią biegów.
Za tą trójką znalazł się Hamilton, Massa oraz Button. Ogromnym zaskoczeniem jest wysoka, ósma pozycja Jaime Alguersuariego. Nieźle spisał się również Adrian Sutil, który dojechał do mety przed Nickiem Heidfeldem. Niemiec zamknął pierwszą dziesiątkę.
Słaby występ Renault, nieźle Toro Rosso oraz Force India. W czołówce bez zmian, miejmy nadzieję, że zakaz nadmuchu na dyfuzor przy odjęciu gazu, który ma wejść w życie od Grand Prix Wielkiej Brytanii na torze Silverstone, zamiesza nieco w stawce.
Dzisiaj było trochę nudno i zabrakło emocji, szczególnie podczas walki o czołowe pozycje. Warto zwrócić uwagę również na to, że tylko siedmiu kierowców ukończyło wyścig pokonując cały dystans. Reszta została zdublowana przez Sebastiana Vettela, a przejazd jednego okrążenia toru w Walencji zajmuje około 1 minuty i 40 sekund.
Klasyfikacja Grand Prix Europy
Pozycja | Kierowca | Zespół | Czas | Punkty |
1. | Sebastian Vettel | Red Bull | 1:39:36,169 | 25 |
2. | Fernando Alonso | Ferrari | + 10,8 s. | 18 |
3. | Mark Webber | Red Bull | + 27,2 s. | 15 |
4. | Lewis Hamilton | McLaren | + 46,1 s. | 12 |
5. | Felipe Massa | Ferrari | + 51,7 s. | 10 |
6. | Jenson Button | McLaren | + 60,0 s. | 8 |
7. | Nico Rosberg | Mercedes | + 99,9 s. | 6 |
8. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | + 1 okr. | 4 |
9. | Adrian Sutil | Force India | + 1 okr. | 2 |
10. | Nick Heidfeld | Renault | + 1 okr. | 1 |
11. | Sergio Perez | Sauber | + 1 okr. | |
12. | Rubens Barrichello | Williams | + 1 okr. | |
13. | Sebastien Buemi | Toro Rosso | + 1 okr. | |
14. | Paul di Resta | Force India | + 1 okr. | |
15. | Witalij Pietrow | Renault | + 1 okr. | |
16. | Kamui Kobayashi | Sauber | + 1 okr. | |
17. | Michael Schumacher | Mercedes | + 1 okr. | |
18. | Pastor Maldonado | Williams | + 1 okr. | |
19. | Heikki Kovalainen | Lotus | + 2 okr. | |
20. | Jarno Trulli | Lotus | + 2 okr. | |
21. | Timo Glock | Virgin Racing | + 2 okr. | |
22. | Jerome D'Ambrosio | Virgin Racing | + 2 okr. | |
23. | Vitantonio Liuzzi | HRT | + 3 okr. | |
24. | Narain Karthikeyan | HRT | + 3 okr. |
Klasyfikacja generalna kierowców
Kierowca | Kraj | Zespół | Punkty | |
1. | Sebastian Vettel | Niemcy | Red Bull | 186 pkt. |
2. | Jenson Button | Wielka Brytania | McLaren | 109 pkt. |
3. | Mark Webber | Australia | Red Bull | 109 pkt. |
4. | Lewis Hamilton | Wielka Brytania | McLaren | 87 pkt. |
5. | Fernando Alonso | Hiszpania | Ferrari | 87 pkt. |
6. | Felipe Massa | Brazylia | Ferrari | 42 pkt. |
7. | Nico Rosberg | Niemcy | Mercedes | 32 pkt. |
8. | Witalij Pietrow | Rosja | Renault | 31 pkt. |
9. | Nick Heidfeld | Niemcy | Renault | 30 pkt. |
10. | Michael Schumacher | Niemcy | Mercedes | 26 pkt. |
11. | Kamui Kobayashi | Japonia | Sauber | 25 pkt. |
12. | Adrian Sutil | Niemcy | Force India | 10 pkt. |
13. | Sebastien Buemi | Szwajcaria | Toro Rosso | 8 pkt. |
14. | Jaime Alguersuari | Hiszpania | Toro Rosso | 8 pkt. |
15. | Rubens Barrichello | Brazylia | Williams | 4 pkt. |
16. | Sergio Perez | Meksyk | Sauber | 2 pkt. |
17. | Paul di Resta | Szkocja | Force India | 2 pkt. |
18. | Jarno Trulli | Włochy | Lotus | 0 pkt. |
19. | Jerome D'Ambrosio | Belgia | Virgin Racing | 0 pkt. |
20. | Heikki Kovalainen | Finlandia | Lotus | 0 pkt. |
21. | Pastor Maldonado | Wenezuela | Williams | 0 pkt. |
22. | Timo Glock | Niemcy | Virgin Racing | 0 pkt. |
23. | Narain Karthikeyan | Indie | HRT F1 | 0 pkt. |
24. | Vitantonio Liuzzi | Włochy | HRT F1 | 0 pkt. |