Samochody używaneAudiUżywane Audi A4 B5 - typowe awarie i problemy

Używane Audi A4 B5 - typowe awarie i problemy

Audi A4 B5
Audi A4 B5
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Audi
Artur Kuśmierzak
01.07.2011 21:03, aktualizacja: 30.03.2023 09:43

Audi A4 B5 to samochód, który w naszym kraju zaskarbił sobie spore grono fanów. Nasi rodacy tak bardzo upodobali sobie to auto ze względu na konserwatywną i zachowawczą stylistykę, legendarnego niezawodnego diesla 1,9 TDI oraz wysoki prestiż marki, a także bardzo przystępną cenę egzemplarzy używanych.

Audi A4 B5 zadebiutowało w 1994 roku, a po roku od premiery do oferty dołączyła wersja kombi powszechnie znana jako Avant. W 1997 roku na rynek trafiła usportowiona odmiana S4 o mocy 265 koni mechanicznych. Dwa lata później A4 przeszło drobny facelifting, a w 2000 roku w salonach pojawiła się najmocniejsza odmiana tego auta oznaczona jako RS4 o mocy 380 koni mechanicznych.

Audi A4 B5
Audi A4 B5© mat. prasowe / Audi

W tym samym czasie z salonów wycofano A4 B5, które na rynku zastąpiła nowsza wersja B6. Mimo to odmianę RS4 można było kupić przez dwa kolejne lata. Napęd przekazywany jest na koła przednie lub obie osie (quattro) za pośrednictwem 5- lub 6- biegowej przekładni ręcznej bądź 4- lub 5-stopniowego automatu. Pod maską A4 B5 pracowały następujące silniki:

  • R4 1,6 (101 KM)
  • R4 1,8 (125 KM)
  • R4 1,8T (150- 180 KM)
  • V6 2,4 (165 KM)
  • V6 2,6 (139- 150 KM)
  • V6 2,8 (174- 193 KM)
  • V6 2,7BiT (265 KM) wersja S4
  • V6 2,7BiT (380 KM) wersja RS4
  • R4 1,9 TDI (75, 90, 110- 115 KM)
  • V6 2,5 TDI (150 KM)

Na jaką jednostkę napędową warto się zdecydować? Jeżeli chodzi o motory benzynowe to najbardziej polecamy silniki R4, które nie są zbyt wysilone dzięki czemu nie sprawiają większych problemów w eksploatacji. Mocniejsze odmiany V6 mogą być już mocno wyniszczone przez poprzednich użytkowników. Ponadto w motorze o pojemności 2,8 litra dość często dochodzi do defektu pompy olejowej.

Audi A4 B5
Audi A4 B5© mat. prasowe / Audi

Jeżeli chodzi o jednostki wysokoprężne to lepiej wybrać oczywiście 1,9 TDI, ze względu na wysoką usterkowość zdecydowanie odradzamy 2,5-litrowy silnik V6 (w pojazdach z dużymi przebiegami ścierają się wałki rozrządu). Jednak przed podjęciem ostatecznej decyzji nawet wybierając odmianę 1,9 musimy liczyć się z tym, że większość egzemplarzy przejechało ponad 300 000 km i w związku z tym mogą pojawić się awarie osprzętu.

Audi A4 B5
Audi A4 B5© mat. prasowe / Audi

W konstrukcjach z pierwszych lat produkcji znajdziemy podatną na usterki pompę rozdzielaczową, jednostki te oprócz problemów z pompą mają też ogromne przebiegi, ale z pewnością będą tańsze w eksploatacji niż te uzbrojone w pompowtryskiwacze. W nowszych odmianach 1,9 TDI najczęściej zawodzą właśnie pompowtryskiwacze i turbosprężarki.

Audi A4 B5
Audi A4 B5© mat. prasowe / Audi

Najsłabszym punktem Audi jest jednak zawieszenie, w którym ze względu na niską jakość polskich dróg bardzo szybko zużywają się przednie wahacze. Zalecamy regularne sprawdzanie zawieszenia, bo jeśli w niespodziewanym momencie urwie się element prowadzący to koło stanie w poprzek, a my stracimy kontrolę nad autem.

Audi A4 B5
Audi A4 B5© mat. prasowe / Audi

W niektórych przypadkach trzeba też liczyć się z koniecznością wymiany amortyzatorów i sprężyn. Niekiedy w egzemplarzach Audi A4, w układzie kierowniczym pojawiają się luzy. W wielu autach też ujawnia się głośna praca pompy wspomagania. Dość często spotykaną usterką jest uszkodzenie pompki centralnego zamka, co objawia się problemami z otwieraniem i zamykaniem wszystkich drzwi jednocześnie.

Ze względu na zaawansowany wiek auta w panelu automatycznej klimatyzacji wypalają się żarówki. Zawodne są także alternatory i rozruszniki. Układ chłodzenia również boryka się z kilkoma przypadłościami: awarie pompy cieczy chłodzącej oraz wycieki z nieszczelnej chłodnicy i przewodów gumowych to w Audi A4 B5 normalność.

Audi A4 B5
Audi A4 B5© mat. prasowe / Audi

Zdarza się też, że od czasu do czasu zapali się kontrolka odpowiadająca za poduszki powietrzne. Przyczyną takiej usterki jest najczęściej rozpięta kostka pod fotelem lub uszkodzenie połączenia z poduszką powietrzną w kole kierownicy. Powszechnie spotykanym problemem jest także zacieranie się mechanizmu wycieraczek. Aby przywrócić im dawną świetność zwykle wystarcza wymiana tulei i sworzni.

Audi A4 B5
Audi A4 B5© mat. prasowe / Audi

Podsumowując, Audi A4 B5 to niedrogie w zakupie auto, najtańsze egzemplarze dostaniemy już za około 8000 zł. Niestety kupując ten samochód musimy przygotować dodatkowe pieniądze na remont zawieszenia (około 1000 zł) i ewentualne usterki osprzętu silnika lub układu chłodniczego. Główne zalety A4 to doskonałe zabezpieczenie antykorozyjne, szeroko dostępny napęd na wszystkie koła i duży wybór części zamiennych.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (26)