Phantom dla królowej, czyli historii Rolls-Royce'a część 2 [geneza motoryzacji]

Rolls-Royce Silver Wraith

Rolls-Royce Silver Wraith

W czasie II wojny światowej Rolls-Royce zaprzestał produkcji swoich samochodów i zaczął mocno wspierać brytyjski przemysł militarny. Luksusowe auta powróciły w 1949 roku.

Podczas wojny firma zajęła się głównie produkcją silników, które Brytyjczycy wykorzystywali zarówno w samolotach jak i czołgach. Rolls-Royce wytwarzał też pojazdy opancerzone na zamówienie armii. Powrót do motoryzacji nastąpił w 1949 roku. Podczas gdy większość po zakończeniu II wojny światowej stawiało na konstrukcje samonośne, marka Rolls-Royce pozostała przy sprawdzonych rozwiązaniach.

Historii Rolls-Royce'a część 1

Model Silver Wraith, zaprezentowany po raz pierwszy już w 1946 roku (do produkcji trafił trzy lata później), w dalszym ciągu bazował na masywnym podwoziu. Tylko przy takim rozwiązaniu klienci nadal mogli w indywidualny sposób dobierać zabudowę nadwozia. Rolls-Royce wykorzystał podwozie ze sztywną tylną osią i niezależnym zawieszeniem przednich kół. Standardowy rozstaw osi wersji wynosił 3220 mm, a od 1951 roku dostępne było także dłuższe podwozie o rozstawie 3370 mm. Samochód napędzała sześciocylindrowa jednostka o pojemności 4,2 litra. Do 1955 roku na rynek wyjechało niespełna 1900 egzemplarzy.

Rolls-Royce Silver Wraith

Równocześnie z Silver Wraithem Rolls-Royce produkował też model Phantom IV. Było to jednak auto przeznaczone wyłącznie dla potrzeb dyplomatów czy głów państw i nie trafiło do tzw. wolnej sprzedaży. Aby podkreślić jego ekskluzywny charakter, wyposażono go w silnik ośmiocylindrowy w układzie rzędowym. Łatwiejsze prowadzenie podczas parad czy innych oficjalnych uroczystości zapewniała przekładnia przystosowana do jazdy z bardzo niską prędkością (bieg defiladowy).

Rolls-Royce Phantom IV

Solidne podwozie, o rozstawie osi 3680 mm, mogło unieść naprawdę potężną konstrukcję. Poza jednym wyjątkiem wszystkie nadwozia powstały w firmie „Hooper & H.J. Mulliner”. Były oczywiście wykonane ręcznie z nieprawdopodobną wręcz dbałością o szczegóły. Jedyny model, który powstał poza tą firmą to prototyp, który od początku do końca został wykonany przez Rolls-Royce’a. Po przeprowadzeniu wszystkich testów egzemplarz prototypowy został zniszczony. Przez sześć lat, od 1950 do 1956 roku, wyprodukowano jedynie 18 sztuk tego auta.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Rolls-Royce Silver Dawn

Jednocześnie trwała produkcja modelu Silver Dawn. Co ciekawe był to pierwszy samochód oferowany z fabryczną karoserią, choć jeszcze sprzedawano sporo kompletnych podwozi do skonstruowania nadwozia według indywidualnego życzenia klienta. Większość egzemplarzy auta miała kierownice po lewej stronie, bo samochód był oferowany głównie poza rynkiem brytyjskim. Do napędu tego modelu wykorzystywano ten silnik silnik, co w Silver Wraith – 4,3 l, po 1951 roku wprowadzono też większą jednostkę 4,6 l.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Aktualności:

Nowy model McLarena w 2015 roku [aktualizacja] Aston Martin testuje panele słoneczne na swoich samochodach Nissan Navara od Nismo Kobiety wybrały swój samochód roku Zlicytowano najdroższe numery rejestracyjne świata Sebastian Vettel po trzech dniach w Scuderia Ferrari Suzuki Wagon R+ z wadliwymi poduszkami powietrznymi Problem z hamulcami w Jaguarach XJ Poważna awaria silnika w 14 tysiącach samochodów Toyoty BMW serii 5 GT z dieslem do serwisu Range Rover Evoque Cabrio prawdopodobnie w przyszłym roku WEC 2014 São Paulo: triumf Porsche, mistrzostwo Toyoty Ciąg dalszy opery mydlanej Saaba Mark Webber nie pamięta swojego wypadku w Sao Paulo BMW 2 Active Tourer z napędem xDrive Tajemniczy muł testowy LaFerrari - będzie spider? Mercedes-Benz SL63 AMG World Championship 2014 Collector's Edition Chiny staną się głównym odbiorcą Volvo Wzmocniony Seat Leon Cupra Drogowe samochody McLarena nie dostaną silników Hondy Ford Ranger po kuracji odmładzającej [wideo] BMW przedstawia najdroższy lakier w swojej ofercie Jazda z pijanym kierowcą to gra o życie. Zagrasz? Potężna kraksa Marka Webbera w Sao Paulo!

Popularne w tym tygodniu:

To już nie jest specjalna wersja Volvo. Poznajcie Polestar 1 Poduszki powietrzne dla dzieci. Jest pierwsze takie rozwiązanie Nowe auto Kena Blocka. W przeszłości jeździł nim Krzysztof Hołowczyc Honda z ambitnymi planami elektryfikacji. Hybrydowa CR-V to dopiero początek Ekstremalna wersja legendarnego Mercedesa do kupienia w Polsce Lexus pracował nad jednym lakierem kilkanaście lat. Co go wyrożnia? Nowe Audi A7 Sportback. Wciąż kontrowersyjne, nadal efektowne Porsche przechodzi na subskrypcję. Zmieniasz auta jak rękawiczki Electric Explorer African Challenge 2018. Z Afryki do Polski… autem elektrycznym! Będą sportowe SUV-y od Hyundaia? Pracuje nad tym spec z BMW Nissan Leaf II od Nismo. Auto elektryczne też może być ekscytujące Amerykanie sprawdzili bezpieczeństwo aut od strony pasażera. Wyniki wciąż nie zachwycają