Duma imperium, czyli historii Skody część 2 [geneza motoryzacji]

Duma imperium, czyli historii Skody część 2 [geneza motoryzacji]

Skoda
Skoda
Piotr Wielgus
13.07.2011 17:00, aktualizacja: 07.10.2022 18:01

Po wojnie w naturalny sposób imperium Skody zostało zaanektowane przez gospodarkę socjalistyczną. Skoda, firma nowoczesna, dysponująca najlepszymi technologiami i fachowcami, stała się z dnia na dzień perłą w koronie imperium radzieckiego.

Tuż po wojnie w błyskawicznym tempie odbudowano fabrykę samochodów i nadano im nazwę AZNP - Fabryka Samochodów Przedsiębiorstwo Państwowe. Przedwojenny model Skody Popular 1101 zostaje zmodernizowany, otrzymuje nowe podwozie i przydomek Tudor (ang. „two door” – dwoje drzwi). Jest pierwszym autem, które po zakończeniu wojny wyjeżdża z fabryki.

Produkcja skupiła się jednak na zbrojeniowym i przemysłowym aspekcie – w Bloku Wschodnim samochody osobowe miały znaczenie marginalne, choć urzędnicy i dostojnicy ich potrzebowali, więc wytwarzania aut nie zarzucono całkowicie. Jednakże nowe modele wyłącznie projektowano, do produkcji nie wdrożono w latach 40-tych ani jednego nowego modelu.

Dopiero w 1953 na deski kreślarskie konstruktorów powróciły projekty nowych aut. Efektem była Skoda Spartak, która poprzedziła na rynku legendę i przebój rynkowy – Octavię z 1959 roku. Auto miało silnik o mocy 40 KM. W roku 1956 w zakładach Karosy Vysoke Myto na podwoziu Skody 440 skonstruowano dwudrzwiowego roadstera z czterocylindrowym silnikiem OHV o pojemności 1089 cm³. Moc pozostała taka sama.

Skoda Spartak
Skoda Spartak

Od 1959 roku we wszystkich modelach Skody montuje się zawieszenie sprężynowe z amortyzatorami wstrząsów, które zastąpiło sprężyny starszego typu. Pięć lat później aa rynek wchodzi Skoda 1000 MB. Zagraniczni dziennikarze zgadzają się co do tego, że Skoda zbudowała jeden z najlepszych samochodów jednolitrowych. Model 1000 MB wyznaczył pewien trend – zachowanie równowagi pomiędzy praktycznością samochodu a jego ceną i kosztami użytkowania.

Skoda 1000 MB
Skoda 1000 MB

Podstawowy model (typ 990) posiadał silnik o pojemności 988 cm³ i mocy 42 KM, umieszczony z tyłu samonośnej czterodrzwiowej karoserii. Po dwóch latach produkcji moc silnika zwiększono do 48 KM (typ 721). Także w roku 1966 do produkcji wszedł model Skoda 1000 MB de Luxe o podwyższonym standardzie wyposażenia. Produkowane w latach 1966 - 68 pojazdy Skoda 1000 MBG de Luxe, nieróżniące się karoserią od modelu podstawowego, wyposażone były w silniki o podwyższonej do 52 KM mocy, które montowano także w dwudrzwiowym coupe Skoda 1000 MBX de Luxe. Po faceliftingu skrócono nazwę auta z 1000 na 100.

Skoda 100
Skoda 100

W 1975 roku powstaje sportowa Skoda 130 RS, legenda sportów motoryzacyjnych. Skoda zawdzięcza swój największy powojenny sukces właśnie temu modelowi. W rajdzie Monte Carlo w 1977 Skoda 130 RS zajęła pierwsze i drugie miejsce w kategorii do 1300 cm³. Między innymi dlatego ten model staje się najpopularniejszym w swojej klasie.

Skoda 130 RS
Skoda 130 RS
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)