Półtora RS3! – B&B RS3 Sportback (2011)

Półtora RS3! – B&B RS3 Sportback (2011)

Półtora RS3! – B&B RS3 Sportback (2011)
Olgierd Lachowski
19.08.2011 11:00, aktualizacja: 07.10.2022 18:10

Produkowane przez Audi kompaktowe RS3 Sportback ma 340 KM mocy. Mająca swoją siedzibę w Siegen-Birlenbach firma B&B potrafi z jednego auta zrobić półtora RS3, a wszystko to za niespełna 16 000 euro. O co chodzi? Dowiecie się tego z niniejszego artykułu.

Umiejscowiony poprzecznie 2,5-litrowy, 5-cylindrowy silnik z turbosprężarką produkuje 340 KM mocy przy 5400-6500 obr./min i 450 Nm momentu obrotowego przy 1600-5300 obr./min. Takie parametry jednostki napędowej wystarczają, żeby na twarzy kierowcy przyciskającego pedał gazu w RS3 Sportback pojawił się banan. Radość w kierowcy budzi na pewno przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,60 s i prędkość maksymalna wynosząca 250 km/h.

Obraz

Uśmiech prowadzącego auto może się powiększać coraz bardziej wraz z instalowaniem kolejnych pakietów podkręcających silnik przygotowanych przez specjalistów ze znanej firmy tuningowej B&B.

Wystarczy mieć do dyspozycji 1950 euro, aby B&B zwiększyło ciśnienie doładowania turbosprężarki o 0,2 bara, zmieniło program sterujący silnikiem oraz usprawniło wtryskiwacze paliwa. Te proste operacje zwiększają moc silnika do 410 KM, a maksymalny moment obrotowy do 560 Nm 2450 obr./min. Dzięki usunięciu elektronicznego ogranicznika prędkość maksymalna wzrasta do 295 km/h.

Dokładnie 1000 euro więcej kosztuje pakiet o nazwie Stufe 2, w którym oprócz wyżej wymienionych ulepszeń mechanicy poprawiają przepływ powietrza do jednostki napędowej oraz zwiększają ciśnienie doładowania o 0,25 bara. Efekt jest taki, że Audi ma wtedy moc 425 KM, a także moment obrotowy 580 Nm. Przekłada się to na prędkość maksymalną 297 km/h.

Obraz

Aby móc się cieszyć mocą 450 KM, właściciel samochodu musi się liczyć z wydatkiem 7950 euro. 110 KM więcej w porównaniu z autem fabrycznym bierze się ze zmian zastosowanych w pakiecie numer 2 oraz nowego układu wydechowego ze sportowymi konwerterami katalitycznymi i tłumikami. Wspomniana moc pozwala rozpędzić RS3 do równych 300 km/h.

Na szczycie drabinki dostępnych pakietów znajduje się Stufe 4 - zestaw, który wywoła na twarzy kierowcy szeroki uśmiech. Ulepszenia w nim są bardzo zaawansowane, bo obejmują na przykład zmianę turbosprężarki na urządzenie przygotowane przez tunera. Jest oczywiście nowy sportowy układ wydechowy, inna elektronika sterująca silnikiem, ale są także inne zmiany, takie jak: nowa pompa paliwa, zmodyfikowany układ wtryskowy, usprawniony układ chłodzenia powietrza doładowującego, czy wreszcie sportowe sprzęgło.

Wszystko to kosztuje niecałe 16 000 euro, ale wynik jest imponujący, bo stuningowane RS3 Sportback ma tyle mocy, ile półtora samochodu seryjnego, czyli 510 KM. Maksymalny moment obrotowy to 680 Nm przy 3200 obr./min.

Obraz

Wszystkie te konie mechaniczne i niutonometry kierowane są za pomocą 7-biegowej, dwusprzęgłowej skrzyni biegów S-tronic na wszystkie koła. Duża moc pozwala rozpędzić Audi do 310 km/h.

Poza zmianami pod maską B&B oferuje tuning zawieszenia oraz układu hamulcowego.

Wybierać można między samymi obniżającymi o 20 mm sprężynami a kompletnym zawieszeniem dostępnym w trzech wariantach (Komfort, Sport i Rennsport). Komplet sprężyn kosztuje 398 euro, natomiast pełne zawieszenie od 1298 euro do 1798 euro.

Modyfikacje w hamulcach dotyczą kół przednich. W zależności od zasobności portfela można wybierać spośród 5 zestawów, począwszy od kosztującego 3795 euro pakietu, z 342-milimetrowymi wentylowanymi tarczami i 4-tłoczkowymi zaciskami, do zestawu wartego 6995 euro, w którym tarcze hamulcowe mają średnicę 396 mm, a zaciski po 6-tłoczków.

Zwiększenie rozmiarów hamulców może wymusić zmianę felg na większe. Tutaj B&B oferuje koła w dwóch wzorach B10 (zamontowane w aucie) i B12. Oba wzory mają średnicę 20 cali i szerokość 8,5” (B10) lub 9,0” (B12). Na nie zakładane są opony 235/30 lub 245/30. Innych ulepszeń optycznych firma tuningowa B&B nie przewiduje.

Obraz

Gdyby właściciel samochodu chciał zakupić wszystkie ulepszenia dostępne w siedzibie B&B, musiałby liczyć się z wydatkiem aż 28 421 euro. To dużo. Ale zawsze można z czegoś zrezygnować lub dokupić później. Warto chyba zainwestować 15 950 euro w tuning silnika, bo dzięki niemu kierowca auta będzie miał namiastkę Audi R8 – przynajmniej pod względem mocy.

Dane techniczne

  • Typ: R5
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2480 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 410 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 165,32 KM/l (seryjny – 137,10 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 560 Nm przy 2450 obr./min
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa S-tronic
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Silnik i napęd (Stufe 2):

  • Typ: R5
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2480 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 425 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 171,37 KM/l (seryjny – 137,10 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 580 Nm przy 2600 obr./min
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa S-tronic
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Silnik i napęd (Stufe 3):

  • Typ: R5
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2480 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 450 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 181,45 KM/l (seryjny – 137,10 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 600 Nm przy 2750 obr./min
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa S-tronic
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Silnik i napęd (Stufe 4):

  • Typ: R5
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2480 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 510 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 205,65 KM/l (seryjny – 137,10 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 680 Nm przy 3200 obr./min
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa S-tronic
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 396 mm, 6-tłoczkowe zaciski
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 310 mm
  • Koła przednie: 8,5 x 20″ B10
  • Koła tylne: 8,5 x 20″ B10
  • Opony przednie: 235/30 R 20 lub 245/30 R 20
  • Opony tylne: 235/30 R 20 lub 245/30 R 20

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1650 kg
  • Stosunek masy do mocy: 4,02 kg/KM (Stufe 1), 3,88 kg/KM (Stufe 2), 3,67 kg/KM (Stufe 3), 3,24 kg/KM (Stufe 4) (seryjny – 4,85 kg/KM)
  • Długość: 4302 mm
  • Szerokość: 1797 mm
  • Rozstaw osi: 2578 mm

Osiągi:

  • Prędkość maksymalna: 295 km/h (Stufe 1)
  • Prędkość maksymalna: 297 km/h (Stufe 2)
  • Prędkość maksymalna: 300 km/h (Stufe 3)
  • Prędkość maksymalna: 310 km/h (Stufe 4)block position=\inside7457/block

Źródło: B&B

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)