Fiat Multipla I/II [awarie i problemy]

Fiat Multipla I

Fiat Multipla I

Samochody typu van są tworzone specjalnie po to, żeby w komfortowych warunkach zawieźć swoją rodzinę na wakacje wraz z psem, kotem i całym ekwipunkiem. Niestety w gąszczu praktycznych schowków i ergonomicznie zaprojektowanego wnętrza takie cechy jak przyzwoite osiągi czy chociażby cząstkowa przyjemność z jazdy schodzą na dalszy plan ustępując miejsca rozsądkowi.

Skoro więc typowy van nie posiada wyżej wymienionych cech to powinien przynajmniej oryginalnie wyglądać. Idąc tym tropem dochodzimy do Fiata Multipla, może nie jest to włoska miss piękności, ale sylwetka tego auta jest bez wątpienia na swój sposób niebanalna.

Historia modelu

W 1999 roku Fiat po raz pierwszy zaprezentował niedużego vana zbudowanego na płycie podłogowej modelu Bravo/Brava, którego nazwano Multipla. Już dwa lata po premierze auto przeszło nieznaczny facelifting. W 2004 roku na rynku pojawiła się druga nieco mniej ekscentryczna generacja tego modelu, która w 2010 roku została wycofana z produkcji i jak dotąd nie doczekała się następcy.

Renault Espace III [awarie i problemy]

Silniki

Benzynowe:

R4 1,6 (103 KM)
R4 1,6 CNG (92–103 KM) wersje zasilane gazem LPG/CNG

Zobacz również: Fiat Panda 4x4 Cross (2015) - napęd i ELD - test Autokult.pl

Diesle:

R4 1,9 JTD (105, 110–115 KM)
R4 1,9 Mulijet (120 KM)

Pewnie wielu z Was słysząc o wysokie trwałości jednostek napędowych w Fiacie Multipla wybuchłoby śmiechem, ale takie są fakty jednostki wysokoprężne montowane w tym aucie cieszą się bardzo wysoką trwałością bez względu na to czy wybierzemy wariant JTD czy nowszy silnik MultiJet. Warto jednak pamiętać, że w autach z większymi przebiegami wymiany może wymagać już koło zamachowe oraz koło pasowe wału korbowego. Odradzamy natomiast wybór benzynowego silnika 1,6, w którym notorycznie dochodzi do uszkodzenia przepustnicy i cewek zapłonowych.

Dane techniczne

Jeżeli chodzi o rodzaj napędu i przekładnię to nie mamy tu zbyt dużego, a właściwie żadnego wyboru. Napęd przekazywany jest wyłącznie na koła przednie za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnej. W przednim zawieszeniu zastosowano tu kolumny resorujące, a z tyłu pojawił się układ wahaczy. A jaki jest poziom bezpieczeństwa tego auta? W testach zderzeniowych Euro NCAP Fiat Multipla I generacji otrzymał 3 gwiazdki.

Awaryjność

Jakie są największe bolączki Fiata Multipla? Przede wszystkim wszechobecna korozja. Na szczęście w II generacji tego modelu problem ten został przez Włochów skutecznie rozwiązany. Kolejnym słabym punktem tego modelu jest niefortunne umiejscowienie alternatora, którego obudowa jest niezwykle narażona na uderzenie małych kamieni leżących na drodze i często potrafi pękać. W takie sytuacji alternator zwykle nadaje się tylko do wymiany.

Piętą achillesową tego modelu także przednie zawieszenie, takie elementy jak łączniki stabilizatora psują się wręcz notorycznie. Zbyt delikatne jak na nasze drogi są także wahacze. Łożyska kół też ulegają przedwczesnemu zużyciu. W układzie kierowniczym uszkodzeniu nietrwałe są z kolei drążki kierownicze. Kapryśna bywa także elektryka, gdzie bardzo często przepalają się bezpieczniki i żarówki. W wielu egzemplarzach dochodzi też do pękania przednich reflektorów, głównie w wyniku słabej jakości plastików użytych do ich wykonania. Użytkownicy Fiata Multipli narzekają też na szybko wycierające się fotele.

Naszym zdaniem

Jeśli szukacie taniego w zakupie i w eksploatacji vana, a nie przeszkadza Wam niska jakość wykonania to Fiat Multipla wydaje się interesującą propozycją. Największe opory przed kupnem tego auta budzi jednak jego kosmiczna stylizacja i niepochlebne opinie na jego temat. Największe atuty tego modelu to przestronność i niskie koszty utrzymania, niestety kupując ten samochód musimy się liczyć różnymi usterkami, które na szczęście można usunąć stosunkowo niewielkimi nakładami finansowymi. Najtańsze egzemplarze Fiata Multipla kupimy już za około 7 000 zł.

Zobacz także:

Fiat Idea [awarie i problemy]

Fiat Grande Punto [awarie i problemy]

Fiat Stilo [awarie i problemy]

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Czy warto kupić tanią terenówkę? – poradnik kupującego Używana Mazda 6 II 2,0 MRZ-CD (2008-2012) – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – japońskie youngtimery Sensowne auto za 5000 zł – Mazda [część 9] - poradnik kupującego Używany Ford Fiesta Mk7 1,25 Duratec (2008-2012) - poradnik kupującego Używane Renault Mégane II 1,5 dCi [2002-2008] – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – perełki spod znaku GTI Używany Peugeot 407 1,6 HDI [2004-2010] – czy warto kupić francuza? Sensowne auto za 5000 zł na L [część 8] Rodzynki z rynku wtórnego – bawarskie perełki Używany UAZ 469B (31512) – terenówka dla konesera Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7] Używany Ford Mondeo Mk4 2,0 TDCi (2007-2009) – czy już poprawiony? Sensowne auto za 5000 zł na H [część 6] Używany Ford Mondeo Mk3 2,0 TDDi/TDCi (2000-2007) – ryzykowny zakup? Używana Honda Accord VIII 2,0 VTEC (2008-2011) Używana Honda Accord 2,2 i-CTDi (2003-2008) Sensowne auto za 5000 zł – Ford [część 5] Używana Honda Accord Type-R (1998-2002) Dowiedz się, co kupujesz – układy napędowe i zawieszenie [część 2] Używany Opel Zafira I OPC (2000-2005)

Popularne w tym tygodniu:

Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny WP Pomaga: japoński SUV do 40 tys. zł Używane samochody hybrydowe - co warto wiedzieć przed zakupem?