Skóra (nie)warta wyprawki? – MTM RS3 Sportback Stufe 3 (2011)

Skóra (nie)warta wyprawki? – MTM RS3 Sportback Stufe 3 (2011)

Skóra (nie)warta wyprawki? – MTM RS3 Sportback Stufe 3 (2011)
Olgierd Lachowski
06.10.2011 07:00, aktualizacja: 07.10.2022 18:24

Na razie Audi wypuściło model RS3 tylko z nadwoziem Sportback, ale to nie ma znaczenia dla takich firm jak MTM. RS3 to RS3 i czy to jest hatchback, kombi czy buggy, to technika jest taka sama – technika z Audi TT RS. MTM miało już „TeTetkę” na rozkładzie, więc RS3 Sportback raczej tunera nie zaskoczyło.

Na razie Audi wypuściło model RS3 tylko z nadwoziem Sportback, ale to nie ma znaczenia dla takich firm jak MTM. RS3 to RS3 i czy to jest hatchback, kombi czy buggy, to technika jest taka sama – technika z Audi TT RS. MTM miało już „TeTetkę” na rozkładzie, więc RS3 Sportback raczej tunera nie zaskoczyło.

Nie zaskoczy też chyba czytających ten artykuł, jeśli wcześniej czytali o MTM TT RS, ale po kolei. Zobaczmy, co było bazą dla tunera.

Obraz

Podstawą dla MTM było Audi RS3 Sportback, czyli przerośnięte A3 z silnikiem znanym m.in. z Audi TT RS. Jednostka napędowa w seryjnym RS3 ma dokładnie te same parametry co w małym sportowym wozie spod znaku czterech pierścieni.

Jednostka napędowa ma 5 cylindrów o łącznej objętości skokowej niespełna 2,5 l. W silniku zastosowano turbosprężarkę oraz bezpośredni wtrysk paliwa. Motor ma 340 KM mocy przy 5400-6500 obr./min i 450 Nm maksymalnego momentu obrotowego w bardzo szerokim zakresie obrotów, bo od 1600 obr./min do 5300 obr./min.

Ważące sporo, bo 1650 kg (wg norm UE) RS3 legitymuje się świetnymi osiągami. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 4,60 s, a jego prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h.

Napęd przechodzi przez 7-biegową, zautomatyzowaną, dwusprzęgłową skrzynię biegów S-tronic i trafia na wszystkie koła.

Obraz

Mające już doświadczenie z tą jednostką napędową przy okazji tuningu TT RS przedsiębiorstwo MTM bez problemu podkręciło silnik w RS3. Różnica tkwi przede wszystkim w turbosprężarce, którą zainstalował tuner. Do tego dochodzą nowy, sportowy układ wydechowy i lepsze świece. I tyle.

Turbosprężarka z montażem i regulacją kosztuje 10 613 euro. Jeśli dodać do tego 3465 euro za „wydech”, to robi się całkiem spora sumka, a to przecież nie wszystkie zmiany.

Za to efekt tuningu jednostki napędowej jest bardzo interesujący. Audi ma teraz 472 KM mocy i około 600 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Według tunera pozwala to na jazdę z prędkością nawet 292 km/h i rozpędzanie się do setki w 4,10 s. Pomiary AB Sportscars wykazały jednak nieco inne parametry o czym przeczytacie w tabelce.

Obraz

W prezentowanym samochodzie inżynierowie zamontowali tarcze hamulcowe z 4-tłoczkowymi zaciskami warte 2500 euro. Niestety nie wiemy o nich nic więcej, bo taki zestaw nie figuruje w katalogu MTM. Jest za to komplet z 380-milimetrowymi tarczami Brembo z przodu i 8-tłoczkowymi zaciskami, który kosztuje 5353 euro.

Podobnie jak z hamulcami sprawa ma się też z zawieszeniem. Na stronie internetowej MTM dostępny jest tylko moduł F-Cantronic, który zmienia nastawy pneumatycznego zawieszenia. Natomiast w przypadku tego wozu firma tuningowa zamontowała kosztujący 2850 euro zestaw KW Clubsport z amortyzatorami o regulowanej charakterystyce pracy.

Stuningowane RS3 Sportback jeździ na kołach z felgami Bimoto 8,5 x 19” „ubranymi” w opony Michelin. Komplet to wydatek 3010 euro.

Jak widać na zdjęciach, samochód jest kolorowy. MTM okleiło Audi folią kosztującą 2500 euro. Na szczęście nie jest to zestaw obowiązkowy przy tuningu tego samochodu.

Obraz

Klienci, którzy chcą mieć nieco inne od seryjnego wnętrze swojego auta, mogą zażyczyć sobie dwóch przednich kubełkowych foteli Recaro za 3680 euro.

Gdy MTM nabywało ten samochód w niemieckim salonie, kosztował on 49 900 euro. Po tuningu jego wartość wzrosła to aż 77 535 euro. To dużo i nasuwa się pytanie: czy skóra jest warta wyprawki?

Dane techniczne

  • Typ: R5
  • Ustawienie: z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2480 cmsup3/sup
  • Doładowanie: turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 472 KM przy 6600 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 190,32 KM/l (seryjny – 137,10 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 600 Nm przy 4100 obr./min
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa S-tronic
  • Typ napędu: na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 376 mm
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 310 mm
  • Koła przednie: 8,5 x 19”
  • Koła tylne: 8,5 x 19”

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1610 kg
  • Stosunek masy do mocy: 3,41 kg/KM (seryjny – 4,85 kg/KM)
  • Długość: 4302 mm
  • Szerokość: 1797 mm
  • Rozstaw osi: 2578 mm

Osiągi (pomiar AB Sportscars):

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,80 s
  • Przyspieszenie 0-130 km/h: 6,00 s
  • Przyspieszenie 0-160 km/h: 9,00 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 15,00 s
  • Przyspieszenie 0-250 km/h: 25,90 s
  • Przyspieszenie 60-100 km/h na 4. biegu: 4,00 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 5. biegu: 4,90 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 6. biegu: 7,20 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 7. biegu: 10,90 s
  • Czas przejazdu 1/4 mili ze startu stojącego: 12,07 s
  • Prędkość maksymalna: ograniczona do 279 km/h
  • Droga hamowania ze 100 km/h (ham. zimne): 36,8 m
  • Droga hamowania ze 100 km/h (ham. gorące): 36,7 m
  • Droga hamowania z 200 km/h (ham. gorące): 143,5 m
  • block position=\inside7196/block

Źródło: MTM

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)