TestyVolkswagenVolkswagen Tiguan 2,0 TSI DSG 4Motion - na każdą okazję [test autokult.pl]

Volkswagen Tiguan 2,0 TSI DSG 4Motion - na każdą okazję [test autokult.pl]

Volkswagen Tiguan 2,0 TSI DSG 4Motion - na każdą okazję [test autokult.pl]
Paweł Kaczor
09.12.2011 08:00, aktualizacja: 18.04.2023 11:28

Z drzew opadły ostatnie liście, temperatura powietrza coraz częściej nieśmiało spada poniżej zera, a małe i duże niedźwiedzie zapadły w sen zimowy. Najwyższa pora schować swoje sportowe auto do ciepłego garażu i przesiąść się do jakiegoś odpornego na pogodę samochodu na każdą okazję. Do naszej redakcji zawitał Volkswagen Tiguan, czyli auto, któremu niestraszne kapryśna pogoda i zmieniające się warunki na drodze.

Z drzew opadły ostatnie liście, temperatura powietrza coraz częściej nieśmiało spada poniżej zera, a małe i duże niedźwiedzie zapadły w sen zimowy. Najwyższa pora schować swoje sportowe auto do ciepłego garażu i przesiąść się do jakiegoś odpornego na pogodę samochodu na każdą okazję. Do naszej redakcji zawitał Volkswagen Tiguan, czyli auto, któremu niestraszne kapryśna pogoda i zmieniające się warunki na drodze.

Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan

Fenomen aut klasy SUV dla wielu wciąż pozostaje zagadką, ale nie da się ukryć, że te przerośnięte, pseudoterenowe auta miejskie przebojem wdarły się na motoryzacyjne salony i do dziś cieszą się niebywałą popularnością. Świetnym przykładem dużego popytu na SUV-y jest właśnie VW Tiguan, który od momentu wprowadzenia na rynek sprzedał się w liczbie ponad 600 tys. egzemplarzy. U naszych zachodnich sąsiadów króluje wśród najchętniej kupowanych aut rekreacyjno-sportowych.

Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan

Egzemplarz, który trafił w moje ręce, to nowa, odświeżona wersja Tiguana. Tym, co na początku rzuca się w oczy w porównaniu ze starszym modelem, jest pełen ostrych kątów pas przedni, który upodabnia to auto do innych samochodów spod znaku VW. Nie obyło się również bez modnych LED-owych świateł do jazdy dziennej, zgrabnie wkomponowanych w obudowy przednich reflektorów. Sylwetka tego Volkswagena nieco przypomina bardziej napompowanego starszego brata - Touarega.

Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan

Wnętrze nowego Tiguana jest raczej ewolucją niż rewolucją w porównaniu z wersją sprzed liftingu. Przeprojektowany panel klimatyzacji, nieco inaczej zaprojektowane przyciski na wielofunkcyjnej kierownicy oraz nareszcie menu komputera pokładowego i systemu multimedialnego w języku polskim to tak naprawdę jedyne różnice zauważalne gołym okiem. Specjaliści z Wolfsburga wyszli z założenia, że skoro coś jest praktyczne i funkcjonalne, to nie ma sensu na siłę tego zmieniać.

Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan

Do Tiguana przesiadłem się wprost z VW Cross Tourana, więc nie muszę chyba nikomu mówić, że po zajęciu miejsca za kierownicą od razu poczułem się jak u siebie w domu. Nie ukrywam, że duże zainteresowanie i równie spore oczekiwania wzbudził we mnie system DCC, czyli adaptacyjna regulacja zawieszenia.

Co prawda różnice w tłumieniu nierówności oraz ogólnego komfortu podróżowania między skrajnymi trybami Sport a Comfort są wyczuwalne, ale należy traktować to udogodnienie raczej jako gadżet warty 3900 zł dopłaty niż niezbędne wyposażenie auta. Tym bardziej, że spory prześwit, a co za tym idzie - wysoko umieszczony środek ciężkości, nie czynią z Tiguana sportowego samochodu kochającego zakręty. Z drugiej strony patrząc na silnik, jaki pracuje pod maską testowanego VW, można mieć już słuszne skojarzenia ze sportem.

Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan

Dobrze znana, dostępna w wielu autach koncernu VAG 2,0-litrowa jednostka TSI w Tiguanie występuje w dwóch wariantach mocy: słabsza odmiana ma 180 KM, a mocniejsza aż 210. Co prawda silnik auta, które widzicie na zdjęciach, generuje ”tylko” 180 mechanicznych rumaków, ale i tak osiągnięcie pierwszej setki w ciągu poniżej 8 s należy uznać za bardzo dobry wynik.

Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan

Spory udział w osiągnięciu tak dobrych przyspieszeń ze startu zatrzymanego mają z pewnością 7-biegowa skrzynia DSG oraz napęd na cztery koła, w nomenklaturze Volkswagena funkcjonujący pod nazwą 4Motion. Ciekawostka: dwusprzęgłowa, automatyczna skrzynia w trybie Drive drugi bieg wrzuca dosłownie sekundę po ruszeniu, a do jedynki redukuje dopiero w momencie całkowitego zatrzymania. A jak w praktyce sprawuje się napęd 4Motion?

Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan

Na drodze o dobrej, przyczepnej nawierzchni podczas spokojnej jazdy 90% momentu obrotowego trafia na przednią oś za pomocą elektrohydraulicznego sprzęgła Haldex IV. W naprawdę ekstremalnych sytuacjach nawet do 100% całej siły napędowej może być przeniesione na tylne koła.

Swego rodzaju wachlowanie rozdziałem momentu obrotowego między osiami jest najbardziej wyczuwalne w momencie ostrego startu. Wówczas spora część mocy zostaje przeniesiona na tylną oś, a auto żwawo katapultuje się do przodu nawet na śliskiej nawierzchni. Również podczas gwałtownego wciśnięcia pedału gazu podczas pokonywania zakrętu czuć, jak napędzane tylne koła zdecydowanie poprawiają trakcję i sprawiają, że samochód porusza się zgodnie z obranym przez kierowcę torem jazdy.

Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan

Ekonomia i wszystkie kategorie z przedrostkiem eko- nie są mocną stroną tego 2,0-litrowego, turbodoładowanego silnika. W cyklu mieszanym trudno zejść poniżej 10 l/100 km. W zakorkowanych miastach spalanie potrafi podskoczyć do ponad 13 l, a podczas zabaw na szutrze (to auto naprawdę daje sporo frajdy z jazdy po nieutwardzonych drogach) komputer pokładowy wyświetlił spalanie (średnie, nie chwilowe) na poziomie... 25 l. Osobom, które nie lubią zbyt częstych wizyt na stacjach benzynowych, radzę wybrać Tiguana ze znanym i popularnym silnikiem 2,0 TDI.

Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan

Nowy VW Tiguan wydaje się atrakcyjną propozycją cenową, ponieważ zarówno Ford Kuga, jak i Toytoa Rav4 są nieco droższe, chociaż w moim odczuciu Tiguanowi najbliżej do Audi Q3. Być może niektórzy powiedzą, że Audi bije na głowę VW pod kątem prestiżu i wizerunku marki, jednak mam nieodparte wrażenie, że w starciu z konkurentem z Ingolstadt Tiguan wcale nie byłby na straconej pozycji.

Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan

Ceny egzemplarzy w wersji Sport&Style ze 180-konnym silnikiem TSI oraz skrzynią DSG zaczynają się od 123 390 zł. Najtańszego Tiguana można kupić już za 89 990 zł, ale w tej cenie nie ma automatycznej, dwusprzęgłowej skrzyni biegów, napędu 4Motion, a silnik (122-konna jednostka 1,4 TSI) nie zapewni wielu pozytywnych wrażeń, z wyjątkiem racjonalnego spalania.

Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan

Czy zatem nowy VW Tiguan jest autem godnym polecenia? Bez wątpienia to samochód na każdą okazję, który będzie się dobrze prezentował zarówno pod modnym klubem, jak i nieco usmarowany błotem podczas harców po nieutwardzonych szlakach. Osobiście miałbym dylemat dotyczący wyboru jednostki napędowej, jednak sam napęd 4Motion jest absolutnym must have w tym aucie. W przeciwieństwie do niedźwiadków konkurencja VW Tiguana nie może spać spokojnie tej zimy, a w mojej głowie cały czas kłębią się myśli dotyczące porównania tego Volkswagena z Audi Q3.

  • Sprawnie działający napęd 4Motion
  • Osiągi
  • Komfort jazdy
  • Szeroko rozumiana praktyczność i funkcjonalność auta
  • Spalanie
Testowany egzemplarz: Volkswagen Tiguan 2,0 TSI 180 KM DSG Sport&Style
Silnik i napęd:
Typ:R4, Turbo
Rodzaj paliwa:Benzyna
Ustawienie:Poprzecznie
Rozrząd:16V DOHC
Objętość skokowa:1984 cm3
Stopień sprężania:10,5
Moc maksymalna:180 KM (przy 4500 rpm)
Moment maksymalny:280 Nm (przy 1700 - 4500 rpm)
Objętościowy wskaźnik mocy:90 KM/l
Skrzynia biegów:7-biegowa, dwusprzęgłowa DSG
Typ napędu:Na cztery koła, Haldex
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne:Tarczowe
Zawieszenie przednie:Kolumny McPhersona
Zawieszenie tylne:Wielowahaczowe
Układ kierowniczy:Wspomagany
Koła, ogumienie przednie:215/50 R17
Koła, ogumienie tylne:235/45 R17
Masy i wymiary:
Typ nadwozia:SUV
Liczba drzwi:5
Współczynnik oporu Cd (Cx):b/d
Masa własna:1573 kg
Stosunek masy do mocy:8,7 kg/KM
Długość:4426 mm
Szerokość:1809 mm
Wysokość:1703 mm
Rozstaw osi:2604 mm
Rozstaw kół przód/tył:1569/1571 mm
Pojemność bagażnika:470 l
Pojemność zbiornika paliwa:64 l
Test zderzeniowy EuroNCAP:5 gwiazdek
Osiągi:
Przyspieszenie 0-100 km/h:7,9 s
Prędkość maksymalna:202 km/h
Katalogowe zużycie paliwa (miasto):11,8 l/100 km
Katalogowe zużycie paliwa (trasa):6,7 l/100 km
Katalogowe zużycie paliwa (mieszane):8,6 l/100 km
Emisja CO2:199 g/km
Cena:2,0 TSI 180 KM DSG: 123 390 złTestowany egzemplarz: ok. 140 000 zł
  • Volkswagen Tiguan
  • Volkswagen Tiguan
  • Volkswagen Tiguan
  • Volkswagen Tiguan
  • Volkswagen Tiguan
  • Volkswagen Tiguan
  • Volkswagen Tiguan
  • Volkswagen Tiguan
  • Volkswagen Tiguan
  • Volkswagen Tiguan
  • Volkswagen Tiguan
  • Volkswagen Tiguan
  • Volkswagen Tiguan
  • Volkswagen Tiguan
  • Volkswagen Tiguan
  • Volkswagen Tiguan
  • Volkswagen Tiguan
  • Volkswagen Tiguan
  • Volkswagen Tiguan
  • Volkswagen Tiguan
  • Volkswagen Tiguan
  • Volkswagen Tiguan
  • Volkswagen Tiguan
  • Volkswagen Tiguan
  • Volkswagen Tiguan
  • Volkswagen Tiguan
[1/26] Volkswagen Tiguan
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (21)