Wyścigowy? Nie, drogowy! – Sievers SLR McLaren 722 GTB (2011)

Wyścigowy? Nie, drogowy! – Sievers SLR McLaren 722 GTB (2011)

Wyścigowy? Nie, drogowy! – Sievers SLR McLaren 722 GTB (2011)
Olgierd Lachowski
22.12.2011 12:00, aktualizacja: 07.10.2022 18:46

O firmie Sievers mało kto słyszał. Tymczasem ten tuner na targach w Essen przedstawił uliczny supersamochód nawiązujący do wyścigowego SLR-a 722 GT. Wartość modelu GTB jest wyceniana na 1,2 mln euro.

Gdy patrzy się na ten wóz, człowiek się zastanawia, który z egzemplarzy wyścigowych SLR 722 GT został przemalowany na jaskrawy kolor? Odpowiedź brzmi: żaden. Ale zacznę od początku.

W 2007 roku Ray Mallock Ltd. po uzyskaniu błogosławieństwa kierownictwa Mercedesa zaczęło budować wyścigowego SLR 722 GT. Początkowo Mercedes liczył, że to auto trafi do wyścigów GT. Szybko się okazało, że wóz nie spełnia nowych regulaminów i zapadła decyzja o wyprodukowaniu 21 sztuk, które wezmą udział w swojej własnej serii (tak jak ścigają się np. Ferrari 599XX).

Sievers SLR McLaren 722 GTB fot.1
Sievers SLR McLaren 722 GTB fot.1

Auto odchudzono o prawie 400 kg (suchy wóz ważył 1300 kg) i przygotowano dla niego specjalny pakiet aerodynamiczny, hamulce, zawieszenie itd. Gdy SLR był gotowy do produkcji, okazało się, że nie ma tylu chętnych, ilu spodziewał się producent. W końcu 12 aut kupiła brytyjska firma RML, a pozostałe 9 zostało przerobionych na wyścigówki z normalnych ulicznych wozów.

Z serii SLR Trophy też nic nie wyszło, bo mający nadwagę właściciele Mercedesów nie mieli weny do ścigania się i rozbijania kosztujących po 800 tys. euro bolidów. Samochody nie mają też normalnej wyścigowej homologacji, więc większość (jeśli nie wszystkie) kurzy się w garażach.

Jeden z właścicieli normalnego SLR-a 722 Edition zapragnął mieć samochód mogący poruszać się po ulicach, ale osiągami dorównujący autu wyścigowemu. W tym celu zwrócił się do firmy Sievers. Sievers to przedsiębiorstwo założone przez Matthiasa Sieversa, który jak mało kto zna SLR-y. Dlaczego? Bo pracował w Mercedesie, gdy samochód był projektowany i wdrażany do produkcji. Matthias Sievers zna w tym wozie każdą śrubkę. W mało znanej firmie w Niemczech budowane są potężne auta z silnikami o mocy nawet 1000 KM.

Sievers SLR McLaren 722 GTB fot.3
Sievers SLR McLaren 722 GTB fot.3

Posiadacz ulicznego SLR-a zostawił swoje auto u tunera z prośbą, żeby ten zrobił z niego wóz przypominający wyścigówkę.

Z zewnątrz samochód to lustrzane odbicie wyścigówki, ale lepiej zrobione. Osoby, które miały osobisty kontakt na stoisku Sieversa z autem po tuningu i wozem wyścigowym, podkreślają, że 722 GTB jest bez porównania lepiej wykonany od 722 GT. Tuner również użył włókien węglowych do zbudowania pakietu spojlerów i elementów nadwozia, ale zrobiono je z większą starannością niż w aucie torowym i znacznie lepiej spasowano.

Poszerzony Mercedes ma 1995 mm szerokości i został zaopatrzony w te same elementy karoserii co 722 GT. Z przodu zastosowano większe wloty powietrza do silnika i skrzydełka na zderzaku, które mają za zadanie zwiększyć docisk przedniej osi. Z tyłu z kolei jest dyfuzor, który nie tylko wygląda, ale też działa. Podłoga jest całkiem płaska. Dodatkowy docisk wywiera wielkie tylne skrzydło z kompozytów.

Sievers SLR McLaren 722 GTB fot.6
Sievers SLR McLaren 722 GTB fot.6

Zastosowanie wielu elementów nadwozia z włókien pozwoliło nieco obniżyć wagę SLR-a, ale na zmianie maski czy zderzaka tuner nie poprzestał. Wstawił na przykład nowe węglowe drzwi (w miejsce aluminiowych), co pozwoliło zaoszczędzić 22 kg. Wymieniono wygodne fotele na twarde kubełki. Z klimatyzacji i radia zostały tylko pokrętła, a skórzaną tapicerkę zastąpiła Alcantara[sup]®[/sup]. Boczne szyby i tylną ze szkła wymieniono na odpowiedniki z Markolonu[sup]®[/sup].

Koniec końców udało się zredukować masę gotowego pojazdu z 1776 kg do 1520 kg (ze wszystkimi płynami i pełnym zbiornikiem paliwa)!

Nowe, wyposażone w pełną regulację charakterystyki pracy zwieszenie dostarczone przez firmę KW odpowiada temu zastosowanemu w 722 GT. Różnica polega na tym, że auto uliczne ustawiono nieco wyżej. Hamulce przygotowała firma Brembo, ale jakie one dokładnie są, tuner nie informuje.

Sievers SLR McLaren 722 GTB fot.5
Sievers SLR McLaren 722 GTB fot.5

I wreszcie to, co najbardziej z pewnością Was interesuje – silnik. Pod długą maską SLR-a znajduje się nadal jednostka napędowa V8 o objętości skokowej 5,4 l. To wyposażony w układ rozrządu typu SOHC z trzema zaworami na cylinder potężny motor współpracujący ze sprężarką mechaniczną. W SLR 722 Edition serce wozu miało 650 KM mocy maksymalnej przy 6500 obr./min i 820 Nm momentu obrotowego przy 4000 obr./min.

Po zwiększeniu ciśnienia doładowania, zainstalowaniu większej międzystopniowej chłodnicy powietrza doładowującego, wymianie układu wydechowego na bardziej sportowy, poprawieniu chłodzenia silnika i ponownym ustawieniu centralnej jednostki sterującej Sievers wycisnął z jednostki napędowej 814 KM mocy przy 6000 obr./min i aż 1206 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 3300 obr./min.

A jak jeździ półwyścigowy SLR? Jak prawdziwa rakieta. Sievers nie zmierzył czasu przyspieszania do 100 km/h, ale poinformował, że pomiar sprintu do 200 km/h wykazał, że bolid rozpędził się do tej prędkości w imponującym czasie wynoszącym 7,80 s! Prędkość maksymalna jest szacowana na 350 km/h i wynika ze sporych oporów powietrza stawianych przez ospojlerowanie Mercedesa.

Sievers SLR McLaren 722 GTB fot.4
Sievers SLR McLaren 722 GTB fot.4

Na razie powstał tylko jeden GTB i możliwe, że na tym się skończy, ale jeśli ktoś chciałby tak podkręcić swoje auto u Sieversa, musi liczyć się z wydatkiem 1 190 000 euro.

Dane techniczne

  • Typ: V8, 90supo/sup, M155
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: SOHC, 3 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 5439 cmsup3/sup
  • Doładowanie: kompresor Lysholm
  • Moc maksymalna: 814 KM przy 6000 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 149,66 KM/l (seryjny – 119,51 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 1206 Nm przy 3300 obr./min
  • Skrzynia biegów: 5-biegowa, automatyczna
  • Typ napędu: na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane Brembo
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane Brembo
  • Koła przednie: 11,0 x 19” OZ
  • Koła tylne: 12,0 x 19” OZ
  • Opony przednie: 295/30 R 19 Pirelli Trofeo
  • Opony tylne: 325/30 R 19 Pirelli Trofeo

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1520 kg (- 256 kg)
  • Stosunek masy do mocy: 1,87 kg/KM (seryjny – 2,73 kg/KM)
  • Szerokość: 1995 mm (+ 87 mm)
  • Rozstaw osi: 2700 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 7,80 s
  • Prędkość maksymalna: 350 km/hblock position=\inside6734/block

Źródło: Sievers

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)