WhiteEagle Racing - samochody Formuły Student i odpowiedzi na Wasze pytania

WhiteEagle Racing - samochody Formuły Student i odpowiedzi na Wasze pytania

WhiteEagle Racing logo
WhiteEagle Racing logo
Mariusz Zmysłowski
04.01.2012 09:00, aktualizacja: 07.10.2022 18:49

Na początku grudnia informowaliśmy, że Autokult objął patronatem medialnym starty zespołu WhiteEagle Racing w zawodach Formuła Student. Dzisiaj możecie poznać specyfikacje bolidów oraz odpowiedzi teamu na pytania zadane przez Was na forum.

Na początku grudnia informowaliśmy, że Autokult objął patronatem medialnym starty zespołu WhiteEagle Racing w zawodach Formuła Student. Dzisiaj możecie poznać specyfikacje bolidów oraz odpowiedzi teamu na pytania zadane przez Was na forum.

Z zespołem dumnie prezentującym orła w swoim logo związane są dwa pojazdy. Pierwszy z nich stanowił podwaliny tego, czym obecnie jest WhiteEagle Racing. Był to samochód stworzony przez grupę studentów Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej oraz dwóch studentów Wydziału Mechatroniki, należącego do tej samej uczelni. Tworzyli oni zespół SiMR Team i wspólnymi siłami oraz stosunkowo niewielkim nakładem finansowym zbudowali bolid, który był ich pierwszym krokiem do Formuły Student.

Jego nadwozie stanowiła stalowa konstrukcja rurowa tworząca ramę przestrzenną. Poszycie bolidu wykonano z włókna szklanego. Sercem tej maszyny był silnik pochodzący z motocykla Suzuki GS 500. Również układ wydechowy zastosowany w tamtym samochodzie został zapożyczony z japońskiego jednośladu. Pozwalał on rozpędzić ten lekki pojazd do 120 km/h.

Prędkość maksymalna ograniczona była przełożeniem w układzie napędowym. Osiągnięcie 100 km/h zajmowało tamtej maszynie 5,3 s. Część podzespołów użytych w konstrukcji pochodziła z Toyoty Yaris. Były to hamulce, zawieszenie oraz mechanizm różnicowy. Układ paliwowy ze zwężką 20 mm i pojedynczym gaźnikiem stanowił autorski projekt studentów.

Bolid SiMR Team
Bolid SiMR Team

Drugi samochód, nowy bolid na rok 2011/2012, związany jest już bezpośrednio z zespołem WhiteEagle Racing. Projekt ten dopiero się rodzi, ale już w tej chwili zapowiada się bardzo obiecująco. Ma on w znacznie większym stopniu niż poprzedni wykorzystywać autorskie rozwiązania studentów. Należą do nich m.in. samodzielnie zaprojektowane zwrotnice, układ dolotowy i rurowa rama przestrzenna z rozłączną tylną sekcją wykonaną z lżejszych rurek aluminiowych. Poszycie będzie lżejsze niż w pojeździe zespołu SiMR Team, ponieważ zostanie wykonane nie tylko z włókna szklanego, ale również z włókna węglowego.

Wszystkie osiągi nowej maszyny są w tym momencie jedynie szacunkowe. Planowane jest osiągnięcie przyspieszenia do 100 km/h poniżej 4,5 s. Zgodnie z obliczeniami silnik z motocykla BMW G450X pozwoli rozpędzić auto do prędkości około 140 km/h, jednak zostanie ona zapewne zredukowana ze względu na regulacje obowiązujące podczas zawodów Formuły Student.

Obraz

Bieżące informacje dotyczące poczynań zespołu możecie znaleźć na:

Poniżej pytania, które skierowaliście do zespołu, oraz odpowiedzi udzielone przez członków WhiteEagle Racing.

r.warecki: Jak widzicie siebie w rywalizacji z dużo bardziej doświadczonymi drużynami? Na SiMR chyba Formuła Student nie ma zbyt wielkich tradycji.

WhiteEagle Racing: Zawody Formuła Student zazwyczaj wygrywają zespoły mające już kilkuletnią historię startów. Ich doświadczenia zdobywane w tym czasie procentują każdego roku przy projektowaniu i budowaniu nowego bolidu. Zespół WEracing jest stosunkowo młodym zespołem i zdajemy sobie sprawę, że bardzo dobry wynik będzie trudny do zdobycia. Jeśli jednak zbudujemy taki bolid, jaki sobie wyobrażamy, to myślimy, że pierwsza 10 lub 20 jest w naszym zasięgu.

s.witkowski: Czy zamierzacie skopać tyłek studentom z Wrocławia?

WhiteEagle Racing: Jasne, że tak! Nie no, tak naprawdę to i oni, i my będziemy się starali wypaść, jak najlepiej się da. Jako że rywalizujemy z zespołami z całego świata, jest oczywiście nutka rywalizacji z PWR. Jednocześnie jesteśmy w bardzo dobrych relacjach z nimi i wspieramy się nawzajem, pomagamy sobie, jeśli zachodzi taka potrzeba i chęć. Kto zbudował lepszy bolid, okaże się na zawodach, tak więc życzymy wrocławiakom powodzenia. Do zobaczenia na torze!

WhiteEagle Racing - zespół w Silverstone
WhiteEagle Racing - zespół w Silverstone

Lucky_Boy: Ile kosztuje budowa bolidu od podstaw? Czy studenci sami (i ile) wkładają w to własnej kasy/części?

WhiteEagle Racing: Koszta bolidu wyścigowego Formuły Student są baaardzo zróżnicowane. Można zbudować bolid za około 40 000 i za 300 000 zł. Wszystko zależy od użytych do budowy materiałów oraz rozwiązań technologicznych i, oczywiście, a może przede wszystkim od tego, ile pieniędzy uda się uzyskać studentom od sponsorów czy uczelni. Koszt budowy naszego bolidu szacujemy wstępnie na około 100 000 – 150 000 zł i takie środki próbujemy pozyskać. Także jest to sporo pieniędzy, więc jeżeli ktoś jest zaciekawiony projektem i chciałby jakoś się przyczynić do jego powstania, to wszelka pomoc jest mile widziana.

Założenie projektu jest takie, że to przedsięwzięcie typu non-profit, jednocześnie studenci nie ponoszą żadnych kosztów własnych. Oczywiście w praktyce wygląda to troszkę inaczej ale 99% kosztów jest pozyskiwanych od sponsorów i uczelni.

Dziekan: Jakie są parametry Waszego samochodu? Znacie prędkości maksymalne, przyspieszenia itd.?

WhiteEagle Racing: Dokładne parametry poznamy po testach, które się odbędą, jak tylko bolid zostanie zbudowany. Na razie możemy powiedzieć tyle, że prędkość maksymalna jest ograniczona do 110 km/h regulaminem zawodów, więc wszystkie ustawienia przełożeń skrzyni biegów, parametrów silnika itp. będą nastawiane na jak najlepsze przyspieszenie. Szacunkowo nasz bolid powinien przyspieszać od 0 do 100km/h w jakieś 4-4,5 s. Bolid będzie napędzany silnikiem od motocykla BMW G450X.

Zapraszam do zadawania kolejnych pytań na forum. Odpowiedzi na nie znajdziecie w następnym artykule poświęconym zespołowi WhiteEagle Racing.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)