Samochody używaneCitroënUżywany Citroen Xsara - typowe awarie i problemy

Używany Citroen Xsara - typowe awarie i problemy

Citroen Xsara
Citroen Xsara
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Citroen
Artur Kuśmierzak
13.01.2012 22:00, aktualizacja: 30.03.2023 09:50

Co to jest Xsara? Wszyscy, którzy choć trochę interesują się motoryzacją powinni kojarzyć tę nazwę z Citroenem, rajdami WRC i słynnym kierowcą rajdowym Sébastianem Loebem. Choć dla części malkontentów będzie to zapewne tylko zwykły francuski kompakt.

Dane techniczne

Citroen Xsara swoją premierę miał w 1997 roku, kiedy to zadebiutowała wersja 3- i 5-drzwiowa. Rok później Francuzi do oferty wprowadzili jeszcze kombi o wdzięcznej nazwie Break.

W 2000 roku samochód przeszedł modernizację, co daje się zauważyć głównie patrząc na przód auta, gdzie całkowicie zmieniono kształt reflektorów. Wiosną tego samego roku pod maskę Xsary trafił 2-litrowy diesel HDI z wtryskiem typu Common Rail.

Przez kolejne lata w palecie silnikowej pojawiały się jeszcze kolejne jednostki z rodziny HDI w tym między innymi 1,4 HDI. Latem 2004 roku zadebiutował następca Xsary nazwany przez koncern PSA - C4 i w tym samym roku zakończono też produkcję wysłużonego modelu.

Silniki

  • R4 1,4 (75 KM)
  • R4 1,6 (88- 109 KM)
  • R4 1,8 (90, 101- 110 KM)
  • R4 2,0 (132, 136, 163 KM)

Diesle:

  • R4 1,9 D (68- 70 KM)
  • R4 1,9 TD (75- 90 KM)
  • R4 1,4 HDI (68 KM)
  • R4 2,0 HDI (90- 109 KM)

W tym miejscu zawsze pojawia się standardowe pytanie - który silnik wybrać?. Benzyniaki na ogół nie bywają kapryśne, ale podstawowe jednostki 1,4 l oraz 1,6 l mogą z czasem zużywać olej silnikowy, warianty 1,6 l i 1,8 l są raczej bezproblemowe. Zdarzają się również problemy z układem zapłonowym. Wybierając diesla musimy zdecydować czy bardziej zależy nam na dynamice czy na niskich kosztach eksploatacji.

Dane techniczne

W Xsarze biegi można zmieniać samemu za pomocą 5-stopniowej skrzyni manualnej albo będzie je zmieniał za nas klasyczny automat, który ma do dyspozycji 4-biegi. W przednim zawieszeniu mamy do czynienia z zawieszeniem niezależnym opartym na kolumnach resorujących, z tyłu znajdziemy typowe dla aut z koncernu PSA rozwiązanie – belka skrętną, która pozwala na niewielkie wychylenia karoserii poprawiając tym samym prowadzenie.

W testach zderzeniowych samochód otrzymał 3 gwiazdki.

Awaryjność

Przyczyną takiego zachowania się jednostki napędowej jest defekt czujnika odpowiedzialnego za pracę wentylatora chłodnicy, który często w wyniku takiej awarii zostaje unieruchomiony. Powszechnie spotykaną przypadłością tego modelu jest usterka elementów dmuchawy nawiewu przez co nie można ustawić intensywności jej działania.

Citroen Xsara
Citroen Xsara© mat. prasowe / Citroen

Użytkownicy Xsary narzekają na bardzo szybko zużywające się podzespoły zawieszenia. Najczęściej uszkodzeniu ulegają w nim łączniki stabilizatorów i łożyska tylnych wahaczy. Oglądając egzemplarz, który mamy zamiar kupić warto jeszcze zwrócić uwagę na stan układu chłodniczego, który lubi przeciekać. Jak głoszą legendy i plotki we wszystkich francuskich autach najwięcej kłopotów sprawia elektronika. Czy tyczy się to naszej bohaterki?

Naszym zdaniem

Z Citroenem Xsara bywa różnie, jednych użytkowników zaskoczy swoją niezawodnością i dynamiką, a inni będą go przeklinać do końca życia. Jednak w ogólnym rozrachunku do tego modelu idealnie pasuje powiedzenie - nie taki diabeł straszny jak go malują.

Owszem może nie jest to jeżdżący wzór niezawodności, ale usunięcie większości problemów nie będzie wymagało od nas grubego portfela, a mocniejsze wersje zaskarbią sobie sympatię niemal każdego kierowcy lubiącego przycisnąć mocniej pedał gazu. Za najtańsze Xsary sprzedający żądają około 3000 zł, ale z takim zakupem wiąże się ogromne ryzyko nabycia bubla. Znacznie bezpieczniej będzie wybrać jedno z najdroższych aut wystawionych za 15 000 zł.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (12)