Jeden z siedmiu – Dähler 1M Coupé Stufe 3 (2011)

Jeden z siedmiu – Dähler 1M Coupé Stufe 3 (2011)

Jeden z siedmiu – Dähler 1M Coupé Stufe 3 (2011)
Olgierd Lachowski
24.01.2012 15:00, aktualizacja: 07.10.2022 18:55

W styczniu dziennikarze magazynu AB Sportscars poddali testowi siedem BMW serii 1. Sześć z nich to modele 1M Coupé. Wśród tej szóstki było ponad 400-konne auto, przerobione przez firmę Dähler.

Wśród firm tuningujących BMW 1M Coupé są znane, jak Ac Schnitzer, Kelleners czy Manhart (no dobra, ta jest mniej znana); i nieznane, jak Dieselspeed, Lightweight, Laptime albo właśnie Dähler. Być może ktoś z Was o którejś z tej ostatniej czwórki słyszał, a może miał z nią do czynienia, ale dla większości to pewnie zupełnie nieznani tunerzy.

Dla mnie w większości też, bo te przedsiębiorstwa nie reklamują się za specjalnie w Internecie. Dla przykładu firmę Lightweight można znaleźć w Sieci, wpisując… titanauspuffanlage.de. Jeśli nie wiecie, czego szukać, w życiu jej nie znajdziecie… Na szczęście z Dählerem jest trochę lepiej.

Dähler to niemiecka firma tuningowa zajmująca się przerabianiem BMW, Mini i, uwaga, Wiesmannów. Pamiętacie MF5 Roadstera opisywanego przez Rafała? W tamtym projekcie pracownicy Dählera też maczali palce. Ale dziś o czym innym, o BMW 1M Coupé.

Obraz

Fabryczne BMW 1M Coupé ma silnik R6 o oznaczeniu N54B30. Jest to 3-litrowa jednostka napędowa z dwiema turbosprężarkami, znana m.in. z modelu Z4 sDrive35is. Normalnie motor ma moc 340 KM przy 5900 obr./min i maksymalny moment obrotowy 500 Nm przy 1500-4500 obr./min. Dähler, podobnie jak większość firm, potrafi jednak zwiększyć moc tego silnika do około 400 KM.

Mechanicy korzystają z nowego oprogramowania centralnej jednostki napędowej i instalują wydajną chłodnicę powietrza doładowującego. Oprócz tego wymieniają cały układ wydechowy. Nowy „wydech” to składanka elementów Hartge i Dählera. Pierwsza firma dostarcza rury wydechowe, a drugi tuner montuje własne reaktory katalityczne i tłumiki.

Modyfikacja pozwala podnieść moc maksymalną do 408 KM przy 5800 obr./min, a maksymalny moment obrotowy o 40 Nm do 540 Nm przy 3600 obr./min. Jeśli komuś nie zależy na aż tak dużej mocy, może wybrać pakiety Stufe 1 (364 KM) lub Stufe 2 (380 KM).

Obraz

Sama większa moc niewiele da na torze, więc inżynierowie zmieniają też zawieszenie i hamulce. Zawieszenie to w pełni regulowany zestaw przygotowany przez Dählera (nie wiem, kto dostarczył komponenty). Jest też tańsza opcja w postaci pakietu Hartge, obniżającego wóz o 25 mm.

Hamulce proponowane przez tunera z Niemiec są zupełnie inne niż fabryczne. Seryjne tarcze hamulcowe z przodu mają średnicę 360 mm, a z tyłu 350 mm. Z kolei te proponowane przez firmę tuningową z przodu są o 30 mm, a z tyłu o 7 mm większe. Dodatkowo większą skuteczność hamowania mają gwarantować 8-tłoczkowe zaciski na każdym z kół. Czy tak jest?

O ile na zimno ze 100 km/h stuningowany wóz hamuje na dystansie 33,7 m, czyli o prawie 3 metry lepiej niż fabryczne auto, to gorące hamulce nie są już tak wydajne i zatrzymują podkręcone BMW na tym samym dystansie co seryjne – 34,6 m[sup]1)[/sup].

Czy więc warto inwestować 3920 euro w nowe hamulce? Na to pytanie każdy sam musi sobie odpowiedzieć. Moim zdaniem 3 m mogą uratować komuś życie. Trzeba tylko pamiętać, że te 3 m mniej na zimno osiągnięto na innych niż seryjne oponach.

Obraz

A skoro już mowa o oponach, to w przerobionym wozie są to gumy Continental Sport Contact 5P o rozmiarze 245/30 R 20 z przodu i 305/25 R 20 z tyłu. Założone są one na felgi 8,5 x 20” (przód) i 10,0 x 20” (tył). Na komplet kół klient musi wyłożyć 4960 euro.

Dähler oferuje też różnego rodzaju dodatki w postaci nakładki pod tylnym zderzakiem, dywaników ze swoim logo, nakładki na pedały czy fragmenty kierownicy obszyte Alcantarą[sup]®[/sup].

Ile to wszystko kosztuje? Gdyby chcieć wykorzystać wszystkie modyfikacje i dodatki oferowane przez Dählera, trzeba się liczyć z wydatkiem ponad 20 tys. euro.

Na koniec kwestia osiągów auta[sup]2)[/sup]. Do 100 km/h podkręcone 1M Coupé jest o zaledwie 0,20 s lepsze od fabrycznego, ale przy 200 km/h różnica jest już wyraźna – Dähler osiąga je po 15,50 s, podczas gdy seryjne BMW w 17,80 s. Przyspieszenie z 80 do 120 km/h na 5. biegu w zwykłym BMW wynosi 4,70 s, natomiast w Dählerze 4,40 s. Po zdjęciu ogranicznika prędkości auto po tuningu może rozpędzić się do równych 300 km/h.

Obraz

Wozem po przeróbkach przejechano też okrążenie toru Sachsenring i osiągnięto czas 1:39,09 min. To o 1,09 s lepiej niż w BMW 1M Coupé. Dähler uzyskał ten sam wynik co o 12 KM mocniejszy Kelleners KS1-RS, ale o 0,23 s gorszy od 440-konnego Dieselspeeda 1M Coupé P440 Evo.

[sup]1)[/sup] Wyniki stuningowanego wozu porównuję z drogą hamowania seryjnego zmierzoną przez redakcję AB Sportscars.

[sup]2)[/sup] Osiągi Dählera podaję za AB Sportscars i porównuję ze zmierzonymi przez redakcję SportAuto dla seryjnego BMW.

Zachęcam do lektury tekstów dotyczących Ac Schnitzera ACS 1 Sport i Manharta 1M Coupé MH1 Biturbo – zaktualizowałem je, uzupełniając osiągi samochodów.

Dane techniczne

  • Typ: R6, N54B30
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2979 cmsup3/sup
  • Doładowanie: dwie turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 408 KM przy 5800 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 136,96 KM/l (seryjny – 114,13 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 540 Nm przy 3600 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napęd: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 390 mm, 8-tłoczkowe zaciski
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 356 mm, 8-tłoczkowe zaciski
  • Koła przednie: 8,5 x 20”
  • Koła tylne: 10,0 x 20”
  • Opony przednie: 245/30 R 20 Continental Sport Contact 5P
  • Opony tylne: 305/25 R 20 Continental Sport Contact 5P

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1516 kg (- 54 kg)
  • Stosunek masy do mocy: 3,72 kg/KM (seryjny – 4,62 kg/KM)
  • Długość: 4380 mm
  • Szerokość: 1803 mm
  • Wysokość: 1395 mm (- 25 mm)
  • Rozstaw osi: 2660 mm

Osiągi (pomiar AB Sportscars):

  • Przyspieszenie 0-50 km/h: 1,90 s
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,60 s
  • Przyspieszenie 0-130 km/h: 7,20 s
  • Przyspieszenie 0-160 km/h: 9,70 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 15,50 s
  • Przyspieszenie 60-100 km/h na 4. biegu: 3,60 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 5. biegu: 4,40 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 6. biegu: 5,70 s
  • Czas przejazdu 1/4 mili ze startu stojącego: 12,87 s
  • Czas przejazdu okrążenia toru Sachsenring: 1:39,09 min
  • Prędkość maksymalna: 300 km/h
  • Droga hamowania ze 100 km/h (ham. zimne): 33,7 m
  • Droga hamownia ze 100 km/h (ham. gorące): 34,6 m
  • Droga hamowania z 200 km/h (ham. gorące): 138,7 mblock position=\inside6556/block

Źródło: bmwfanatics1erforum

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)