Lancia Kappa [awarie i problemy]
ADAM SZCZĘSNY • dawno temu • 26 komentarzyPewnie każdy z nas pamięta ten samochód rozsławiony w Polsce jako auto wożące polityków. Tak jak dobiegł koniec kadencji ówczesnych posłów, tak samo Lancia Kappa poszła w odstawkę. Zastąpiły ją topowe modele innych marek. Stąd też tak wiele egzemplarzy na rynku aut używanych ma dziś historię „porządową”.
Szacuje się, że wyprodukowano jedynie 80 tysięcy sztuk tego auta. Dlaczego więc o nim piszę? Otóż strach przed drogim w utrzymaniu samochodem spowodował, że możemy dziś kupić wygodną, dobrze wyposażoną limuzynę za cenę przeciętnego laptopa. Ceny Lancii Kappy na rynku używanym zaczynają się już od 3000 zł, dzięki czemu ludzie coraz chętniej przymykają oko na nietypowość tego auta i decydują się na zakup.
Historia modelu
Lancia K została wprowadzona na rynek pod koniec 1994 roku, zastępując wysłużoną Theme (również była autem rządowym). Pojęcie downsizingu nie było jeszcze wtedy znane, dlatego jednostki napędowe oferowane w Lancii rozpoczynają się od benzynowego silnika o pojemności 2000 cm³ i mocy 145 KM oraz silnika wysokoprężnego 2,4 TD osiągającego moc 124 KM.
Zobacz również: Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja
Silniki
Benzynowe:
- 2,0 20v R5 145 KM
- 2,0 20v V.I.S. R5 155 KM
- 2,4 20v R5 175 KM
- 2,0 16v Turbo R4 205 KM
- 2,0 20v Turbo R5 220 KM
- 3,0 V6 24v 204 KM
Diesle:
- 2,4 TD R5 124 KM
- 2,4 JTD R5 136 KM
Dane techniczne
Decyzja podjęta: kupuję Kappę. Jaki wybrać silnik? Benzynowe jednostki odstraszają wysokim spalaniem, jednak instalacja gazowa jest przyjazna dla portfela właściciela samochodu z takim silnikiem. Jednostka benzynowa 2,4 20V w cyklu mieszanym zużywa ok. 11 l benzyny. Jeżeli pojazd wyposażony jest w instalację gazową, spalanie wynosi średnio 12,5 l gazu. Fanom szybkiej jazdy polecam benzynowe turbo o mocy 220 KM, pozwalające osiągnąć pierwszą setkę w nieco ponad 7 s.
Wersja ta jest wyposażona w system hamulcowy brembo, taki sam jak w Lancerze Evo5, więc z hamowaniem też nie będzie problemu. Od wyboru tego silnika odstraszają jedynie wysokie koszty utrzymania. Z diesli warta polecenia jest sprawdzona fiatowska jednostka 2,4 JTD, niesprawiająca większych problemów właścicielowi. Silnik ten jest również odporny na modyfikacje elektroniki. Bez negatywnych skutków dla niego udaje się uzyskać moc do 170 KM.
BMW ActiveHybrid 5 – produkcja ruszyła
Wyposażenie oferowane w Kappie było całkiem bogate. W najbogatszych wersjach znajdują się m.in.: klimatronik, światła ksenonowe, samoregulujące zawieszenie, cztery poduszki powietrzne czy elektrycznie sterowane, składane i podgrzewane lusterka. Montowane nagłosnienie należy do słabych stron Kappy. Większość właścicieli po kupnie decyduje się na jego wymianę.
Kappy występujące na rynku wtórnym można podzielić na dwie kategorie: zwykłe, codziennego użytku w cenie ok. 3000–7000 zł, oraz rodzynki, czyli zadbane, w pełni sprawne auta, których ceny zaczynają się od 10 000 zł. Dobrą lokatą kapitału może się okazać wersja coupé, której wyprodukowano zaledwie 3622 sztuk.
Awaryjność
Bogate seryjne wyposażenie cieszyło przy kupnie, ale po paru latach eksploatacji odmawia posłuszeństwa. Mam na myśli głównie układ elektryczny. Notorycznie uszkodzeniu ulega centralny zamek, od sterownika po zamki w drzwiach. Awaryjne okazuje się również elektromechanicznie regulowane zawieszenie, którego radzę się wystrzegać.
Nietrwała okazuje się też alcantara na przednich fotelach. Po paru latach eksploatacji zaczyna się mechacić, miejscowo nawet przedzierać, dlatego najlepiej szukać wersji z welurowym wykończeniem. Zawieszenie Kappy okazuje się wyjątkowo nietrwałe na nasze drogi, więc użytkownicy muszą się pogodzić z jego częstym remontem. Kupując Kappę, należy się przygotować na częste wymiany tulei i sworzni wahacza czy łączników stabilizatora.
Drogie w naprawie jest samoregulujące zawieszenie. W wersji kombi występowało często w tylnym zawieszeniu oznaczone jako nivomat. Koszt jednego samoregulującego amortyzatora zawiera się w granicach 1500–2000 zł, więc niejednokrotnie wymiana kompletnego tylnego zawieszenia może przewyższyć wartość samochodu.
Dobrą wiadomością jest coraz większa liczba i dostępność oferowanych zamienników. Ze względu na zaawansowaną (jak na tamte lata) konstrukcję silniki benzynowe wymagają od właściciela częstych wymian oleju oraz delikatnego traktowania na nierozgrzanym silniku. W przeciwnym razie można doprowadzić do przekręcenia się panewki na wale korbowym, po czym silnik nadaje się tylko do generalnego remontu. Miłym zaskoczeniem jest brak oznak korozji — to zasługa ocynkowanego nadwozia.
Naszym zdaniem
Niski koszt zakupu połączony z coraz lepszym dostępem do części zamiennych coraz bardziej przemawia za zakupem używanej Kappy. Kupując konkretny egzemplarz, kierujmy się zawsze stanem technicznym; nie sugerujmy się do końca przebiegiem auta. Często warto zapłacić trochę więcej i nabyć zadbany egzemplarz. Wtedy na pewno nie staniemy się kolejnymi osobami szerzącymi mit awaryjnej „włoszczyzny”.
Zabierz głos w dyskusji, wypowiedz się na forum.autokult.pl
Zobacz także:
Lancia Lybra [awarie i problemy]
1980 Lancia Medusa [zapomniane koncepty]
Lancia Ypsilon 1,3 MultiJet Platinum – fashion victim? [test autokult.pl]
Ten artykuł ma 26 komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze