Samochody używaneHondaUżywana Honda Jazz II – awarie i problemy

Używana Honda Jazz II – awarie i problemy

Honda Jazz II
Honda Jazz II
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Honda
Artur Kuśmierzak
02.02.2014 02:53, aktualizacja: 30.03.2023 10:19

Jeśli jesteś kobietą w średnim wieku, szukasz niezawodnego i stosunkowo niedrogiego środka transportu to najlepszym wyborem będzie dla Ciebie Honda Jazz. Idealna propozycja dla osób, które muszą jeździć samochodem, ale nie chcą mieć nic wspólnego z motoryzacją.

Używana Honda Jazz II – historia modelu

I generacja Hondy Jazz była produkowana jeszcze w latach 80. i to zaledwie od 1983 do 1986 roku. Niestety samochód nie cieszył się zbyt dużą popularnością i w latach 90. Japończycy zrezygnowali z opracowania jego następcy. Na II generację auta trzeba było czekać aż do 2001 roku, ale jego sprzedaż w Europie ruszyła dopiero rok później.

Honda Jazz II
Honda Jazz II© mat. prasowe / Honda

Na początku japoński hatchback oferowany był jednak tylko z 78-konnym silnikiem 1,2 l, motor 1,4 l dołączył do niego dopiero w 2003 roku. W 2004 samochód przeszedł modernizację, co się zmieniło? Z przodu pojawiło się kilka odświeżonych elementów takich jak: zderzak, grill czy reflektory. Oprócz tego zmodyfikowano też tylne lampy, zderzak oraz kilka drobiazgów we wnętrzu.

Wersja poliftingowa trafiła na rynek w 2005 roku. Produkcję auta zakończono dopiero w 2008 roku, wtedy też Honda zaprezentowała światu kolejną generację modelu Jazz (na niektórych rynkach oferowanego pod nazwą Fit).

Używana Honda Jazz II – silniki

Benzynowe:

  • R4 1,2 (78 KM)
  • R4 1,4 (83 KM)

Jeśli liczyliście/liczyłyście na to, że pod maską Waszej Hondy Jazz II będzie pracował silnik ze zmiennymi fazami rozrządu VTEC to mam dla Was przykrą wiadomość, bo takiego egzemplarza raczej w Polsce nie znajdziecie. Na szczęście większość potencjalnych klientów tego modelu nawet nie zwróci na to uwagi. Wadą dla niektórych może być za to brak diesla. Do wyboru są dwie jednostki benzynowe o mocach od 78 do 83 KM.

Który silnik wybrać? Oczywiście ten mocniejszy o oficjalnej pojemności 1,4 l (tak naprawdę ma 1,3 l). Różnica w dynamice nie jest co prawda zbyt duża 13,7 s od 0 do 100 km/h względem 12,9 s, ale zawsze lepiej mieć trochę więcej mocy. Spalanie również nie jest zbyt imponujące, w ruchu miejskim silnik 1,2 l potrafi zużyć nawet do 7 l/100 km, a mocniejszy 1,4 l średnio o 1 l więcej.

Honda Jazz II
Honda Jazz II© mat. prasowe / Honda

Choć jednostki benzynowe, które pracują pod maską Hondy Jazz nie są ani szczególnie elastyczne, ani nawet zbyt oszczędne to jednego nie można im zarzucić - niskiej trwałości. Silniki Hondy zawsze były niezawodne i póki co takie pozostają do dziś.

Aby móc się cieszyć bezproblemową eksploatacją trzeba jednak co jakiś czas regulować luzy zaworowe - o interwał takiej czynności warto zapytać dobrego mechanika. Problemy w eksploatacji mogą sprawiać właściwie tylko szwankujące cewki zapłonowe oraz blokujący się zawór EGR - na tą drugą przypadłość cierpią tylko niektóre egzemplarze z motorem 1,4 l. Jak widać żadna konstrukcja nie jest w pełni doskonała.

Używana Honda Jazz II – dane techniczne

W wersjach sprzedawanych na europejskim rynku napęd przekazywany był tylko na koła przedniej osi, choć na innych kontynentach producent oferował jeszcze wersje z napędem 4x4. W ofercie są trzy skrzynie biegów: 5-stopniowa ręczna lub automatyczna oraz bezstopniowa przekładnia CVT. W przednim zawieszeniu japońskiego hatchbacka zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu belkę skrętną. W testach zderzeniowych Euro NCAP Honda Jazz II otrzymała dobry wynik 4 gwiazdek.

Honda Jazz II
Honda Jazz II© mat. prasowe / Honda

Używana Honda Jazz II – typowe usterki

Jak zapewne się domyślacie mała Honda cierpi na największą przypadłość większości japończyków, chodzi oczywiście o korozję. W coraz większej liczbie autach widać już pierwsze ogniska rdzy. Gdzie ich szukać przy oględzinach samochodu? Przede wszystkim na: dolnych krawędzi drzwi, pokrywie bagażnika oraz na pokrywie silnika.

Przeglądając oferty sprzedaży Hondy Jazz na internetowych portalach aukcyjnych, lepiej z góry odrzucić wersje z bezstopniową przekładnią CVT. Jak to w tego typu przekładniach bywa, najpierw zaczyna szwankować elektronika sterująca, a potem dochodzi do uszkodzenia mechanizmu. Z kolei skrzynie manualne (głównie w egzemplarzach z większymi przebiegami) cierpią na przypadłość zużywających się łożysk.

Honda Jazz II
Honda Jazz II© mat. prasowe / Honda

Elektryka? Na ogół nie przysparza użytkownikom/użytkowniczkom małego Jazza większych problemów, choć zdarzają się awarie zespolonego przełącznika przy kierownicy czy usterki dmuchawy. Od czasu do czasu może również dochodzić do rozłączania się styków, zwłaszcza tych pod fotelami. Na pochwałę zasługuje za to ponadprzeciętnie trwałe komfortowo zestrojone zawieszenie, czego nie można powiedzieć o hamulcach – szybko się przegrzewają.

W latach 2004-2011 samochód był kilkakrotnie wzywany do ASO. W tym czasie usuwano problemy z: przełącznikiem świateł, przekaźnikiem pompy paliwa, mechanizmem hamulca ręcznego oraz z instalacją elektryczną. Przed zakupem wypatrzonego egzemplarza warto sprawdzić w jakich akcjach serwisowych wziął udział, a które z nich zostały pominięte.

Honda Jazz II
Honda Jazz II© mat. prasowe / Honda

Używana Honda Jazz II – naszym zdaniem

Jeśli szukacie samochodu gwarantującego doskonałe własności jezdne, dobrą dynamikę i niezapomniane doznania z jazdy to Honda Jazz II z pewnością nie jest autem dla Was. Decydując się na japońskiego hatchbacka nie ma też co liczyć na dobre wygłuszenie wnętrza czy skuteczne hamulce, to wszystko schodzi tutaj na dalszy plan. Z czym jeszcze trzeba się pogodzić? Z rdzą, która bywa dość dokuczliwa.

Co się liczy? Na pewno święty spokój, kupując Jazza możecie być pewni, że nie będziecie często odwiedzać mechanika. Nie ma co też obawiać się wysokich cen części zamiennych. Mocną stroną małej Hondy jest również przestronność i funkcjonalność (zwłaszcza jeżeli chodzi o zmyślny system składania tylnej kanapy, dzięki któremu pojemność bagażnika wzrasta z 380 do ponad 1300 l) – niewiele bezpośrednich konkurentów pod tymi względami może konkurować z Jazzem.

Kto będzie czuł się w tym aucie najlepiej? Osoba, która zupełnie nie interesuje się motoryzacją, ale szuka solidnego sprzętu AGD służącego do przemieszczania się z punktu A do punktu B – tego typu auta choć niedoceniane przez fanów motoryzacji również są w przyrodzie bardzo potrzebne.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (12)