Germański oprawca – Gumpert Apollo R (2012) [Genewa 2012]

Germański oprawca – Gumpert Apollo R (2012) [Genewa 2012]

Germański oprawca – Gumpert Apollo R (2012) [Genewa 2012]
Olgierd Lachowski
14.03.2012 08:00, aktualizacja: 07.10.2022 19:24

Obok wersji Enraged Gumpert przedstawił model Apollo w wersji R. Po co? Nowa odmiana ma ścigać, dogonić i pokonać najszybsze wozy na Nordschleife. Czy może jej się to udać?

Apollo R to taki bandzior, który niczego nie udaje. Nie stara się być autem szybkim i jednocześnie komfortowym, jak chociażby Nissan GT-R. Roland Gumpert nie sprzedaje też wraz z produktem żadnej legendy, jaką mają na przykład Ferrari. Apollo nie należy też do szczególnie pięknych – przynajmniej takie jest zdanie większości osób. Jest po prostu superszybkim bolidem, który chce pobić rekord na Pętli Północnej.

Obraz

Rekordów na Nürburgringu jest jak w Moskwie rakiet, więc trzeba najpierw się zastanowić, którym rekord Gumpert będzie bił. Poprawienie czasu Stefana Bellofa z 1983 roku jest oczywiście niemożliwe, ale zejście poniżej 6:50 min już wcale nie jest taką mrzonką. Wtedy od Apollo R szybsze byłyby tylko Radical SR8LM, Pagani Zonda R i Raeder Gallardo VLN SP8.

Dwa ostatnie wozy to auta wyścigowe, a i Radical drogowym jest tylko z nazwy. Tyle że Apollo R też nie będzie luksusowym samochodem. Co więcej, Apollo R również jest pojazdem przeznaczonym do poruszania się przede wszystkim po zamkniętych torach i wcale nie jest pewne, czy będzie miał homologację do poruszania się po drogach.

Obraz

A jakie argumenty ma po swojej stronie Gumpert? Struktura bezpieczeństwa samochodu to monolit z Kevlaru. Do niej przymocowane są ramy pomocnicze będące mieszanką kompozytowo-metalową. Nadwozie wykonano z włókna węglowego i zabezpieczono lakierem. Z przodu znajduje się sporych rozmiarów splitter na dole zderzaka i wielkie wloty powietrza nieco wyżej. Ich zadaniem jest doprowadzanie powietrza do przednich hamulców. Za przednimi, unoszonymi do góry drzwiami są wloty, w których ustawiono chłodnice silnika. Górny wlot powietrza ma ponad dwa razy większą powierzchnię niż ten w pozostałych odmianach Apollo.

Obraz

W wielkich wycięciach wykonanych w przednich i tylnych błotnikach zamontowano koła z 18-calowymi mocowanymi centralnymi nakrętkami felgami. Obręcze obute są w opony Michelin (nie podano jakie).

Za kołami kryje się układ hamulcowy z 378-milimetrowymi, wentylowanymi tarczami, które zatrzymywane są 6-tłoczkowymi zaciskami.  Zaglądając w głąb pojazdu, znajdziemy zawieszenie typu push-rod. Leżące amortyzatory mają regulowaną charakterystykę pracy oraz wysokość.

Obraz

Apollo R jest lżejszy od Enraged o około 75 kg. Producent informuje, że dzięki zabiegom odchudzającym suchy bolid waży tylko 1100 kg. Swój udział w zbijaniu wagi ma zmienione wnętrze, z którego wyrzucono wszystko, co tylko się dało. Pozostały dwa kubełkowe fotele z 6-punktowymi pasami bezpieczeństwa i systemem ochrony karku H.A.N.S. Deskę rozdzielczą, siedzenia i kierownicę obszyto Alcantarą®. Dla bezpieczeństwa zainstalowano system gaśniczy.

Obraz

Również dla bezpieczeństwa, ale też dla zmniejszenia wagi Gumpert wstawił szyby z Makrolonu. Tych w drzwiach nie można otwierać, są tylko małe, przesuwne otwory wentylacyjne. Zamiast tradycyjnych zegarów zamontowano ciekłokrystaliczny wyświetlacz informujący o najważniejszych parametrach wozu.

Napęd jest przekazywany tylko na tylne koła. Wcześniej moment obrotowy przepływa przez mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym, a jeszcze wcześniej przez 6-biegową, zautomatyzowaną skrzynię biegów z elektronicznym systemem zmiany biegów za pomocą dźwigienek za kierownicą. Zanim jednak moment obrotowy trafi do skrzyni biegów, przechodzi przez dwutarczowe sprzęgło.

Obraz

Nim to wszystko się stanie, moment obrotowy powstaje w 8-cylindrowym widlastym silniku Audi o kącie rozwidlenia cylindrów wynoszącym 90 stopni. Jednostka napędowa  ma objętość skokową 4,2 l, a wymianę gazową w każdym cylindrze prowadzi 5 zaworów. Motor jest poganiany dwiema turbosprężarkami, a jego finalnym przygotowaniem zajmuje się firma MTM. W wersji R agregat rozwija moc niewiarygodnych 860 KM przy 6000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 980 Nm przy 4000 obr./min. Tłoki zaczynają wyłazić bokiem przy 7400 obr./min.

Obraz

Apollo R przyspiesza do 100 km/h w imponującym tempie, bo w zaledwie 2,90 s. 200 km/h na liczniku pokazuje się po 8,60 s, czyli o 0,10 s szybciej niż w przypadku Apollo Enraged. Wydaje się, że to niewiele lepiej, ale prawdopodobnie Apollo R charakteryzuje się efektywnym oporem aerodynamicznym na poziomie ciągnika siodłowego, a przecież opory powietrza to opory pochłaniające najwięcej mocy przy szybkiej jeździe.

Prędkość maksymalna bolidu wynosi „zaledwie” 308 km/h. Więcej jednak nie trzeba, bo na najdłuższej prostej niemieckiego toru – Döttinger Höhe – większość samochodów nie przekracza 300 km/h.

Obraz

Na jaki czas może liczyć kierowca Apollo R? Poprzednik pokonał okrążenie w 7:11,57 min. Ale od tamtego czasu nie dość, że minęły już trzy lata, to jeszcze technika poszła do przodu. Dwa lata temu Ferrari 599XX zeszło poniżej 7 minut, a Pagani Zonda R do 6:47 min. Moim zdaniem Gumpert może osiągnąć czas około 6:50 min, ale jak faktycznie będzie, dowiemy się dopiero wtedy, gdy auto wyjedzie na tor.

Obraz

Gumpert nie poinformował, ile egzemplarzy Apollo R ma zamiar wyprodukować i za ile chce go sprzedawać. Pierwszą sztukę można oglądać na salonie samochodowym w Genewie.

Dane techniczne

  • Typ: V8, 90supo/sup
  • Ustawienie: centralnie, wzdłużnie
  • Układ rozrządu: DOHC, 5 zaworów na cylinder
  • Objętość skokowa: 4163 cmsup3/sup
  • Doładowanie: dwie turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 860 KM przy 6000 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 206,58 KM/l
  • Maksymalny moment obrotowy: 980 Nm przy 4000 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, zautomatyzowana
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 378 mm, 6-tłoczkowe zaciski
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 396 mm, 6-tłoczkowe zaciski
  • Koła przednie: 18”
  • Koła tylne: 18”
  • Opony przednie: Michelin
  • Opony tylne: Michelin

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1100 kg (suchy – rzeczywista około 1300 kg)
  • Długość: 4460 mm
  • Szerokość: 1998 mm
  • Wysokość: 1114 mm (bez wlotu na dachu)
  • Rozstaw osi: 2700 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 2,90 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 8,60 s
  • Prędkość maksymalna: 308 km/hblock position=\inside6181/block
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)