TestyAudiAudi A4 Avant 2,0 TDI Multitronic - stateczny jegomość [pierwsza jazda autokult.pl]

Audi A4 Avant 2,0 TDI Multitronic - stateczny jegomość [pierwsza jazda autokult.pl]

Audi A4 Avant 2,0 TDI Multitronic - stateczny jegomość [pierwsza jazda autokult.pl]
Rafał Warecki
19.03.2012 09:00, aktualizacja: 18.04.2023 13:30

Audi A4 to samochód, który od pierwszych projektów gromadził wokół siebie rzesze fanów, a jego sprzedaż biła rekordy i spędzała konkurencji sen z powiek. Jesienią zeszłego roku z taśmy produkcyjnej zjechał dziesięciomilionowy egzemplarz modelu A4 (licząc 8 generacji). Kilka miesięcy po tym małym jubileuszu nadarzyła się okazja, aby poznać najnowszą generację na żywo.

Audi A4 Avant 2,0 TDI Multitronic - pierwsza jazda

Audi A4 to samochód, który od pierwszych projektów gromadził wokół siebie rzesze fanów, a jego sprzedaż biła rekordy i spędzała konkurencji sen z powiek. Jesienią zeszłego roku z taśmy produkcyjnej zjechał dziesięciomilionowy egzemplarz modelu A4 (licząc 8 generacji). Kilka miesięcy po tym małym jubileuszu nadarzyła się okazja, aby poznać najnowszą generację na żywo.

W moje ręce trafiły kluczyki do wersji Avant z silnikiem 2,0 TDI. Drugą część układanki, czyli sam samochód, odnalazłem w czeluściach hotelowego parkingu. Eleganckie auto w brązowym kolorze stacjonowało za jednym z filarów, cierpliwie czekając na kierowcę. Stateczna sylwetka dwubryłowego nadwozia w połączeniu ze stonowanym lakierem i ciemnym wnętrzem nie rzucała się w oczy i nie prowokowała. Wzbudzanie kontrowersji i wymuszanie zazdrosnych spojrzeń to nie to, czego większość klientów szuka w modelu A4 Avant.

Obraz

Linia auta jest proporcjonalna i prezentuje się naprawdę dobrze. Każda kolejna generacja to nowe agresywne przetłoczenia i ostre krawędzie, dzięki czemu samochód sukcesywnie nabiera dynamiki. Znak rozpoznawczy marki Audi, czyli sześciokątna atrapa chłodnicy, została poszerzona i spłaszczona. Dzięki temu zabiegowi i ostrzej nakreślonym wlotom powietrza przedni pas sprawia wrażenie drapieżniejszego.

Zmienił się także kształt i wkład diodowych reflektorów. Tylna część pojazdu jest zdecydowanie spokojniejsza i to ona tak naprawdę nadaje formę powściągliwego, rodzinnego kombi. Jak się później okazało, jazda tą wersją niemal idealnie pokrywała się z pierwszym wrażeniem, jakie to auto na mnie wywarło.

Wnętrze nowego Audi A4 także jest przemyślane, proste i spokojne. Finezyjne obłości zredukowano do minimum, a niemal wszystkie elementy zakreślone są mniej lub bardziej kształtnym zarysem prostokąta. Zestawienie takiej wizji z liniami nadwozia wydaje się spójne, a jednocześnie bardzo eleganckie. Jakość materiałów użytych do wykończenia kabiny stoi na wysokim poziomie.

Dobre spasowanie, kolorystyka i rodzaj dobranych tworzyw w prezentowanej wersji utwierdzają w przekonaniu, że nowe Audi A4 Avant to dobry wybór dla ludzi ceniących wysoką jakość i komfort podróżowania bez nacisku na efekciarstwo. Ci, którzy chcą się wyróżnić, powinni wybrać nieco mniej statycznego sedana z pakietem S-Line. Z całej palety opcji kompozycji wnętrza najbardziej urzekła mnie pozycja z wykończeniami z warstwowego forniru dębowego Beaufort, która wygląda rewelacyjnie.

Obraz

Obsługa urządzeń na tyle, na ile dały się poznać przez kilka godzin, wydaje się intuicyjna. Rozbudowana nawigacja MMI Navigation Plus została wyposażona w precyzyjne mapy, działa szybko i jest przyjazna w użytkowaniu, tak samo jak naprawdę przyjemnie grający Audi Sound System (wzmacniacz o mocy 180 watów połączony z dziesięcioma głośnikami, subwooferem i głośnikiem centralnym). Jedyną jego wadą jest brak wejścia USB. Audi chce to zrekompensować dwoma slotami na karty SD. Dlaczego? Nie wiadomo.

Nisko osadzone fotele sprawiają wrażenie wygodnych – dobrze podpierają ciało i nie są zbyt miękkie, a kierownica pewnie leży w dłoniach. W samochodzie nawet przy bardzo wysokich prędkościach jest cicho i komfortowo, a jednocześnie auto dzięki dość nisko osadzonemu środkowi ciężkości i dobrej dystrybucji mas prowadzi się bardzo statecznie.


Zmienne tryby jazdy (od ekonomicznego przez komfortowy do sportowego, a także program indywidualny) Audi Drive Selekt zależnie od stopnia rozbudowania mogą determinować zachowanie przepustnicy, układu wspomagania kierownicy, pracy automatycznej skrzyni biegów czy nastaw zawieszenia.

Obraz

Odpowiednio do nastroju i warunków można z gracją pokonywać miejskie koleiny, by po wjeździe na autostradę lub inną równą nawierzchnię włączyć tryb sportowy i cieszyć się właściwościami trakcyjnymi auta. Układ zawieszenia pracuje pewnie i bardzo cicho, nawet przy programie komfortowym samochód nie wykazuje tendencji do nadmiernych przechyłów w zakrętach.

Największym zaskoczeniem był dla mnie jednak adaptacyjny elektromechaniczny układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu i sile wspomagania w funkcji prędkości jazdy. Różnice w sposobie prowadzenia auta czuć wyraźnie, natychmiastowo i zupełnie inaczej w różnych zakresach prędkości. Szczerze przyznam, że układ kierowniczy w nowym Audi A4 jest piekielnie precyzyjny. Jest jednym z najlepszych, z jakimi miałem do czynienia.

Obraz

Na drugim biegunie postawiłbym bezstopniową skrzynię Multitronic o ośmiu umownych przełożeniach w trybie sportowym. Przekładnia wykazuje się sporym opóźnieniem w reakcji na gaz i podczas jazdy wyraźnie tłumi chętny do dynamicznej jazdy wysokoprężny silnik TDI o litrażu 2,0 w najmocniejszym wariancie o mocy 177 KM.

Nie można zanegować tego, że ten typ przekładni jest komfortowy w użytkowaniu i jego praca jest niemal niewyczuwalna dla kierowcy, jednak sama charakterystyka pracy skrzynki bezstopniowej dyskwalifikuje ją w przypadku dynamicznej jazdy. Auto w miarę żwawo zbiera się do 140 km/h, późniejsze przyspieszanie do prędkości maksymalnej to już nie sprint, nie chód, ale pełzanie. Skrzynia Multitronic, choć komfortowa w swojej pracy, to kaganiec na osiągi i niestety trzeba się z tym liczyć.

Na koniec kwestia, dlaczego 58% klientów w Europie wybiera wersję nadwoziową Avant. Obecna generacja oddaje do dyspozycji kierowcy i pasażerów 490 regularnych litrów. Pod elektrycznie otwieraną i zamykaną pokrywą bagażnika znajdziemy również (w opcji) suwane po szynach barierki i taśmy do mocowania bagażu, wbrew pozorom bardzo przydatne i podnoszące funkcjonalność auta.

Obraz

Jak wspomniałem na początku, Audi A4 Avant w prezentowanej wersji napędowej to elegancki i stonowany samochód dla osoby ceniącej komfort i funkcjonalność. Jeśli szukasz sportowych wrażeń i efekciarstwa, wybierz nadwozie typu sedan, pakiet S-Line i jedną z jednostek napędowych z wierzchołka oferty, ale o Multitronicu zapomnij.Przejdź do galerii zdjęć

Audi A4 Avant 2,0 TDI Multitronic - dane techniczne

Testowany egzemplarz: Audi A4 Avant 2,0 TDI Multitronic
Silnik i napęd
Układ i doładowanie:R4, Turbosprężarka
Rodzaj paliwa:Olej napędowy, wtrysk CR
Ustawienie:Poprzeczne
Rozrząd:DOHC 16V
Objętość skokowa:1968 cm3
Stopień sprężania:16,5
Moc maksymalna:177 KM przy 4200 rpm
Moment maksymalny:380 Nm przy 1750-2500 rpm
Objętościowy wskaźnik mocy:88,5 KM/l
Skrzynia biegów:Multitronic (bezstopniowa)
Typ napędu:Przedni (FWD)
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne:Tarczowe
Zawieszenie przednie:Wielowahaczowe
Zawieszenie tylne:Wielowahaczowe
Układ kierowniczy:Zębatkowy, wspomagany
Średnica zawracania:11,5 m
Koła, ogumienie przednie:225/55 R16
Koła, ogumienie tylne:225/55 R16
Masy i wymiary
Typ nadwozia:Kombi
Liczba drzwi:5
Współczynnik oporu Cd (Cx):0,31
Masa własna:1650 kg
Stosunek masy do mocy:9,32 kg/KM
Długość:4700 mm
Szerokość:1830 mm
Wysokość:1410 mm
Rozstaw osi:2808 mm
Rozstaw kół przód/tył:1564/1551 mm
Prześwit (przód/tył):b/d
Pojemność zbiornika paliwa:63 l
Pojemność bagażnika:490/1430 l
Specyfikacja użytkowa
Ładowność maksymalna:495 kg
Maksymalna masa holowanej przyczepy:750 kg
Osiągi
Katalogowo:
Przyspieszenie 0-100 km/h:8,1 s
Prędkość maksymalna:211 km/h
Zużycie paliwa (miasto):5,6 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):4,5 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):4,9 l/100 km
Emisja CO2:118-146 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP:b/d
Cena
Testowany egzemplarz:około 200 000 zł
Model od:126 900 zł
Wersja silnikowa od:141 600 zł

Audi A4 Avant 2,0 TDI Multitronic - galeria

Obraz
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/67]
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (27)