Unikat – Ruf CTR 3 Clubsport (2012) [Genewa 2012]

Unikat – Ruf CTR 3 Clubsport (2012) [Genewa 2012]

Unikat – Ruf CTR 3 Clubsport (2012) [Genewa 2012]
Olgierd Lachowski
28.03.2012 12:00, aktualizacja: 07.10.2022 19:28

Najszybszym pojazdem na stoisku firmy Ruf w Genewie był CTR 3 w wersji Clubsport. Jak bardzo różni się on od zwykłego CTR 3 i czy zasługuje na nazwę Clubsport?

Najszybszym pojazdem na stoisku firmy Ruf w Genewie był CTR 3 w wersji Clubsport. Jak bardzo różni się on od zwykłego CTR 3 i czy zasługuje na nazwę Clubsport?

Zwykle nazwa Clubsport przypisana do jakiegoś samochodu oznacza, że jest to ekstremalna wersja danego modelu. Często dużo lżejsza, bo wybebeszona w środku, nieraz z wzmocnionym silnikiem, a czasem nawet z klatką bezpieczeństwa. W przypadku CTR 3 Clubsport można jednak odnieść wrażenie, że ten wiele znaczący dopisek auto dostało trochę na wyrost.

Obraz

W halach salonu genewskiego stały dwa egzemplarze tego wozu. Pomarańczowy został uzbrojony w pakiet elementów z włókna węglowego. Producent poszerzył nadwozie, dodając nakładki na błotniki oraz na progi, dołożył na przedni zderzakospojler małe listewki zwiększające docisk przedniej osi, a z tyłu zainstalował wielkie regulowane skrzydło, które z kolei generuje większą siłę dociskową kół tylnych.

Niech Was jednak nie zmylą kompozytowe oprawki lusterek, pokrywa bagażnika i wlot powietrza do silnika. W normalnym samochodzie te części też są z tego materiału, tyle że lakierowane na kolor nadwozia.

Obraz

W niewielkiej kabinie pasażerskiej włókien węglowych także nie zabrakło. Są z nich zrobione obudowy zegarów, częściowo kierownica, dźwignia zmiany biegów i hamulca ręcznego oraz osłona tunelu środkowego. Tak naprawdę to tylko efektowny bajer, bo w starszej odmianie CTR 3 te rzeczy były zrobione z plastiku i ewentualnie obszyte skórą, więc ważyły mniej więcej tyle samo co włókno.

Obraz

Ale niech będzie, że tak wyposażony jest model Clubsport. Tyle że obok stało srebrne auto bez większości elementów zewnętrznych z pomarańczowego wozu i bez wielkiego spojlera z tyłu (był tylko standardowy wysuwany), a tylko z wspomnianymi dodatkami w kabinie, i też miało nazwę Clubsport. Trudno to wszystko pojąć.

Ruf ma koła z oponami 255/35 R 19 z przodu i aż 335/30 R 20 z tyłu, a o szybkie zatrzymanie CTR 3 dbają ceramiczne tarcze hamulcowe o średnicy 380 mm z przodu i z tyłu. Blokowane są one 6-tłoczkowymi zaciskami na osi przedniej i 4-tłoczkowymi na tylnej. Być może w pomarańczowym bolidzie zwiększono nieco rozstaw kół.

Obraz

Zbudowany na bazie Porsche Caymana Ruf w zasadzie z tego samochodu przejął tylko przednią i środkową część struktury nośnej. Resztę tuner, a w tym przypadku producent, dobudował sam. I nie są to zwykłe proste rurki, jak to nieraz bywa przy takich modyfikacjach, tylko zawierające również strefę kontrolowanego zgniotu profile. Nadwozie również tylko trochę przypomina Caymana i w całości jest zbudowane z włókna węglowego.

Z przodu znajduje się zawieszenie z kolumnami MacPhersona, ale nie wiadomo, czy pochodzi ono bezpośrednio z małego Porsche. Z tyłu zaś wstawione jest zawieszenie z układem push-rod z leżącymi w poprzek amortyzatorami i sprężynami śrubowymi oraz stabilizatorem.

Za plecami kierowcy i pasażera znajduje się potężna jednostka napędowa. Nie przeniesiono jej jednak z Caymana, ale z modelu 911 generacji 997. Jest to silnik przeciwsobny o sześciu cylindrach, którego objętość skokową powiększono z 3,6 l do 3,7 l. Efekt ten uzyskano, między innymi powiększając średnicę cylindrów o 2 mm. W efekcie trzeba było wyprodukować nowe tłoki, czym zajęła się firma Mahle.

Obraz

Do tego doszły jeszcze wytrzymalsze tytanowe korbowody i dwie turbosprężarki Kühnle, Kopp & Kausch (KKK) w układzie równoległym z całym systemem chłodzenia powietrza doładowującego. Nie zapomniano również o nowym układzie wydechowym oraz elektronice sterującej silnikiem.

Tak przygotowana jednostka napędowa rozwija moc 750 KM przy 7100 obr./min i maksymalny moment obrotowy 960 Nm przy 4000 obr./min. Wynika z tego, że silnik w Clubsport jest identyczny z jednostką napędową w zwykłym CTR 3 z 2011 roku.

Ba, nawet skrzynia biegów jest taka sama - zautomatyzowane urządzenie (nie dwusprzęgłowe) sekwencyjne o sześciu przełożeniach, które do kotła zostało przymocowane poprzecznie (taki układ zastosowała też na przykład firma Pagani w Huayrze). Biegi zmienia się, pociągając i pchając drążek znajdujący się w standardowym miejscu.

Obraz

Ruf nie poinformował na razie, ile samochód waży ani jakie ma dokładnie osiągi. Znana jest tylko prędkość maksymalna wynosząca 370 km/h. To mniej o 10 km/h niż w zwykłym CTR 3.

Wygląda na to, że Clubsport wcale niczym szczególnym nie wybija się ponad podstawową wersję Rufa CTR 3. Ale to mogą być tylko pozory. Być może nowy wóz ma inne nastawy podwozia, inaczej zestopniowane biegi w skrzyni biegów, jest o 50 kg lżejszy, poprawiono w nim elektronikę sterującą silnikiem i zwiększono docisk aerodynamiczny (w pomarańczowym to raczej pewne) i okaże się, że okrążenie na jakimś torze przejeżdża o dwie, trzy sekundy szybciej niż „seryjny” CTR 3. A to byłoby już sporo.

Obraz

Rzecz w tym, że żadna ze znanych mi redakcji nie testowała Rufa CTR 3 na torze i nie ma żadnej obiektywnej (osiągi na torze) oceny potencjału tego wozu. Podobnie może być z CTR 3 Clubsport, bo jeden i drugi to prawdziwe unikaty, przy których Pagani Huayra będzie wręcz masówką.

Dane techniczne

  • Typ: B6
  • Ustawienie: centralnie, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 3746 cmsup3/sup
  • Moc maksymalna: 750 KM przy 7100 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 200,21 KM/l
  • Maksymalny moment obrotowy: 960 Nm przy 4000 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, zautomatyzowana, sekwencyjna
  • Typ napędu: na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 380 mm, 6-tłoczkowe zaciski
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 380 mm, 4-tłoczkowe zaciski
  • Koła przednie: 8,5 x 19”
  • Koła tylne: 12,5 x 20”
  • Opony przednie: 255/35 R 19
  • Opony tylne: 335/30 R 20

Masy i wymiary:

  • Długość: 4445 mm
  • Szerokość: 1944 mm
  • Wysokość: 1200 mm
  • Rozstaw osi: 2625 mm

Osiągi:

  • Prędkość maksymalna: 370 km/hblock position=\inside6071/block
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)