Volkswagen Polo 4 generacji

Generacja
Volkswagen Polo 4 generacji Zobacz 4 zdjęcia

Volkswagen Polo IV (9N) zadebiutował w 2001 roku jako następca Volkswagena Polo III (6N). Podobnie jak poprzednik opierał się na płycie podłogowej Seata Ibizy, która wykorzystywana była również w Škodzie Fabii. Volkswagen Polo IV plasuje się w segmencie "B" i rywalizuje m.in. z Fiatem Punto, Peugeotem 206, Toyotą Yaris oraz Oplem Corsą.

Mierzący 3916 mm długości, 1650 mm szerokości oraz 1467 mm wysokości Volkswagen Polo IV oferowany był w czterech wariantach nadwozia: jako 3- lub 5-drzwiowy hatchback, 4-drzwiowy sedan i Cross Polo. Co ważne, wersja sedan nie była dostępna w polskich salonach Volkswagena.

Stylistyka Polo IV jest znacznie nowocześniejsza niż w przypadku poprzednika. Cechami rozpoznawczymi Polo IV są okrągłe reflektory i bardziej opływowe kształty. Następca został również wydłużony, dzięki czemu pojemność bagażnika wzrosła do 270 l w wersji hatchback.

Volkswagen Polo czwartej generacji oferowany był z szeroką gamą jednostek napędowych. Silniki benzynowe obejmowały warianty 1.2 i (54KM), 1.2 i (60 KM), 1.2 i 12V (64 KM), 1.2 i (70 KM), 1.4 i (80 KM), 1.4 16V (100 KM), 1.4 FSI (86 KM), 1.4 (75 KM) oraz 1.6 i (105 KM). W ofercie znajdowała się także jednostka 1.6 l 16V GTI o mocy 125 KM.

Najmocniejszy wariant silnika benzynowego miał pojemność 1,8 l i moc 150 KM, co pozwalało na przyspieszenie do setki w 8,2 s oraz uzyskanie prędkości maksymalnej 216 km/h. Jednostka ta charakteryzuje się całkiem przyzwoitym spalaniem na poziomie 7,8 l/100 km w cyklu mieszanym.

Wisienką na torcie jest 4-cylindrowy motor 1,8 l o mocy 180 KM, montowany pod maską Polo GTI Cup Edition. Auto z taką jednostką osiąga setkę po 7,5 s oraz prędkość maksymalną 225 km/h. Nadwozie Polo GTI Cup Edition zostało również lekko zmodernizowane poprzez dodanie nowych spoilerów oraz montaż 17-calowych aluminiowych felg.

Osoby zainteresowane wariantami wysokoprężnymi mogły wybrać silnik TDI o pojemności 1,4 l i mocy 70 KM, 75 KM lub 80 KM. Oferowano również 1,9 l jednostkę SDI o mocy 64 KM, charakteryzującą się niskim zużyciem paliwa.

Dla bardziej wymagających producent przewidział opcję o pojemności 1,9 l TDI i mocy 100 KM lub 130 KM. Pierwszy wariant przyspiesza do setki w 10,7 i osiąga prędkość maksymalną 188 km/h, zużywając przy tym średnio 4,9 l ropy na 100 km. W przypadku 1,9 TDI 130 KM sprint od 0-100 km/h trwa 9,2 s, wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się na wartości 206 km/h, a średnie zużycie ropy wynosi 5,2 l na 100 km.

W 2005 roku Volkswagen Polo IV został poddany niewielkiemu faceliftingowi, który upodobnił styl nadwozia do innych modeli Volkswagena, w tym głównie do Passata.

Do bolączek Polo IV należy wysoka awaryjność. Problemy dotyczą zawieszenia, wspomagania kierowcy oraz kilku innych drobnych elementów. Na rynku dostępnych jest jednak wiele zamienników, które znacznie obniżają koszty napraw. Użytkownicy skarżą się także na twarde materiały użyte do wykończenia wnętrza jednego z najmniejszych Volkswagenów oraz na wyciszenie kabiny, które może irytować podczas dłuższej wyprawy. Na plus należy zaliczyć dobre właściwości jezdne, przestronność i pojemność bagażnika oraz precyzyjną skrzynię biegów. Volkswagen Polo V jest również samochodem całkiem przystępnym cenowo, zarówno u dilera, jak i na rynku wtórnym.

Produkcja Volkswagen Polo IV została zakończona w 2009 roku. Następcą VW Polo IV jest VW Polo V, który zadebiutował podczas salonu motoryzacyjnego w Genewie w 2009 roku.

Szybkie fakty
MarkaVolkswagen
ModelVolkswagen Polo
Produkcja od2001
Produkcja do2005

Wybrane wersje Volkswagen Polo 4 generacji

Inne generacje Volkswagen Polo

Inne modele Volkswagen

Volkswagen Polo 4 generacji: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie