#Lexus LX

Lexus LX

Lexus LX – luksusowy SUV produkowany przez markę Lexus należącą do koncernu Toyota. Pierwszy raz ujrzał światło dzienne w 1995 roku. Od tamtej pory jest produkowany jako droższa wersja niezwykle popularnej na całym świecie Toyoty Land Cruiser. To auto z napędem 4x4, które ma zachwycać swoim komfortem jazdy.

  • Lexus LX - luksusowy SUV produkowany już od 1995 roku. Auto doczekało się już swojej trzeciej generacji.
  • Lexus LX to wersja premium Toyoty Land Cruiser. Na początku jego produkcji egzemplarze tych dwóch aut wyglądały niemal identycznie.
  • SUV przeszedł w trakcie produkcji wiele face liftów i do dziś pozostaje jednym z najdroższych na rynku.
  • Pod maską znajdziemy tu benzynowe V8, które wraz z napędem AWD ma poradzić sobie z każdymi warunkami.
  • Wytłumione wnętrze sprawia, że jadąc autem możemy się zrelaksować, nawet w warunkach terenowych.
[1/5] Lexus LX - luksusowy SUV produkowany już od 1995 roku. Auto doczekało się już swojej trzeciej generacji.Źródło zdjęć: © https://en.wheelsage.org/ng/users/user10436

Lexus LX – historia

Marka Lexus powstała pod koniec lat 80. Na japońskim rynku motoryzacyjnym konkurowała ze sobą wtedy trójka prawdziwych gigantów – Nissan, Honda oraz Toyota. Ten ostatni koncern postanowił, że będzie rywalizować z nimi także w segmencie premium. Nissan niedługo miał zaprezentować swoje Infiniti, a Honda pracowała nad Acurą. Szefowie Toyoty nie chcieli więc pozostawać w tyle i ogłosili wśród inżynierów wyzwanie. Mieli zaprojektować „najlepsze auto na świecie”.

Niedługo po tym powstał projekt o nazwie F1 - „flagship one”, czyli najważniejszy w firmie. Miał być autem jeszcze bardziej luksusowym, niż do tej pory najdroższe oferowane przez japoński koncern modele Toyota Century oraz Toyota Crown. Po pewnym czasie projekt otrzymał nazwę inspirowaną angielskim słowem „luxury”, czyli luksus. Auto nazwano Lexus LS. W trakcie przeprowadzonej na szeroką skalę kampanii reklamowej reklamowano je jako „nieustanne poszukiwanie perfekcji”.

Lexus LS to sedan produkowany do dziś. Jest też najpopularniejszym pojazdem tej marki. Pomógł jej uzyskać renomę, z której jest obecnie znana. Marka na jednym modelu jednak nie poprzestała i już na początku lat 90. zaczęła tworzyć także kolejne auta. Wśród nich pojawił się między innymi Lexus SC (sportowe coupe), a także Lexus ES (kolejny sedan). Szefostwo Toyoty miało jednak w planach kolejne wyzwanie dla twórców najbardziej luksusowych spośród swoich aut.

Chodziło o wersję premium Toyoty Land Cruiser – japońskiej odpowiedzi na Jeepa. Pojazd produkowany jest już od 1951 roku i posiada bogatą historię. Doczekał się ogromnej liczby generacji i wielokrotnie zmieniał nawet swój wygląd. Początkowo był to jedynie pojazd terenowy, lecz później, z myślą o komfort, wprowadzono go na rynek także jako SUV. Tym razem miał się jednak stać autem luksusowym, którym bogaci ludzie będą mogli zjechać z asfaltu.

Lexus LX – generacje

Produkcja rozpoczęła się w 1995 roku. Model otrzymał nazwę Lexus LX 450. Niemal w całości oparto go na Land Cruiserze. Z wyglądu różnił się jedynie przednim grillem oraz innymi kołami, największe zmiany znaleźć można było natomiast w środku. Dodatkowo wytłumiono wnętrze, co miało zapewniać pasażerom ciszę i spokój nawet w trakcie jazdy off road. SUV otrzymał też nieco bardziej miękkie zawieszenie, a także większą ilość miejsc siedzących od tańszego modelu Toyoty.

Lexus LX 450 posiadał także wszelkie udogodnienia jakich można się było spodziewać po luksusowych autach lat 90. Był to na przykład elektroniczny szklany dach, zmieniarka płyt CD, a także wbudowany telefon. Zaraz po premierze auto kosztować miało około 48 tys. dolarów. Auto otrzymywało dobre recenzje, szczególnie od amerykańskich publikacji. Pierwsi kupujący zwracali uwagę jedynie na silnik. Jak się okazało, przy takiej wadze pojazdu był on dla wielu z nich zbyt słaby.

Pierwsza generacja Lexusa LX napędzana była rzędową szóstką o pojemności 4,5 l. Auto ważyło jednak 2,3 tony. W niektórych nieco bardziej ekstremalnych warunkach brakowało mu mocy, co przy takiej cenie pojazdu nie powinno się zdarzać. Japończycy zdecydowali się więc wycofać model z oferty po zaledwie dwóch latach. W 1997 roku ruszyły prace nad następcą, Lexusem LX 470. Auto otrzymało silnik V8 i szybko odniosło sukces.

Lexus LX 470 to kolejne drobne poprawki w wyglądzie SUV-a. Po raz kolejny oparto go na Toyocie Land Cruiser, tym razem jednak na jej najnowszej generacji - J100. Auto otrzymało też lepsze zawieszenie oraz wiele elektronicznych systemów jak ESP i wspomaganie hamowania. Po raz kolejny dodano też najnowsze osiągnięcia Toyoty w dziedzinie udogodnień dla pasażerów – nawigację, a także wysokiej jakości system audio.

Lexus LX od początku miał posiadać swój charakter i odróżniać się od mniej luksusowego Land Cruisera. Do tej pory auta wyglądały jednak niemal tak samo. Inżynierowie japońskiej firmy postanowili więc temu zaradzić i rozpoczęli serię face liftów w tym luksusowym SUV-ie. Dwa z nich, w 2000 i 2003 roku dodały nowoczesne przednie i tylne zderzaki, a także 18-calowe felgi. Samochód po raz kolejny otrzymał dobre recenzje.

Druga generacja Lexusa LX od 2003 roku posiadała Bluetooth i kamerę parkowania, a także pierwszy w historii samochodowy system noktowizyjny. Dzięki niemu kierowca mógł zaparkować dużym pojazdem również w nocy. Auto wygrało wtedy wiele podsumowań roku. Przez następne lata było już produkowane praktycznie bez zmian. W międzyczasie Lexus zaczął prace nad jego następcą, którego premiera miała nastąpić pod koniec dekady.

Lexus LX – najnowsze modele

Tym razem całkowicie zrezygnowano z pomysłów wykorzystywanych wcześniej w najpopularniejszym SUV-ie od Toyoty. Lexus LX 570, bo tak nazwano nową wersję pojazdu, miał wyglądać zupełnie inaczej. Po raz pierwszy zaprezentowano go na targach motoryzacyjnych w Nowym Jorku w 2007 roku. Trzecia generacja Lexusa LX posiada smukłą sylwetkę, jest nieco dłuższa od poprzedniej i ma wzmocnioną, stalową konstrukcję.

To także inna jednostka napędowa. W dalszym ciągu pod maską Lexusa LX trzeciej generacji znajdziemy V8, jednak tym razem o pojemności 5,7 l. Wewnątrz tymczasem po raz kolejny trafić można na luksus, do jakiego japońska marka przyzwyczaiła swoich klientów. Nawigację zamieniono na większy ekran komputera pokładowego, a kluczyk zamieniono na „smart-kartę”, którą otwieramy drzwi.

Lexus LX 570 jest w dalszym ciągu produkowany. Auto przez ostatnie lata przechodziło kolejne face lifty i otrzymało na przykład podgrzewaną kierownicę. Dzięki niej kierowca nie będzie marznąć w zimie. Od tej pory SUV miał nie trafiać już tylko do Stanów Zjednoczonych. Auto pojawiło się na nowy rynkach, jak na przykład w Rosji. Zaczęto je więc oferować także z silnikiem diesla. W ostatnich latach głośno było o nim również w naszym kraju. Lexus LX miał zawitać do Polski.

Lexus LX w Polsce

Jesteśmy jedynym europejskim krajem, w którym można kupić to auto. Na polskim rynku pojawiła się limitowana edycja Lexusa LX. To samochód, na który pozwolą sobie najbogatsi, bo cena każdego z zaledwie 50 egzemplarzy zaczyna się od 650 tys. złotych. Po wydaniu tej kwoty otrzymać mamy jednak, jak tłumaczy producent, najlepsze możliwe wrażenia z jazdy. Wytłumione wnętrze sprawi, że komfortowo skorzystamy nawet z wielu dostępnych trybów jazdy terenowej.

Lexus LX – dane techniczne, wymiary

Pierwsza generacja Lexusa LX posiadała benzynowy silnik R6, jednak od tamtej pory to już tylko V8 (w niektórych wersjach jako diesel). Model dostępny obecnie w sprzedaży w Polsce to napęd o pojemności 5,7 l oraz 367 KM (270 kW) mocy, a także momencie obrotowym rzędu 530 Nm. Ma pozwolić na rozpędzenie się od 0 do 100 km/h w niecałe 8 sekund. LX 570 osiąga prędkość maksymalną 210 km/h, a jego średnie spalanie w cyklu mieszanym wynosi 14,4 l na 100 km.

Od początku swojej produkcji Lexus LX dostępny jest tylko z automatyczną skrzynią biegów. W kolejnych generacjach kilka razy ją udoskonalano, jednak obecnie to 8 biegów z dostępnymi dla kierowcy łopatkami do ich zmiany. Lexus LX 570 to napęd AWD na cztery koła i cztery tryby jazdy terenowej – błoto, kamienie, muldy i skały. Dzięki nim, a także układowi korekcji sztywności zawieszenia, auto ma się sprawdzić w każdych warunkach.

Za bezpieczeństwo odpowiadają tymczasem między innymi aktywny system kontroli trakcji (ATRC), system stabilizacji toru jazdy (VSC), a do dyspozycji kierowcy znajdziemy elektryczny hamulec ręczny. To także 10 poduszek powietrznych - w tym również boczne, a nawet chroniące kolana kierowcy i pasażera.

Lexus LX – wymiary (trzecia generacja):

rozstaw osi: 2,850 mm

długość: 5,005 mm

szerokość: 1,970 mm

wysokość: 1,865 mm

Lexus LX – wyposażenie

Chociaż w pierwszej generacji jednym z największych udogodnień dla pasażerów auta była zaledwie zmieniarka na 6 płyt CD, dziś sytuacja w tym modelu wygląda zupełnie inaczej. Lexus LX 570 to między innymi 11.6-calowe ekrany zamontowane na tylnej części przednich foteli. W lecie skorzystamy natomiast także z 4-strefowej klimatyzacji oraz wbudowanej lodówki, w której można schłodzić kilka butelek napojów. Auto dostępne jest w opcji z 5 lub 7 siedzeniami. W tej ostatniej, trzeci ich rząd jest składany na boki, tak aby umożliwić większy załadunek pojazdu.