Renault Thalia

Model
Renault Thalia Zobacz 8 zdjęć

Renault Thalia I

Thalia to model francuskiego koncernu Renault zaprezentowany w 1999 roku. Powstał na płycie podłogowej Renault Clio. Miał być uznawany za jego wersję sedan. Na niektórych rynkach, m.in. w Turcji, Rumuni i Bułgarii, było to Clio Symbol, a w Ameryce Południowej Clio Sedan.

Co prawda nie porywa urodą ani nie podnosi prestiżu właściciela, ale jest zdecydowanie bardziej praktyczny od Clio.

Thalia, mimo że zbudowana na płycie małego hatchbacka, jest samochodem dość przestronnym. O ile osoby siedzące na przednich fotelach mogą podróżować wygodnie, o tyle na tylnej kanapie już tak nie jest. No ale cóż, nie można wymagać od Thalii zbyt wiele, w końcu to tylko Clio z doklejonym kufrem.

Kufra, a zwłaszcza jego pojemności, nie można pominąć. Bagażnik Thalii ma pojemność 510 l, co w przypadku auta stworzonego na bazie małego hatchbacka daje rewelacyjną przestrzeń.

W przypadku Renault Thalii pierwszej generacji kupujący może wybierać spośród trzech poziomów wyposażenia pojazdu, a są to: Authentique, Expression i Dynamique. Już w wersji podstawowej auto ma bogatą paletę wyposażenia zapewniającego bezpieczeństwo czynne i bierne. Wersja Authentique obejmuje m.in. poduszkę powietrzną kierowcy i pasażera, napinacze pasów z wbudowanymi ogranicznikami napięcia, odłączaną poduszkę powietrzną przedniego pasażera, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa siedzeń tylnych oraz regulację wysokości kierownicy.

Wersja Expression zawiera te same systemy co wersja Authentique oraz dodatkowo elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, elektrycznie sterowane podnośniki szyb, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, reflektory przeciwmgłowe, centralny zamek sterowany falami radiowymi oraz regulację wysokości fotela kierowcy. Najbogatsza wersja – Dynamique obejmuje dodatkowo system ABS, felgi ze stopów metali lekkich czy wyświetlacz centralny. Te systemy nie wynagradzają jednak materiałów, z których została wykonana cała deska rozdzielcza. Twardy i niemiły plastik od razu rzuca się w oczy. Jest tańszy, ale psuje opinię o wnętrzu pojazdu.

Paleta silników nie sprawi kłopotu podczas wyboru, ponieważ znajdują się w niej tylko cztery silniki: 1,4 8V 75 KM, 1,4 16V 98 KM, 1,6 16V 107 KM oraz jedyny silnik wysokoprężny 1,5 dCi o mocy 65 KM. Użytkownicy Thalii twierdzą, że wszystkie wymienione motory bez problemu radzą sobie podczas jazdy tym modelem Renault.

Najmniej awaryjny jest 1,4 8V 75 KM. Kierowcy zgodnie mówią, że nie mają żadnych kłopotów z pojazdami wyposażonymi w te jednostki. Biorąc pod uwagę awaryjność silników stosowanych w tym francuskim pojeździe, bardziej opłaca się wybierać samochody z silnikami benzynowymi, ponieważ dochodzi w nich jedynie do niezbyt kosztownych awarii cewek zapłonowych. Większy problem przysporzą silniki Diesla, w których naprawa wtryskiwaczy pochłonie sporo czasu i pieniędzy.

Zawieszenie Thalii ze względu na prostą konstrukcję (przód to kolumny MacPhersona, tył - belka skrętna) nie jest kosztowne w naprawie, ale też nie sprawdza się zbyt dobrze na polskich drogach. Łączniki stabilizatora, sworznie wahaczy czy przednie amortyzatory mogą stać się przyczyną częstych wizyt w warsztacie. W niektórych samochodach użytkownicy zgłaszali także takie usterki jak pęknięcia sprężyn. Poza awariami w podwoziu zepsuć się może rezystor nawiewu powietrza, alternator, rozrusznik, a czasami dochodzi do pęknięcia kolektora wydechowego.

Thalia w 2004 roku doczekała się faceliftingu, choć zmian było niewiele. Inny kształt miał przedni zderzak, zastosowano wzdłużne wypuklenie na pokrywie silnika oraz nowe reflektory. Z tyłu auto zyskało listwę ochronną, która nadała mu lekkości linii i uwydatniła jego kształt.

Renault Thalia II

Najnowsza generacja Renault Thalii (na niektórych rynkach znana jako Renault Symbol) zadebiutowała w 2008 roku na Moscow Auto Show. Druga wersja tego pojazdu nie przypomina już tak bardzo poprzednika (samochodu, na bazie którego została zbudowana), czyli Renault Clio. Z hatchbacka zaadaptowano tylko płytę podłogową z elementami zawieszenia.

W końcu Thalia nie wygląda jak Clio z doklejonym kufrem, tylko jak całkiem nowy model. Złośliwi mogą powiedzieć, że jeśli to nie Clio, to pewnie Dacia Duster z wymienionymi kilkoma elementami. Otóż pomylą się, bo mimo że Thalia skonstruowana jest z wielu części stosowanych w obu wcześniej wymienionych pojazdach, to tak naprawdę zupełnie nowy projekt francuskiej marki.

W porównaniu z poprzednią wersją nowa Thalia jest o 100 mm dłuższa. Niestety, nie wykorzystano tego, aby powiększyć przestrzeń pasażerską dla siedzących z tyłu (rozstaw osi pozostał taki sam jak w Clio, z którego zapożyczono płytę podłogową). Nowa Thalia ma bagażnik o pojemności 506 l, czyli o 4 l mniejszy niż poprzednik. A więc gdzie się podziało te 10 cm?

Samochód miał być całkowicie nowy, indywidualny, miał się nie kojarzyć z żadnym innym pojazdem francuskiej marki, stąd pomysł inżynierów Renault, aby dodatkowy wymiar wykorzystać do celów designerskich.

Thalia drugiej generacji dostępna jest w trzech wariantach wyposażenia: Authentique, Alize i All Inclusive. Już w standardzie znajduje się system ABS, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem, przednie i tylne zagłówki z regulacją wysokości, system ISOFIX na miejscach bocznych tylnej kanapy czy elektroniczna blokada rozruchu. Najbogatsza wersja ma na pokładzie zmienne elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, elektrycznie sterowane szyby przednie, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, światła przeciwmgłowe, skórzaną kierownicę, automatyczną klimatyzację, radio CD/MP3, oraz komputer pokładowy i obrotomierz.

Wnętrze nowej Thalii nie wywołuje zachwytu. Tandetne i tanie plastiki z poprzedniej generacji pozostały. Chęć podkreślenia tego, że auto zostało dopracowane starannie i w każdym szczególe, projektanci uwieńczyli poprzez zastosowanie listwy wykończeniowej, biegnącej przez całą deskę rozdzielczą. Zestaw wskaźników wraz z obrotomierzem i wyświetlaczem komputera wybijają się nad resztę wnętrza, ponieważ są bardzo czytelne. Renault należy się także duży plus za kierownicę i fotel z regulacją wysokości, pozwalające na indywidualne i wygodne dla kierowcy dopasowanie pozycji podczas jazdy.

Paleta silników Thalii ogranicza się do zaledwie pięciu pozycji, ale mimo tego każdy powinien znaleźć coś dla siebie. W ofercie znajdują się benzynowe: 1,2 16V 75 KM; 1,4 16V 100 KM i 1,6 16V 105KM oraz wysokoprężne 1,5 dCi o mocach 65 i 85 KM. Niezbyt elastyczny jest motor 1,2 16V 75 KM. O ile w pojedynkę można podróżować w miarę dynamicznie, o tyle przejażdżka z kompletem pasażerów i pełnym bagażnikiem może skutkować niezbyt szybkim przejazdem z punktu A do punktu B.

Thalia konkuruje z takimi autami, jak Dacia Logan czy Nissan Platina. W stosunku do Dacii Thalię można uznać za nieco bardziej prestiżowy samochód. Co do Platiny to te auta są fizycznie takie same. Rozwijająca się współpraca między francuskim Renault a japońskim Nissanem zaowocowała wystawieniem bliźniaczego modelu z logo Nissan na rynku meksykańskim.

Renault Thalia drugiej generacji to auto warte swojej ceny. Za niewielkie pieniądze można kupić niewielki i oszczędny samochód. O nabyciu Thalii na pewno nie zadecyduje gust, ale relatywnie niska cena za praktyczne auto z dużym bagażnikiem.

Szybkie fakty
MarkaRenault
TypSamochód osobowy

Generacje Renault Thalia

Inne modele Renault

Renault Thalia: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie