#Peugeot iOn

Peugeot iOn

Peugeot iOn

Peugeot iOn to miejski samochód elektryczny opracowany na bazie Mitsubishi i-MiEV. Zaprezentowano go na targach Frankfurt Motor Show 2009. Auto jest owocem współpracy Mitsubishi Motors Corporation (MMC) i PSA Peugeot Citroën, w ramach której powstał także C-ZERO Citroëna. Nie ma bezpośredniego poprzednika, choć uważane jest za kontynuatora koncepcji modelu 106 Électrique, produkowanego w latach 1995-2006.

  • Peugeot iON to małe, elektryczne auto produkowane przez koncern PSA od 2010 roku
  • Samochód dzięki małym rozmiarom świetnie sprawdzi się w mieście. iON ma 3473 mm długości, 1475 mm szerokości i 16.8 mm wysokości
  • Auto pomieści maksymalnie cztery osoby
  • Pod maską iOna znajdziemy 47-konny silnik, który rozpędza auto do maksymalnej prędkości wynoszącej 130 km/h
  • Model jest dostępny jedynie z automatyczną skrzynią biegów
[1/5] Peugeot iON to małe, elektryczne auto produkowane przez koncern PSA od 2010 roku

Wprowadzony do produkcji w 2010 roku pojazd wyróżnia się oryginalną, minimalistyczną stylistyką. Peugeot iOn ma rozciągnięte w pionie przednie lampy, które kończą się przy cienkich słupkach A, podtrzymujących ogromną przednią szybę. Pochylona, stroma sylwetka oglądana z niskiej perspektywy wygląda jak pionowa ściana. Auto widziane z profilu przypomina dmuchaną bańkę. Płynne, łukowate przejście od przedniego zderzaka, przez słupki, aż po dach, kończy się spadzistą klapą, na której ulokowano niewielki spoiler. Design Peugeota iOn pełny jest krągłości i jednolitych powierzchni. Takie zabiegi stylistyczne miały pozwolić na wygospodarowanie wystarczającej pojemności wnętrza oraz uzyskanie jak najmniejszego opływu powietrza (cx = 0,33).

iOn jest kompaktowym autem miejskim o długości 3474 mm, szerokości 1475 mm i wysokości 1608 mm, co pozwala zapewnić czterem podróżującym osobom warunki do wygodnej jazdy przy zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Wóz nie zaskakuje przestronnością, jednak jest w stanie pomieścić przeciętnej wielkości pasażerów i ich niewielki bagaż. Kufer ma pojemność 166 l. Można go powiększyć do 860 l, składając oparcia tylnej kanapy.

Deska rozdzielcza Peugeota iOn jest spójna stylistyczne z tym, co można zobaczyć na zewnątrz. Nowoczesna prostota - kokpit jest ładny i może się podobać, ergonomia - wzorowa, liczba guzików i dźwigienek jest odpowiednia. Konsola centralna została wyposażona wyłącznie w pokrętła od klimatyzacji, kratki nawiewów oraz spory wyświetlacz. Prócz klawiszy sterujących elektrycznymi szybami we wnętrzu elektrycznego auta w zasadzie nie ma innych przyrządów.

Minimalizm pokazuje, że samochód ma po prostu służyć i tanio przewozić pasażerów z punktu A do punktu B. W wyposażeniu standardowym Peugeota iOn, oferowanego wyłącznie w wersji nazwanej High Line, znajdują się m.in.: ABS ze wspomaganiem hamowania awaryjnego, ESP, system kontroli trakcji, czujnik zmierzchu, centralny zamek z pilotem, elektryczne szyby, klimatyzacja manualna, komputer pokładowy, 6 poduszek powietrznych, radioodtwarzacz, halogeny czy aluminiowe felgi.

Pojazd jest napędzany akumulatorami litowo-jonowymi. Dzięki efektywnemu gospodarowaniu energią elektryczną iOn ma satysfakcjonujący zasięg 150 km. Aby w 100% wykorzystać potencjał miejskiego auta, trzeba ładować baterie przez 6 godzin. Specjalny terminal szybkiego ładowania pozwala na uzupełnienie energii do 80% w 30 minut.

Kierowca ma do dyspozycji 47 KM mocy ciągłej oraz około 66 KM siły maksymalnej. Umożliwia to rozpędzenie ważącego 1120 kg pojazdu do 100 km/h w 15 s i mknięcie 130 km/h. Moc z baterii na tylne koła przekazywana jest przez dwustopniowy reduktor o stałym przełożeniu. 180 Nm momentu obrotowego osiągane jest już od początku pracy silnika. Auto ma szeroki zakres użytecznych obrotów i wkręca się do wartości 8500 obr./min, których spalinowe auta mogą Peugeotowi pozazdrościć. Właśnie te cechy sprawiają, że standardowa skrzynia biegów nie miałaby sensu w tym wozie.

Samochód adresowany jest głównie do flot oraz urzędów miejskich. Na niektórych rynkach świetnie sprawdza się także jako taksówka. Osoby prywatne rzadko decydują się na zakup takich aut ze względu na cenę. Podobny samochód z napędem spalinowym jest często trzykrotnie tańszy.