Volvo 740

Model
Volvo 740 Zobacz 7 zdjęć

Volvo 740

Volvo 740 to auto klasy wyższej produkowane przez szwedzki koncern Volvo od 1984 roku. Pod względem konstrukcji jest niemal takie samo jak model 760, ale gorzej wyposażone. Zastosowano również inny rodzaj zawieszenia tylnego. Model 760 miał układ wielowahaczowy, w 740 zaś wykorzystano sztywną oś, co znacznie pogarsza komfort jazdy.

Gdy wprowadzano Volvo 740, zrodziła się nowa koncepcja samochodów typu kombi. W tym
modelu ostatecznie zatarły się różnice miedzy samochodem osobowym typu sedan, wygodną limuzyną a rodzinnym kombi. Nowe kombi stało się komfortowe, bezpieczne i łatwe w prowadzeniu, a przy tym przestronne i ładowne. Linia nadwozia nie odbiega od innych modeli tego koncernu – jest prosta i kanciasta. Pojazd jest wyraźnie podzielony na trzy części. Przód wyróżnia się długą maską potęgującą masywność auta. W 1989 roku dokonano drobnej modernizacji stylistycznej. Nawet kilkunastoletnie Volvo nie mają problemów z korozją. Już w latach 80. ich nadwozie było ocynkowane, dzięki czemu do dziś stan karoserii jest dobry.

Zarówno wersja sedan, jak i kombi zachwycają ogromnymi bagażnikami. Kufer w czterodrzwiowym nadwoziu (500 l) ma jednak gorszą funkcjonalność ze względu na mniejszy otwór załadunkowy i zawiasy wsuwające się w przestrzeń ładunkową przy zamykaniu pokrywy. Wnętrze nie jest więc tak obszerne, jak mogłoby się wydawać. Mimo długości około 4,8 m samochód ma dość krótki rozstaw osi. Obszerne fotele znakomicie sprawdzają się nawet w długich trasach. Niestety, elementy plastikowe są przeciętnej jakości i słabo spasowane. Nie spodziewajmy się też szczególnie dobrego wyciszenia wnętrza. Wersja kombi słynie z pakowności i łatwego dostępu do bagażnika. Do dyspozycji jest aż 990 l objętości, a po złożeniu oparcia kanapy nawet 2125 l.

Wyposażenie oferowane w modelu 740 dziś wydaje się obowiązkowe. Jednak w tamtych czasach mało który samochód mógł się pochwalić tak bogatym wyposażeniem. Egzemplarze pochodzące z końca produkcji mogły mieć na pokładzie klimatyzację, podgrzewane fotele czy wspomaganie kierownicy. ABS nie był oferowany. Mimo to auto jest uznawane za bezpieczne.

Do 740 oferowano wiele jednostek napędowych, które z biegiem lat poddawano modyfikacjom. Na początku produkcji samochód był dostępny z motorami benzynowymi: 2,0 o mocy 117 KM, 2,3 w odmianach 112, 114, 129 lub 131 KM oraz z silnikiem wysokoprężnym 2,4 D o mocy 82 KM. W roku 1986 do gamy dołączył motor benzynowy 2,3 Turbo o mocy 155 KM oraz turbodiesel 2,4 TD o mocy 109 KM. Dwa lata później wprowadzono motory 2,3 16V (moc 139 lub 159 KM) oraz 2,3 (155 KM). Ulepszony turbodiesel 2,4 TD miał 122 KM. W 1989 roku do oferty dołączył ulepszony motor 2,3 Turbo o mocy 165 KM. Mimo sporej mocy montowane motory zapewniają jedynie wystarczające osiągi. Spowodowane jest to dużą masą auta oraz długimi przełożeniami skrzyń biegów.

Volvo 740 oferowane było z trzema przekładniami. Najbardziej popularną z nich jest 5-biegowa skrzynia manualna. Montowano również przekładnię ręczną o 4 biegach oraz 4-biegową przekładnię automatyczną. Volvo 740 miało napęd na tylne koła.

Produkcję modelu 740 zakończono w roku 1992. Bogate wyposażenie oraz trwałość mogą przemawiać za jego kupnem. Zaletą jest też łatwość utrzymania samochodu. Nie brakuje warsztatów wyspecjalizowanych w obsłudze i naprawach Volvo; części zamienne są łatwo dostępne. Mniej pocieszające jest wysokie spalanie montowanych jednostek napędowych. Chętni na zakup tego modelu muszą uzbroić się w cierpliwość, ponieważ na rynku jest bardzo mało egzemplarzy.

Volvo 760

Volvo 760 to samochód klasy wyższej produkowany w latach 1982-1990. Występował w dwóch odmianach: jako 4-drzwiowy sedan oraz 5-drzwiowe kombi. Pod względem konstrukcyjnym Volvo 760 jest niemal takie samo jak model 740, ale lepiej wyposażone. Zastosowano również inny rodzaj zawieszenia tylnego. Model 760 miał układ wielowahaczowy, w 740 zaś wykorzystano sztywną oś, co znacznie pogarsza komfort jazdy.

Auta marki Volvo miały opinię bezawaryjnych, jednak w ofercie tego szwedzkiego producenta brakowało samochodów prestiżowych. Tę lukę miał zapełnić model 760. Jego sylwetka jest prosta i kanciasta – to kształty typowe dla produkowanych wtedy aut. Przód wyróżnia długa maska z wyraźnymi przetłoczeniami przechodzącymi w chromowany grill z pokaźnym logo marki. Olbrzymie, wręcz prostokątne reflektory sprawiają, że auto wygląda masywnie i solidnie. Dodatkowo wyposażono je w wycieraczki. Efekt ten potęguje wysunięty, potężny przedni zderzak. W roku 1988 auto przeszło kilka modyfikacji. Z zewnątrz model po liftingu odznacza się między innymi nowymi reflektorami. W 1990 roku pod koniec produkcji zmieniono tylne lampy, dzięki czemu stały się podobne do tych z modelu 780.

Dzięki długości wynoszącej 4,8 m w środku udało się wygospodarować imponującą ilość miejsca dla pasażerów. Przednie fotele są wręcz olbrzymie, mało który samochód zapewnia taką wygodę. Wygodną pozycję za kierownicą poprawia wszechstronna regulacja fotela, a jazdę umila praktyczny podłokietnik. Sama deska rozdzielcza jest dość prosta. Jednak wszystko jest na miejscu i łatwe w obsłudze. Na uwagę zasługuje również dobra jakość materiałów we wnętrzu oraz wzorowe spasowanie plastików. Także na tylnej kanapie siedzi się bardzo wygodnie. Miejsca jest pod dostatkiem nawet dla wysokich pasażerów.

Samochód ten zaskakuje bogatym jak na tamte czasy wyposażeniem. Na pokładzie Volvo 760 znajduje się m.in. klimatyzacja, podgrzewane fotele czy wspomaganie kierownicy. Do standardowego wyposażenia należał układ ABS. Od roku 1985 na listę wyposażenia dodatkowego trafiła kontrola trakcji.

Gama silników obejmowała siedem jednostek. Na początku produkcji dostępny był silnik 2,8 V6 o mocy 150 KM. W następnych latach motor ten generował moc 158 oraz 177 KM. Motor 2,3 turbo dostępny był od 1984 roku. Przez sześć lat produkcji doczekał się kilku modyfikacji. Na początku dysponował mocą 160 KM. W następnych latach występował w odmianach 175 oraz 185 KM. Najmocniejsza wersja pozwala osiągnąć tej masywnej limuzynie pierwsze 100 km/h po mniej niż 8 s. Dostępny był również jeden motor wysokoprężny 2,4 TD o mocy 117 KM.

Model 760 występował z trzema przekładniami. Najczęściej spotykana jest trwała 5-biegowa przekładnia ręczna. Volvo mogło być wyposażone również w 4-biegową przekładnię automatyczną lub 4-biegowy automat w połączeniu ze sprzęgłem hydrokinetycznym. Skrzynia manualna jest całkowicie bezobsługowa. W skrzyniach automatycznych zdarzają się jedynie niewielkie wycieki oleju.

Volvo 760 słynie z przestronnego wnętrza oraz niezawodności. Duże strefy zgniotu, ABS i kontrola trakcji zapewniały również wysoki poziom bezpieczeństwa. Dzięki współdzieleniu wielu rozwiązań konstrukcyjnych z modelami serii 700 części zamienne są tanie i powszechnie dostępne. Pojazd jest prosty w naprawie, więc większość prac można wykonać samodzielnie. Trwała okazała się również blacharka, a wszystko dzięki dobrze wykonanemu fabrycznemu zabezpieczeniu antykorozyjnego nadwozia.

Szybkie fakty
MarkaVolvo
TypSamochód osobowy

Inne modele Volvo

Volvo 740: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie