Renault 21

Model
Renault 21 Zobacz 7 zdjęć

Renault 21

Renault 21 to model rzadko spotykany na polskich drogach. Jednak, szczególnie w wersji kombi, mógł uchodzić za pojazd niezwykle pożądany.

R21 produkowany był w latach 1986-1994 jako następca modelu Renault 18. W pierwszym etapie produkcji występował tylko w wersji sedan. W roku 1987 do oferty włączono wersję kombi pod nazwą Nevada (Savanna w Wielkiej Brytanii), która powstała głównie jako konkurencja dla wersji kombi Peugeota 505. W roku 1989 pojawił się także 5-drzwiowy liftback. Renault 21 został w 1994 roku zastąpiony modelem Laguna, przy czym wersję kombi produkowano jeszcze do 1995 roku.

W 1989 roku przeprowadzono lifting R21, który obejmował modyfikację elementów karoserii, deski rozdzielczej oraz zmiany w wyposażeniu, szczególnie w zakresie bezpieczeństwa. Zmiany stylistyczne nie wpłynęły na ogólny odbiór auta ani pozytywnie, ani negatywnie. Nadal R21 pozostał szarym przedstawicielem segmentu D, który nie wyróżniał się stylistycznie na tle konkurencji, mimo że w projekcie maczał palce Giorgetto Giugiaro. Przy okazji faceliftingu wprowadzono też do oferty silnik o pojemności 1,4 l, który dołączył do gamy jednostek benzynowych o pojemnościach 1,6; 1,7; 2,0 (bez lub z turbiną) oraz 2,2 l. Moce tych silników to odpowiednio 68-70, 73, 75-95, 135-175 oraz 110 KM. W ofercie znajdowały się także pozycje przeznaczone dla fanów silników pracujących na olej napędowy. Tutaj jednak wybór nie był tak bogaty i zróżnicowany. W całej historii tego modelu montowano silniki Diesla o pojemnościach 1,9 lub 2,1 l, przy czym większy motor występował także w wersji turbodoładowanej. Moc Renault 21, do którego tankowano paliwo z czarnego pistoletu, wynosiła od 67 do 88 KM. Ci, którzy szukają większych wrażeń, powinni omijać te wersje szerokim łukiem i skupić się na jednostkach benzynowych o pojemności 2,0 l.

Zawieszenie zestopniowano typowo po francusku. Z przodu były kolumny MacPhersona, a z tyłu sprężyny śrubowe. Takie połączenie sprawiło, że autem podróżowało się komfortowo, ale nie miało się uczucia pływania po drodze. Choć o pewnym prowadzeniu też mowy być raczej nie mogło. To kolejne auto potwierdzające mit wygodnych Francuzów, którzy tracą nieco przez to na pewności prowadzenia. Wydaje się jednak, że taki kompromis jest na polskich drogach przez wielu wręcz pożądany.

W zależności od wersji i mocy silniki montowano poprzecznie lub wzdłużnie, a spowodowane było to brakiem odpowiednich „poprzecznych” skrzyń biegów, które przeniosłyby moment z mocniejszych jednostek. Co ciekawe, wersje te różniły się minimalnie rozstawem osi. Napęd był przenoszony na przednią oś, jednak odmiany z silnikami 2,0 12v i 2,0 Turbo występowały także z napędem na cztery koła o nazwie Quadra. Napęd, mimo że czasem przydatny, obniżał osiągi samochodu. Topowy Renault 21 z silnikiem 2,0 Turbo o mocy 175 KM przyspieszał od 0 do 100 km/h w 8,1 s. Ten sam, ale z napędem na obie osie, robił to pół sekundy dłużej (8,6 s). To samo dotyczyło prędkości maksymalnych, które wynosiły 222 km/h dla napędu przedniego i 217 km/h dla wersji Quadra.

Awaryjność modelu nie jest niska. Należy zwrócić uwagę na elementy zawieszenia, układu hamulcowego, układu elektrycznego oraz częste ogniska korozji.
Następcą Renault 21 była Laguna pierwszej generacji, która prezentowała zupełnie nową jakość w stosunku do poprzednika. Jest też autem zdecydowanie częściej widywanym na naszych drogach.
Renault 21 oferowany był także w USA, ale występował tam pod nazwą Renault Medallion i Eagle Medallion.

Szybkie fakty
MarkaRenault
TypSamochód osobowy

Generacje Renault 21

Inne modele Renault

Renault 21: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie