Renault 19

Model
Renault 19 Zobacz 9 zdjęć

Renault 19

Renault 19 było produkowane w latach 1988-1997 (na południowoamerykańskich rynkach nawet do 2001 r.). Jakie były zalety tego auta? Nowoczesne nadwozie, zwłaszcza po roku 1992, kiedy przeprowadzono lifting pojazdu, ponadczasowy design (karoserię pomagał projektować Giorgetto Giugiaro), dobrej jakości materiały, jakość montażu, duża ilość miejsca i wysoki jak na swoje lata poziom bezpieczeństwa. R19 przyciąga także bogatym wyborem trwałych jednostek napędowych. To wszystko powoduje, że do dziś ten model Renault cieszy się zainteresowaniem wśród mniej majętnych kierowców.

W ofercie znajdowało się kilka wersji nadwoziowych: 3- i 5-drzwiowy fastback, czterodrzwiowy sedan, nazywany w zależności od rynku Chamade, Europa lub Bellevue (produkowany od 1989 roku) oraz czteromiejscowy kabriolet (produkcja w latach 1991-1997).

W Renault 19 napęd przenoszony jest na przednie koła, a zawieszenie kół, z przodu z kolumnami MacPhersona, z tyłu z drążkami skrętnymi powoduje, że auto jest bardzo komfortowe, a przy tym pewnie utrzymuje tor jazdy. Wersje 3- i 5-drzwiowe mają bagażnik o pojemności 385 l, wersja 4-drzwiowa - 462 l, a kabriolet 250 l.

Lifting pojazdu w roku 1992 przyniósł duże zmiany w elementach nadwozia, całkowicie przeprojektowaną deskę rozdzielczą oraz poprawę poziomu bezpieczeństwa.

Wyposażenie standardowe różniło się w zależnosci od wersji (TR, TS, TD; bogatsze GTR, GTS, GTX, GTD oraz TSE, TXE, TDE), ale szczególnie po liftingu w roku 1992 było bardzo bogate i mogło obejmować m.in. centralny zamek, wspomaganie kierownicy, poduszkę powietrzną kierowcy, napinacze pasów bezpieczeństwa, wzmocnioną konstrukcję drzwi, system ABS, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, elektrycznie sterowany szyberdach, sterowanie radia pod kierownicą, komputer pokładowy, skórzaną tapicerkę czy klimatyzację. Po liftingu ujednolicono też nazewnictwo wersji, ograniczając się do trzech poziomów wyposażenia: RL, RN oraz RT. Podczas produkcji, tak w fazie pierwszej przed zmianami, jak i po nich, wypuszczano na rynek wersje limitowane, o bogatszym z reguły wyposażeniu. Były to odmiany Sprint, Limited, Storia, Elysée i Baccara.

Topowym modelem, który do tej pory budzi spore zainteresowanie, była wersja 16V z silnikiem 1,8 l 16v o mocy 137 lub 140 KM. R19 w tej specyfikacji zapewniał niemal sportowe emocje, a przy tym wysoki poziom wyposażenia. Na pokładzie montowano m.in. ABS, podwójne reflektory, 15-calowe felgi z lekkich stopów, z oponami o rozmiarze 195/50 R15, lusterka, zderzaki, tylny spojler i progi lakierowane w kolorze nadwozia, elektrycznie sterowane szyby przednie, sportowe siedzenia oraz utwardzone i obniżone zawieszenie.

W standardowych wersjach dziewiętnastki montowano jeden z 10 silników benzynowych (nie wliczając silnika 1,8 l z wersji 16V). Pojemności wahały się od 1,2 l do 1,8 l. A moce, jakimi dysponował benzynowy R19, to rozpiętość w granicach 55-113 KM. Wybór spośród silników Diesla był dużo skromniejszy. Dostępny był wolnossący silnik 1,9 l o mocy 65 lub 70 KM oraz turbodoładowany o tej samej pojemności, najpierw rozwijający 92 KM, a później już 98 KM.

Awaryjność nie różni się od innych aut z tego okresu, nawet konstrukcji niemieckiej. Występujące usterki są często drobne i możliwe do usunięcia we własnym zakresie. Uwagę trzeba zwrócić na wykwity korozji na krawędziach drzwi, tylnej klapie, na dachu przy mocowaniu anteny oraz krawędziach tylnych błotników. Ragularnie należy kontrolować stan zawieszenia oraz tarcz hamulcowych. Szwankować może też elektryczne sterowanie okien, włącznik światła wewnątrz auta, oraz wentylator chłodnicy. Sporadycznie zdarza się uszkodzenie immobilizera i siłowników centralnego zamka.

Renault 19 było ostatnim modelem francuskiej marki mającym w nazwie numer. Jego następcą jest Renault Megane I.

Szybkie fakty
MarkaRenault
TypSamochód osobowy

Generacje Renault 19

Inne modele Renault

Renault 19: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie