MG ZR

Model
MG ZR Zobacz 5 zdjęć

MG ZR

ZR to model niewielkiego sportowego hatchbacka wytwarzanego przez firmę MG Rover w latach 2001-2005. ZR to sportowa odmiana modelu 25 firmy Rover. Ten był z kolei mocno spokrewniony z Hondą Civic, na bazie której powstał.

ZR był jedynym samochodem firmy MG, który sprzedawał się lepiej (mimo że był droższy) niż podstawowe odmiany Rovera 25. Najchętniej to auto kupowali młodzi ludzie. Klientów przyciągały także spore rabaty i darmowe ubezpieczenia, które miały wartość mniej więcej brytyjskiego podatku VAT. Na Wyspach Brytyjskich sprzedano kilkadziesiąt tysięcy egzemplarzy modelu ZR.

Nadwozie samochodu niewiele odbiegało od nadwozia Hondy Civic. Główne różnice zauważyć można przedniej części wozu. O ile większość nadwozia miała łagodne, obłe wręcz linie, to przód zarysowano ostrzejszą kreską. W przedniej części uwagę przyciągały niewielkie, interesująco wyglądające światła.
MG ZR wytwarzany był zarówno z nadwoziem 3-drzwiowym, jak i 5-drzwiowym, ale zawsze był to hatchback. W 2003 roku pojawiła się nawet wersja van.

Wnętrze samochodu nie odbiegało znacząco od kabiny Rovera 25, a ta z kolei była podobna do tej z Hondy Civic. W ZR można odnaleźć kilka sportowych akcentów, niemniej jednak wóz służył przede wszystkim do normalnej jazdy, dając przy tym nieco większe możliwości na drodze. Fotele i kanapa z tyłu były wygodne, jednak wysocy pasażerowie narzekali na brak miejsca z tyłu na nogi oraz nad głową. Oczywiście jak na okres, kiedy auto powstało jako Honda, było w nim wystarczająco dużo miejsca, ale z czasem normy i oczekiwania klientów poszły w górę.

Pod maską MG ZR montowane były dwa silniki serii K oraz jeden serii L. Najmniejsza jednostka napędowa miała objętość skokową 1,4 l i generowała moc 103 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosił 123 Nm. Motor ten znany był m.in. z Poloneza Caro 1.4. Dzięki tej jednostce napędowej ZR przyspieszał do 100 km/h w 9,8 s i osiągał prędkość maksymalną 179 km/h.

Większy, 1,8-litrowy silnik dostępny był w dwóch konfiguracjach. W wersji ZR 120 motor wytwarzał moc 117 KM i moment obrotowy o wartości 160 Nm. Takie parametry pozwalały autu na rozpędzenie się do 100 km/h w zaledwie 8,6 s oraz osiąganie prędkości 192 km/h.

Z kolei odmiana ZR 160 była wyposażona w silnik z systemem VVC. Jednostka napędowa rozwijała moc 159 KM i szczytowy moment obrotowy 174 Nm. Niewielki sportowy hatchback z napędem na przednie koła potrzebował tylko 7,4 s, by przyspieszyć do 100 km/h, a jego prędkość maksymalna sięgała aż 211 km/h.

Osoby oszczędne mogły wybrać silnik Diesla z serii L. Była to 2-litrowa, 4-cylindrowa jednostka napędowa wytwarzana w dwóch specyfikacjach. Słabsze ZR TD 100 potrzebowało 9,7 s na osiągnięcie 100 km/h i rozwijało 183 km/h prędkości maksymalnej. Wszystko to dzięki 100-konnemu silnikowi o momencie obrotowym wynoszącym 240 Nm.

W mocniejszej specyfikacji TD 115 wóz przyspieszał do setki w 9,1 s i rozpędzał się do 187 km/h. W stosunku do słabszego auta silnik ZR TD 115 był mocniejszy o 11 KM mocy i 20 Nm momentu obrotowego.

Bardzo podobne w osiągach odmiany ZR 105 i ZR TD 100 różniły się m.in. hamulcami. W samochodzie z jednostką benzynową z tyłu zamontowano hamulce bębnowe, a w aucie z dieslem tarczowe.

Podobnie jak w innych autach wyposażonych w silniki rodziny K najczęściej powtarzającą się usterką były przegrzania. Nie można jednak powiedzieć, że były to jakieś szczególnie uciążliwe dla użytkownika i często powtarzające się awarie. Można też nieco ponarzekać na wyciszenie kabiny pasażerskiej (szczególnie w wozach z silnikami Diesla).

Do zalet modelu ZR zaliczają się precyzyjny układ kierowniczy, dobre właściwości jezdne i trwały układ napędowy. Dostęp do części jest nie najgorszy.

W 2003 roku MG ZR przeszedł modernizację, w ramach której zmieniono m.in. przednie światła, przedni i tylny zderzak, klapę bagażnika i wiele innych detali. Producent zdecydował się też na wymianę tapicerki w samochodzie na trwalszą. W najdroższych wersjach w wyposażeniu znalazły się 17-calowe felgi. Wśród dodatków pojawiły się podgrzewane przednie fotele i czujniki parkowania z tyłu.

MG ZR startowało w wyścigach w Wielkiej Brytanii, a także w rajdach, jednak bez większych sukcesów.
W 2005 roku zakończono wytwarzanie modelu ZR. Powodem było ogłoszenie upadłości przez MG Rover. Po przejęciu firmy przez chińskie konsorcjum Nanjing nie wznowiono produkcji auta, a jego następcą stał się w 2008 roku nowy MG3 SW, który dostępny jest tylko w Chinach.

Szybkie fakty
MarkaMG
TypSamochód osobowy

Generacje MG ZR

Inne modele MG

MG ZR: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie