Kia Shuma

Model
Kia Shuma Zobacz 5 zdjęć

Kia Shuma

Kia Shuma to koreańskie auto należące do niższej klasy średniej, produkowane od 1997 roku. Model ten na innych rynkach nosił nazwę Kia Mentor lub Kia Spectra. W Europie Shuma oferowana była wyłącznie jako 4-drzwiowy sedan. Zastąpiła na rynku model Sephia. Powstała we współpracy z japońską Mazdą.

Mimo że auto bazuje na Mazdzie 323, to z zewnątrz wcale tego nie widać. Charakterystyczny jest przód. Podwójne okrągłe reflektory, wyraźne przetłoczenia na masce oraz masywny zderzak sprawiają dobre wrażenie. Patrząc z boku, widzimy klasycznego, 3-bryłowego sedana. Z tyłu auto jest równie ciekawe. Lekko opadająca linia nadwozia, szerokie tylne słupki oraz wysoko poprowadzona linia klapy bagażnika to cechy charakterystyczne Shumy. Niestety, poważnie ograniczają widoczność do tyłu. W 2001 roku Suma przeszła facelifting. Zastosowano nowe przednie i tylne lampy oraz poprawiono zderzaki.

Wnętrze nie sprawia najlepszego wrażenia. Do wykończenia kokpitu użyto szarego, twardego i nieprzyjemnego w dotyku plastiku. Zegary są proste, ale czytelne. Kierownica jest zdecydowanie zbyt duża, przez co źle leży w dłoniach. Dodatkowo wykonana jest z materiału o słabej jakości, mocno zużywającego się z biegiem czasu. Do plusów wnętrza należy zaliczyć wygodne, obszerne fotele z długim siedziskiem, pozwalające na komfortowe podróżowanie nawet na dalekich trasach. Również tylnej kanapie nie można niczego zarzucić. Dzięki daleko opadającemu dachowi pasażerowie znajdą tam dużo miejsca nad głowami. Pojemność bagażnika to 440 l. Można ją łatwo zwiększyć do 1207 l poprzez złożenie tylnej kanapy.

Oferowane wyposażenie było dość ubogie. Wersja standardowa zawierała m.in. poduszkę powietrzną kierowcy, centralny zamek i elektrycznie sterowane szyby (również z tyłu) oraz lusterka. System ABS, poduszka dla pasażera, radiomagnetofon i klimatyzacja wymagały dopłaty. Boczne poduszki powietrzne nie były dostępne. Kia Shuma nie brała udziału w testach zderzeniowych Euro NCAP.

Pod maską Shumy instalowano jedną z czterech jednostek. Wszystkie oferowane motory to czterocylindrowe silniki benzynowe. Stawkę otwierał motor o pojemności 1,5 l rozwijający moc 88 KM. Jest to najbardziej popularna jednostka na naszym rynku, cechująca się zadowalającymi osiągami, umiarkowanym spalaniem i dobrą trwałością. Większy motor 1,6 rozwija moc 101 KM. Dość popularny jest również silnik 1,8 o mocy 116 KM. Najmocniejszy jest silnik 2,0 136 KM.
Motory 1,5 i 1,8 dzięki prostej konstrukcji bardzo dobrze znoszą montaż instalacji gazowej, która była również oferowana przy zakupie nowego auta.

Producent proponował dwie przekładnie: manualną o pięciu przełożeniach i 4-biegową automatyczną. Ta druga jest jednak rzadko spotykana.

Produkcję modelu Suma zakończono w 2004 roku. W związku ze słabą jakością wykonania model ten nie odniósł sukcesu, stąd dość ograniczona liczba egzemplarzy na rynku aut używanych. Do wad Shumy można zaliczyć słabe zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia. Najczęstsze usterki mechaniczne dotyczą elementów układu zawieszenia. Elementem sprawiającym problemy jest również przekładnia kierownicza, która po paru latach eksploatacji wymaga regeneracji bądź wymiany. Mimo usterek samochód ten jest godny polecenia. Łatwy dostęp do części zamiennych znacząco obniża koszty eksploatacji. Kia Shuma jest propozycją dla osób szukających taniego w zakupie, obszernego sedana.

Szybkie fakty
MarkaKia
TypSamochód osobowy

Generacje Kia Shuma

Inne modele Kia

Kia Shuma: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie