Kia Opirus

Model
Kia Opirus Zobacz 5 zdjęć

Kia Opirus

Kia Opirus to jedno z pierwszych aut tej marki klasy premium. Produkcja ruszyła w 2003 roku. Opirus sprzedawany był w Europie, Azji i Ameryce Północnej, gdzie występuje jako Kia Amanti. Bazą do jego budowy był popularny w Azji Hyundai Grandeur. W Europie auto miało konkurować z takimi modelami, jak Audi A6, Mercedes-Benz klasy E czy BMW serii 5.

Z zewnątrz Opirus wyraźnie nawiązuje do swoich europejskich konkurentów. Przód często budzi skojarzenia z Mercedes-Benz klasy E. Wszystko przez zastosowanie okrągłych reflektorów, po dwa na każdą stronę auta. Cechą charakterystyczną jest pokaźny, chromowany grill w kształcie trapezu. Gdy patrzy się na auto z boku, widać klasyczną, trzybryłową, solidnie wykonaną limuzynę. Z tyłu znajduje się mocno zaokrąglona szyba. Elegancki charakter nadają mu ładne, podłużne lampy, w których umieszczono chromowane pierścienie, a także chromowana ramka tablicy rejestracyjnej.

Pokaźne rozmiary zewnętrzne mają swoje odzwierciedlenie również we wnętrzu. Szczególnie wygodnie siedzi się z tyłu, gdzie jest sporo miejsca nie tylko na nogi, ale również nad głową. Nawet wysocy pasażerowie nie powinni mieć powodów do narzekania. Zainstalowany w aucie system kontroli jakości powietrza (AQS) oczyszcza je (w razie potrzeby może automatycznie zamknąć dopływ powietrza), jonizuje ujemnie i wytwarza przyjemny zapach. Luksusowe wykończenie modelu Opirus podkreśla skórzana tapicerka oraz wszechobecne drewnopodobne wstawki. W 2007 roku Kia przeprowadziła gruntowną modernizację Opirusa. Zmieniono całą tylną część, dzięki czemu zwiększyła się długość. Z przodu zmieniono atrapę chłodnicy oraz kształt zderzaka.

Również w zakresie wyposażenia Kia Opirus nie ustępowała europejskim odpowiednikom. Bogate wyposażenie obejmowało między innymi takie elementy, jak: automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, podgrzewane fotele z przodu i z tyłu oraz tempomat. O bezpieczeństwo pasażerów dba aż osiem poduszek powietrznych oraz ABS, EBD i ESP, należące do standardu. Bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa zaowocowało najwyższą oceną w testach Euro NCAP.

Z początku Opirusa napędzał 3,5-litrowy motor, skonstruowany w Mitsubishi i zmodyfikowany przez Hyundaia. Osiągał on moc 202 KM i mimo dużej masy Kii zapewniał jej przyzwoite osiągi. Silnik ten pozwala osiągnąć modelowi Opirus pierwsze 100 km/h w trochę ponad 9 s, a prędkość maksymalna wynosi 220 km/h. Spora moc i masa odbijają się jednak na spalaniu Opirusa. W trybie miejskim auto zużywa nawet do 20 l paliwa na 100 km, a w trybie mieszanym około 12 l benzyny. Po modernizacji w 2007 roku wprowadzono jednostkę 3,8 o mocy 266 KM. Z tym motorem przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje jedynie 7,5 s. Mimo znacznego wzrostu mocy średnie spalanie na 100 km spadło do 11 l.

Kia Opirus oferowana była z dwiema przekładniami: automatycznymi o 5 lub 6 przełożeniach.

Limuzyna Kii nie ustępuje europejskim odpowiednikom poziomem wyposażenia i komfortem jazdy czy wysoką jakością wykonania. Jednak uprzedzenia do koreańskiej marki nie pozwoliły osiągnąć jej większych sukcesów. Produkcję Opirusa zakończono w 2009 roku. Z powodu małej popularności tego modelu jego dostępność na rynku wtórnym jest bardzo ograniczona. Dobre wykonanie przełożyło się na wysoką trwałość koreańskiej limuzyny. Aby zmniejszyć koszty eksploatacji, właściciele często montują do niej instalację gazową.

Szybkie fakty
MarkaKia
TypSamochód osobowy

Generacje Kia Opirus

Inne modele Kia

Kia Opirus: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie