Dodge Ram

Model
Dodge Ram Zobacz 10 zdjęć

Dodge Ram III

Ram to pełnowymiarowy samochód typu pick-up produkowany przez należącą do północnoamerykańskiego koncernu Chrysler firmę Dodge od 1981 roku. Obecnie Ram w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie jest sprzedawany jako osobna marka.

W 2002 roku do sprzedaży wszedł model trzeciej generacji. Z zewnątrz auto nawiązywało do starszego modelu. Elementami kojarzącymi się z drugą generacją były między innymi charakterystyczna wielka, chromowana osłona chłodnicy oraz światła (większe niż w poprzedniku).

Podobnie jak do tej pory nowy Ram mógł mieć kabinę 2-drzwiową lub 4-drzwiową. Kabina 4-drzwiowa mogła mieć wersję skróconą (krótkie drzwi) lub normalną. O ile miejsca zarówno z przodu, jak i z tyłu jest sporo, to komfort jazdy pozostawia wiele do życzenia. Duży w tym udział mają niekomfortowa kanapa z tyłu i fotele z przodu. Mimo że są obszerne, to jednak słabo wyprofilowane. Najwyraźniej komfort w tym wozie nie był dla konstruktorów najważniejszy.

Podobnie niezbyt wysokiej jakości są materiały użyte do obudowania deski rozdzielczej i drzwi. Zdarzają się co prawda wersje ze skórzaną tapicerką, ale to raczej rzadkość. Ceratowe tapicerki mają jednak zaletę w postaci łatwego czyszczenia.

Ram sprzedawany był w zasadzie w pięciu wersjach jako: 1500, 2500, 3500, SRT-8 i podwozie pod zabudowę. We wszystkich wersjach Ram miał napęd na wszystkie koła, jednak w zależności od odmiany zawieszenie samochodu mogło mieć różną konstrukcję. Każdy Ram ma niezależne zawieszenie przednie, ale z tyłu są różnice w zależności od przewidywanej ładowności wozu.

Ram 1500 ma z tyłu oś pływającą, co zapewnia nieco większy komfort jazdy i lepsze prowadzenie samochodu. Z kolei odmiany 2500 i 3500 z tyłu mają zainstalowaną oś sztywną. To rozwiązanie, choć obniża komfort podróżowania (samochód potrafi skakać na nierównościach – szczególnie niezaładowany), to zwiększa ładowność skrzyni ładunkowej.

Ram wyposażany był w wiele silników. Najmniejszy ze wszystkich, dostępny tylko w Ram 1500, miał 6 cylindrów i objętość skokową 3,7 l. Jego moc maksymalna wynosiła 215 KM, a moment obrotowy 319 Nm. Większy o litr motor miał dwa cylindry więcej i rozwijał moc 235 KM (400 Nm). W roku 2008 silnik zmodernizowano tak, że generował aż 310 KM.

W wersjach 2500 i 3500 najmniejszy motor miał aż 5,7 l objętości i w zależności od rocznika osiągał moc 345 KM (508 Nm) lub 388 KM (548 Nm). W najmniejszym Ramie montowano też silnik V8 z serii Magnum o objętości skokowej 5,9 l, który rozwijał 245 KM (454 Nm).

Jednostka o tej samej objętości instalowana w 2500 i 3500 nie była zasilana benzyną jak w 1500, ale olejem napędowym. Pochodziła ona z rodziny Cummins i w zależności od wersji i rocznika osiągała moc maksymalną od 235 KM (620 Nm) do 325 KM (830 Nm). Największy z diesli miał 6,7 l objętości i moc 350 KM i maksymalny moment obrotowy 880 Nm. Tę jednostkę montowano tylko pod maską wersji 2500 i 3500.

Również w tych dwóch ciężkich odmianach w 2003 roku instalowano 10-cylindrowy motor z grupy Magnum o objętości skokowej 8,0 l o mocy 310 KM i momencie obrotowym 610 Nm (silnik był benzynowcem).

Największym motorem dostępnym w Ramie był pochodzący z Dodge’a Vipera drugiej generacji silnik V10 o objętości skokowej 8,3 l. Miał on moc maksymalną zredukowaną do 510 KM i maksymalny moment obrotowy 725 Nm. Aby cieszyć się tą jednostką napędową, trzeba było zdecydować się na odmianę SRT-8.

W związku z nie najlepszą sprzedażą modelu Ram (rocznie sprzedawano od 400 do 450 tys. sztuk, dla porównania Ford sprzedawał nawet 900 tys. egzemplarzy F-150) firma Dodge dokonała w 2006 roku faceliftingu samochodu.

Zmieniono między innymi przednie światła na wydajniejsze oraz w wersji Mega Cab zwiększono długość skrzyni ładunkowej do 2 m, a kabinę wydłużono o 560 mm, co zagwarantowało większą ładowność skrzyni oraz większą przestrzeń dla podróżujących (szczególnie z tyłu) pasażerów.

Dwa lata później zaprezentowano kolejną generację Rama, który wszedł do produkcji w 2009 roku. Dodge Ram jest jednym z najpopularniejszych pełnowymiarowych pick-upów w Stanach Zjednoczonych.

Dodge Ram IV

W 2008 roku na salonie North American International Auto Show Dodge przedstawił nową, czwartą już generację modelu Ram. Początkowo, w 2009 roku, w produkcji znalazła się wersja 1500, a dopiero pod koniec 2010 roku w sprzedaży pojawiły się odmiany ciężkie, takie jak: 2500, 3500, 4500 i 5500.

Początkowo koncern Chrysler planował także produkcję dwóch odmian z napędem hybrydowym, ale projekt ten ostatecznie zarzucił z powodu trudności finansowych wywołanych przez kryzys, który dotknął Stany Zjednoczone w 2009 roku.

Od samego początku wszystkie wersje oferowano z czterema odmianami kabin. Były to kabiny: 2-drzwiowa, 4-drzwiowa krótka, 4-drzwiowa zwykła oraz 4-drzwiowa przedłużona (Mega Cab). Tę ostatnią Dodge usunął już z listy opcji do modelu 1500 jako nieopłacalną.

Nadwozie Mega Cab charakteryzuje się między innymi tym, że można w nim zainstalować niewielkie łóżko za tylną kanapą.

Podobnie jak poprzednie wersje Dodge Ram nie grzeszy komfortem jazdy, chociaż trzeba przyznać, że poprawił się on w wyniku zmian w zawieszeniu (o czym dalej). Zarówno fotele, jak i tylna kanapa są bardzo miękkie (co na dłuższą metę jest męczące) i źle wyprofilowane. Przednie fotele nie zapewniają żadnego trzymania bocznego, a na tylnej kanapie siedzi się niemal jak na stołku.

W najtańszych wersjach tapicerka samochodu to mieszanina tanich podróbek skóry i weluru, ale w najdroższych odmianach dostępne są elementy skórzane. Najlepiej zdecydować się na takie obicia foteli, które będą się nadawały do łatwego i częstego czyszczenia (a więc będą odporne na chemikalia). Takie rozwiązanie powinny wybrać przede wszystkim osoby używające Rama w pracy, w której stykają się z dużą ilością zanieczyszczeń.

Niezależnie od modelu Rama, który klient kupi, deska rozdzielcza zawsze wykonana jest z twardych i niemiłych w dotyku plastików. Nie poprawia tej oceny fakt, że w droższych odmianach niektóre elementy, jak np. wieniec koła kierownicy, obszywane są skórą.

Przy wdrażaniu do produkcji nowego Rama 1500 Dodge starał się iść z duchem czasu. Już w poprzedniej generacji tego wozu w 1500 była oś pływająca w tylnej osi, a w modelu czwartej serii producent w miejsce resorów piórowych wprowadził sprężyny śrubowe. Poprawiło to w dużym stopniu komfort podróży, ale przede wszystkim pewność prowadzenia samochodu. Przy tym wszystkim nie miało żadnego wpływu na ładowność Rama 1500.

W pozostałych wersjach na tylnej osi nadal króluje oś sztywna gwarantująca możliwość dużego załadunku.

W produkcji pozostały już tylko cztery silniki, ale zostały one nieco zmodernizowane. Trzy mniejsze jednostki napędowe spalają benzynę jako paliwo, a czwarta olej napędowy.

Najmniejszy silnik to motor V6 o objętości skokowej 3,7 l, który ma moc maksymalną 215 KM i moment obrotowy 319 Nm. Większy silnik to już 8-cylindrowa jednostka napędowa o objętości 4,7 l. Osiąga ona moc 310 KM i maksymalny moment obrotowy 450 Nm. Największy silnik benzynowy ma jeszcze litr więcej objętości skokowej (czyli 5,7 l) i moc 383 KM przy 5600 obr./min (moment obrotowy wynosi 542 Nm).

Silnik o zapłonie samoczynnym pochodzi z rodziny Cummins, a w jego ośmiu cylindrach udało się zmieścić 6,7 l objętości skokowej. Być może wynosząca 350 KM moc nie imponuje, ale sięgający 880 Nm maksymalny moment obrotowy już tak.

Ram jest seryjnie wyposażany w systemy ABS i ESP, a także boczne powietrzne poduszki kurtynowe. W badaniu Insurance Institute for Highway Safety (instytut zajmujący się badaniem i oceną bezpieczeństwa na autostradach) Ram otrzymał ocenę ogólną dobrą, choć w zderzeniu bocznym przyznano mu wynik „marginalny”.

W 2009 roku Dodge sprzedał w USA zaledwie 200 tys. sztuk nowego Rama, ale już rok później było ich o 50 tysięcy więcej. Firma liczy jednak na znacznie większą sprzedaż.

W Polsce większość Ramów pochodzi z indywidualnego importu i lwia część z nich to auta drugiej generacji. Zalety w postaci ogromnego nadwozia i dużej ładowności niwelowane są niestety przez niski komfort jazdy i bardzo paliwożerne silniki.

Szybkie fakty
MarkaDodge
TypSamochód osobowy

Generacje Dodge Ram

Inne modele Dodge

Dodge Ram: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie