Dodge Nitro

Model
Dodge Nitro Zobacz 5 zdjęć

Dodge Nitro

Nitro to średnich rozmiarów SUV produkowany przez północnoamerykański koncern samochodowy Chrysler pod marką Dodge od 2007 roku.

Po raz pierwszy zaprezentowano go jako prototyp o nazwie M80 już w 2002 roku. Trzy lata później został pokazany jako Nitro na targach samochodowych w Chicago i Genewie. Dopiero w 2007 roku auto weszło do produkcji.

Wóz bazuje na płycie podłogowej Jeepa Cherokee i ma napęd na tylne koła z dołączanym napędem osi przedniej.

Nitro ma muskularne nadwozie o długości 4,5 m. Styliści zaprojektowali auto dwubryłowe, które wyróżnia się przede wszystkim dużym prześwitem i prostopadłościenną karoserią. Stylistyka Nitro wpisuje się w kierunek obrany przez koncern Chrysler w ostatnich latach.

Wnętrze samochodu jest dość obszerne. Szczególnie na brak miejsca nie będą narzekać kierowca i pasażer z przodu, który mogą naprawdę wygodnie się rozsiąść. Z tyłu także nie jest źle, ale kanapie można zarzucić nie najlepsze wyprofilowanie.

Jak w wielu amerykańskich wozach, tak i w Nitro jest pewien paradoks. Z jednej strony klient dostaje w najtańszej odmianie SE klimatyzację, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, wielostopniowe poduszki dla kierowcy i pasażera oraz boczne poduszki powietrzne, systemy ABS i ESP, a także układ monitorowania ciśnienia w oponach, z drugiej - jakość tworzyw użytych na desce rozdzielczej i drzwiach jest poniżej krytyki.

Nie najlepsze jest też wyciszenie wnętrza, przez co do kabiny dociera hałas silnika (szczególnie motoru wysokoprężnego) oraz opływającego nadwozie powietrza.

W wersji SXT seryjnie montowany jest tempomat, a jako opcję można wybrać wielogłośnikowy system audio. Z kolei w odmianie R/T są skórzane i podgrzewane przednie fotele, a siedzenie kierowcy ma elektryczną regulację.

Podstawowy silnik w Nitro to 3,7-litrowy motor V6 o mocy 205 KM i maksymalnym momencie obrotowym 314 Nm. Najmocniejszy jest 4-litrowy silnik V6, który ma 55 KM więcej niż 3,7-litrowiec. Jego maksymalny moment obrotowy wynosi 360 Nm. Ta druga jednostka napędowa jest łączona tylko z wersją wyposażeniową R/T.

Na rynku europejskim (również w Polsce) można kupić Nitro z silnikiem Diesla o objętości skokowej 2,8 l. Turbodoładowana jednostka napędowa ma moc 177 KM i moment obrotowy 460 Nm. Ten silnik również można łączyć z wyposażeniem R/T, ale po warunkiem, że wybierze się automatyczną skrzynię biegów. W Polsce nie można nabyć wozu z 3,7-litrowym motorem.

Pewną bolączką wszystkich silników jest duże zużycie paliwa (dotyczy to też jednostki dieslowskiej). Klienci wskazują, że zużycie silnika wysokoprężnego daleko przekracza podawane przez producenta 8,4 l/100 km.

Dodge Nitro ma stały napęd na tylne koła oraz dołączany napęd na koła przednie. W przeciwieństwie jednak do wielu konstrukcji napędu na wszystkie koła można używać tylko przy prędkości mniejszej niż 80 km/h. W przeciwnym razie napęd może ulec uszkodzeniu, a opony podwyższonemu zużyciu. Oznacza to, że w zimowych warunkach tym samochodem nie będzie można jeździć po autostradzie z włączonym napędem na wszystkie koła.

W Dodge’u Nitro nie najwyższych lotów są też układ kierowniczy (mało precyzyjny) i hamulce (ich skuteczność spada mocno po kilku awaryjnych hamowaniach).

Mimo podniesionego zawieszenia Dodge Nitro niezbyt nadaje się do jazdy w terenie. Wszystkiemu winne są duże koła z niskoprofilowymi oponami. W odmianie R/T felgi mają średnicę aż 20 cali.
W tej chwili trudno jeszcze ocenić trwałość poszczególnych podzespołów auta, ponieważ w Polsce takich samochodów jeździ stosunkowo mało. Za to w USA Dodge’ów Nitro jest całkiem sporo. Sprzedano ich tam aż 150 tys. sztuk.

Od 2011 roku na niektórych rynkach europejskich Dodge’a Nitro można kupić pod marką Fiat.

Szybkie fakty
MarkaDodge
TypSamochód osobowy

Generacje Dodge Nitro

Inne modele Dodge

Dodge Nitro: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie