Dodge Caliber

Model
Dodge Caliber Zobacz 5 zdjęć

Dodge Caliber

Caliber to model kompaktowego hatchbacka produkowany od listopada 2006 roku pod marką Dodge przez północnoamerykański koncern Chrysler. Caliber pojawił się na rynku jako model rocznikowy 2007 i zastąpił wysłużony model Neon, który w przeciwieństwie do Calibera miał klasyczne nadwozie typu sedan.

Z zewnątrz Caliber wydaje się większy, niż jest w rzeczywistości. Ogólnie sylwetka bardziej przypomina kombi niż hatchbacka. Do tego obserwator może mieć wrażenie, że zawieszenie jest nieco podniesione. Nadwozie Calibera zaprojektowano zgodnie z ostatnio panującym trendem w koncernie Chrysler, a więc jego linie są ostre i klarowne, a całość jest dość pudełkowata.

Można by sądzić, że kanciaste, wyglądające na duże nadwozie będzie miało swoje odzwierciedlenie we wnętrzu samochodu. Okazuje się jednak, że Caliber wcale nie jest tak wielki, jak można by sądzić.

W kabinie dominują plastiki, choć trzeba przyznać, że ich jakość wcale nie jest na tak niskim poziomie. Gorzej jest z poziomem komfortu siedzeń. Siedziska przednich foteli co prawda nie są źle wyprofilowane, ale są za krótkie, przez co słabo podtrzymują uda kierowcy nawet średniego wzrostu. Tylna kanapa, jak na obecne standardy, jest naprawdę słaba. Brakuje kilku centymetrów długości jej siedzisku, a do tego została marnie wyprofilowana, więc pasażerowie mają wrażenie, jakby siedzieli na miękkich stołkach. Do tego jest mało miejsca na kolana i gdyby nie to, że tylne części oparć przednich foteli są mocno wyprofilowane, to pasażerowie z tyłu wbijaliby stawy kolanowe w plecy kierowcy i podróżującej z przodu osoby.

Nieduży jest również bagażnik. 352 l pojemności przy normalnym ustawieniu siedzeń i nieco ponad 1000 l po złożeniu kanapy to wynik przeciętny. Co gorsza, w przestrzeń bagażową głęboko wnikają nadkola, co poważnie ogranicza możliwości załadunkowe.

Produkowany w amerykańskim stanie Illinois Caliber oferowany jest z czterema silnikami. Trzy z nich to benzynowe motory z rodziny GEMA. Najmniejszy ma objętość skokową 1,8 l, większy 2,0 l, a największy 2,4 l. Czwarty motor to jednostka o zapłonie samoczynnym.

Gdy model Caliber oferowano oficjalnie w Polsce, można go było nabyć z 2-litrowym silnikiem o mocy 156 KM. Auto przyspieszało do 100 km/h w 11,4 s i osiągało niemal 200 km/h, spalając przy tym nieco poniżej 7,5 l benzyny na 100 km. Najtańszy Caliber w Polsce kosztował 72 000 zł.

2,4-litrowy silnik zarezerwowany był dla wersji R/T i SRT4. W tej pierwszej motor miał moc 174 KM. Dodge’a Calibera R/T można było nabyć z napędem na przednie i na wszystkie koła. Do wyboru była też skrzynia manualna o pięciu przełożeniach i bezstopniowa, zautomatyzowana skrzynia biegów CVT.
Z kolei w najmocniejszej odmianie SRT4 napęd przekazywany był tylko na przednie koła, a kierowca sam wybierał jeden spośród sześciu biegów w skrzyni manualnej. Prawie 290-konny silnik z turbodoładowaniem pozwalał rozpędzić Calibera do 250 km/h.

Mimo że gdy powstawał Caliber, właścicielem koncernu Chrysler był niemiecki Daimler, w kwestii silnika wysokoprężnego amerykanie skorzystali z pomocy Volkswagena, a nie Mercedesa. Dziwne to, tym bardziej że Volkswagen udostępnił Chryslerowi 2-litrową jednostkę napędową z przestarzałym wtryskiem oleju napędowego, opartym na pompowtryskiwaczach. Chrysler błędnie (świadomie czy nie) oznaczał swój model nazwą CRD, co sugerowało, że jest to wtrysk typu common rail.

Volkswagenowska jednostka jest jak na obecne standardy bardzo głośna i Amerykanie musieli włożyć sporo pracy, aby wyciszyć wnętrze. Nie do końca im się to udało, ale wyszło i tak lepiej, niż jest w większości Volkswagenów z tym silnikiem. 140-konny diesel był drugim z oferowanych w Polsce motorów.

Właściciele Caliberów mogą też narzekać na prowadzenie samochodu, bo układ kierowniczy tego Dodge’a nie należy do najprecyzyjniejszych. Słabo jest też z zawieszeniem, które przechyla się nadmiernie na zakrętach. Podobny poziom jak zawieszenie reprezentują hamulce, które tylko podczas pierwszych prób wykazują się dużą skutecznością.

Trudno cokolwiek powiedzieć o awaryjności Calibera, ponieważ w Polsce tych aut jest stosunkowo niewiele. Jakiś czas temu zresztą Dodge wycofał z polskiej oferty ten wóz, pozostawiając w sprzedaży tylko model Journey.

Szybkie fakty
MarkaDodge
TypSamochód osobowy

Generacje Dodge Caliber

Inne modele Dodge

Dodge Caliber: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie