Volvo 780

Model
Volvo 780 Zobacz 4 zdjęcia

Volvo 780

Volvo 780 to czteroosobowe auto klasy średniej wyższej produkowane w latach 1985-1990. Początkowo oferowane jako dwudrzwiowe coupé. Jego poprzednikiem było mało znane Volvo 262. Pojazd powstał na płycie podłogowej wspólnej z innymi modelami serii 700. Jego konkurencją był m.in. Mercedes W124 coupé.

Projektanci Volvo nie mieli łatwego zadania. Bazując na potężnej limuzynie, mieli zbudować sportowe, dwudrzwiowe coupé. Efekt jest bardzo ciekawy. Długa przednia maska ma delikatne przetłoczenia zwężające się ku grillowi, na którym znajduje się chromowane logo marki. Prostokątne lampy są nieco węższe niż w pozostałych pojazdach serii 700 i podkreślają sportowy charakter auta. W wypukły zderzak wbudowano czarną listwę, poniżej której umieszczono światła przeciwmgielne. Z boku wyróżniają się potężne drzwi, bardziej pasujące do dostojnej limuzyny niż auta sportowego, ale za to ułatwiające zajmowanie miejsca na tylnych siedzeniach. Tył charakteryzuje wysoko zabudowana pokrywa bagażnika oraz duże prostokątne lampy oddzielone jedynie miejscem na tablicę rejestracyjną.

Wnętrze wykończone jest luksusowo. Na pokładzie 780 zasiądą wygodnie cztery osoby. Na przednich fotelach siedzi się bardzo wygodnie. Są obszerne i dobrze wyprofilowane, a dzięki wszechstronnej regulacji łatwo znaleźć na nich wygodną pozycję. Tylne siedzenia również są wygodne, jednak wyższe osoby mogą narzekać na brak miejsca na nogi. Elegancji nadają wnętrzu drewniane wstawki oraz skórzane wykończenie.

Wyposażenie oferowane w modelu 740 dziś wydaje się obowiązkowe. Jednak w tamtych czasach mało który samochód mógł się pochwalić tak bogatym wyposażeniem. Egzemplarze pochodzące z końca produkcji mogły mieć na pokładzie klimatyzację, podgrzewane i elektrycznie regulowane fotele czy wspomaganie kierownicy. Pojazd standardowo wyposażony był w układ ABS.

Pod maskę modelu 780 mógł trafić jeden z czterech silników benzynowych bądź diesel. Gamę motorów benzynowych otwierał silnik 2,0 turbo o mocy 155 KM. Mocniejszy dwulitrowy motor 16v dysponował mocą 200 KM. Silnik 2,3 turbo w egzemplarzach z początku produkcji rozwija moc 175 KM. W roku 1989 moc wzrosła do 188 KM. Sześciocylindrowa widlasta jednostka 2,8 generowała moc maksymalną wynoszącą 150 KM. Jedyny oferowany diesel to turbodoładowana jednostka o pojemności 2,4 i mocy 125 KM, znana z modeli Volkswagena. Montowane jednostki benzynowe są paliwożerne, ale trwałe. Oszczędni decydowali się na zakup sprawdzonego silnika Diesla, jednak nie było ich wielu. Najbardziej popularnymi jednostkami były 2,0 turbo oraz 2,8 V6.

Volvo 780 oferowano z dwiema przekładniami. Bardziej popularna była 4-biegowa skrzynia manualna. Była też 4-biegowa przekładnia automatyczna. Volvo 780 miało napęd na tylne koła.

Produkcję 780 zakończono w 1990 roku. Przez cztery lata z taśm produkcyjnych Volvo zjechało 8518 sztuk tego modelu. Kupno używanego pojazdu nie jest łatwe z uwagi na ograniczoną liczbę aut dostępnych na rynku. W Polsce znajduje się zaledwie kilka egzemplarzy tego modelu. Dzięki zastosowaniu sprawdzonych rozwiązań konstrukcyjnych Volvo 780 jest wyjątkowo trwałe. Współdzielenie części z innymi modelami tej marki zapewnia dobry dostęp do części zamiennych. Problematyczny może być jedynie zakup części blacharskich, zarówno używanych, jak i nowych. Ocynkowane nadwozie dobrze znosi próbę czasu i nie koroduje nawet po kilkunastoletniej eksploatacji. Na zakup tego samochodu decydują się jedynie prawdziwi fani modelu.

Szybkie fakty
MarkaVolvo
TypSamochód osobowy

Inne modele Volvo

Volvo 780: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie