Suzuki Splash

Model
Suzuki Splash Zobacz 5 zdjęć

Suzuki Splash

Splash to model miejskiego samochodu (segment A) produkowanego przez japońską firmę Suzuki Motor Corporation od 2008 roku. Splash w Europie zastąpił Wagona R+. Auto jest wytwarzane w dwóch miejscach na świecie. Egzemplarze przeznaczone na rynek europejski są produkowane na Węgrzech, a auta, które mają trafić na inne rynki, powstają w Indiach. Prezentacja samochodu nastąpiła na salonie samochodowym we Frankfurcie w 2008 roku.

Splash jest oferowany na razie z tylko jednym typem nadwozia. Jest to 5-drzwiowy hatchback. Stylistyka przodu wpisuje się w ogólny styl małych modeli Suzuki. Auto jest podobne do Alto oraz większego Swifta. Tył Splasha jest mocno ścięty, a światła designerzy umieścili w tylnych słupkach, co poprawia ich widoczność w gęstym ruchu miejskim.

Samochód mierzy tylko 3,7 m długości, ale jest dość szeroki (1,68 m) i wysoki (1,59 m). Wysokość podkreśla biegnąca ku górze dolna linia okien. Brak listwy na drzwiach sprawia, że powierzchnie blach są dość duże, przez co Suzuki wygląda dziwnie. Na szczęście na dole drzwi znajduje się przetłoczenie, które nadaje Splashowi lekkość i dynamikę.

Wnętrze jest dość obszerne jak na samochód segmentu A. Wysokie nadwozie pozwoliło na bardziej pionowe ustawienie siedzeń. Dzięki temu zmniejszono ilość przestrzeni potrzebnej na nogi pasażerów. Nie do końca udało się to w tylnej części wozu, gdzie wysocy pasażerowie mogą narzekać na brak miejsca na kończyny, szczególnie gdy fotele przednie zostaną przesunięte do tyłu. Za to nikomu nie zabraknie przestrzeni nad głową.

Zaletą wynikającą z wysokiego ustawienia siedzisk jest doskonała widoczność w każdym kierunku. Spora szerokość Splasha i takie, a nie inne ustawienie foteli sprawiają, że kierowca ma wrażenie, że prowadzi auto większe niż w rzeczywistości.

Do obicia wnętrza użyto przede wszystkim twardego plastiku, ale nie powinno to nikogo dziwić w tej klasie samochodów. Za to montaż elementów kabiny pasażerskiej jest na dość wysokim poziomie.
Mimo że Splash ma mocno ścięty tył, jego bagażnik wcale nie należy do najmniejszych. Jego pojemność wynosi 176 l, a w wersji Comfort pod podłogą znajduje się 36-litrowy schowek. Po złożeniu tylnej dzielonej kanapy bagażnik ma aż 1050 l.

Splash jest dość bezpiecznym samochodem. W badaniu Euro NCAP w teście zderzeniowym uzyskał cztery gwiazdki na pięć możliwych. Taki wynik osiągnięto nie tylko dzięki dobrej konstrukcji podwozia i nadwozia, ale też dzięki bogatemu jak na tę klasę samochodów wyposażeniu seryjnemu.

Kupując dowolną wersję tego Suzuki, właściciel otrzymuje przednie i boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, ABS z EBD i BAS. W droższej odmianie komfort seryjnie instalowane są kurtyny powietrzne.

Splash napędzany jest trzema różnymi silnikami, dwa to jedności benzynowe. Najmniejszy silnik ma 1,0 l objętości skokowej i z trzech cylindrów wydobywa moc 65 KM oraz maksymalny moment obrotowy 90 Nm. Napęd na przód przekazywany jest przez 5-biegową, manualną skrzynię biegów.

Większa jednostka napędowa ma 1,2 l objętości i rozwija całkiem sporą moc. Ma ona 94 KM mocy i 118 Nm momentu obrotowego. Na niektórych rynkach ten silnik generuje 85 KM, a nie 95 KM. Pozwala on rozpędzić się autu do 175 lub 170 km/h w zależności od skrzyni biegów. Standardową skrzynią w tym przypadku jest 5-biegowa skrzynia manualna, ale opcjonalnie można nabyć 4-biegowy automat.

Początkowo w Polsce Splash sprzedawany był tylko z mocniejszym silnikiem. W naszym kraju nie jest oferowany wóz z 1,3-litrowym motorem wysokoprężnym produkcji Fiata (75-konna jednostka Multijet z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu common rail).

Najtańsze Suzuki Splash w Polsce kosztuje 41 900 zł (stan z 22.01.2012 r.).

Szybkie fakty
MarkaSuzuki
TypSamochód osobowy

Generacje Suzuki Splash

Inne modele Suzuki

Suzuki Splash: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie