Seat Altea

Model
Seat Altea Zobacz 12 zdjęć

Seat Altea

„Najbardziej dynamiczne auto rodzinne” – tak mówi o Altei Seat. Czy ma rację? Po części na pewno tak, bo to ten samochód zapoczątkował nowy styl i cały (pseudo)segment samochodów rodzinnych zwany Multi Sport Vehicle (MSV). Należą do niego zaprezentowane po Altei Mercedes klasy R i B, Honda FR-V oraz Ford S-MAX. Seat Altea gości na rynku od 2004 roku do dziś. W marcu 2009 roku razem z Leonem Altea przeszła facelifting, który obejmował przeprojektowane zderzaki, zmodyfikowany grill i lampy. Najważniejszą zmianą w przypadku minivana Seata było jednak powiększenie tylnej szyby. We wnętrzu zagościły lepsze materiały wykończeniowe, przeprojektowano konsolę środkową, zmieniono kierownicę, zwiększono moc silnika 2,0 TFSI z 200 do 211 KM, a jednostka 2,0 TDI (170 KM) otrzymała Common Rail (na rynkach, na których nadal Altea dostępna jest z tymi jednostkami). Do oferty skrzyń biegów dodano 7-biegową przekładnię DSG łączoną z silnikiem 1,8 TSI lub 1,6 TDI. W zakresie stylu facelifting nieco zbliżył Alteę do Ibizy czwartej generacji, co jest widoczne głównie z tyłu. Mimo że Ibiza ma ostrzejsze linie, to MSV Seata z tej perspektywy wygląda teraz podobnie jak to auto klasy B.

Stylistyka Altei utorowała drogę Leonowi drugiej generacji, który debiutował po niej w 2005 roku. Altea jest zatem jednym z dynamiczniej wyglądających samochodów rodzinnych, który nie zabiera kierowcy radości z prowadzenia auta. Seat nie przewidział dla swojego minivana wersji Cupra, jednak na rynku występowała Formula Racing o mocy 200 KM (jednostka benzynowa) lub 170 KM (jednostka wysokoprężna). Obecnie na polskim rynku dostępne są wyłącznie turbodoładowane jednostki benzynowe o pojemności 1,2 l, 1,4 l i 1,8 l. Odpowiadają im moce 105 KM, 125 KM i 160 KM. Nawet najmniejszy z nich radzi sobie przyzwoicie dzięki dostatkowi momentu obrotowego w szerokim zakresie obrotów. Brawa dla konstruktorów za wyciągnięcie 175 niutonometrów momentu obrotowego z tak małej jednostki. Ale jednak mimo wszystko zdecydowanie lepiej celować w mocniejsze motory, bo mocy nigdy nie może być za dużo. Z minivanowym charakterem nieźle komponują się też diesle.

Obecnie dostępne są dwa: 105-konny 1,6 TDI CR i mocniejszy dwulitrowiec (2,0 TDI CR) o mocy 140 KM. W ofercie występowały też benzynowe „ssaki”, 1,4 16V (86 KM), 1,6 MPI (102 KM) i 2,0 FSI (150 KM), a także diesel 1,9 TDI PD o mocach 90 lub 105 KM. Co ciekawe, podobnie jak w przypadku Leona, nie ma możliwości wyboru podwójnie doładowanego (turbosprężarką i kompresorem) 1,4-litrowego motoru. Jest tylko 1,4 TSI z samym turbo.

Mimo że Altea oficjalnie zaliczana jest do segmentu K (tego samego co Alhambra), gdy się na nią patrzy, można odnieść wrażenie, że to tylko powiększony hatchback, większy Leon. Dlatego też utworzenie segmentu MSV specjalnie dla niej jest w pełni uzasadnione. W prowadzeniu Altea również sprawia wrażenie bardziej kompaktu niż minivana. Wybierając ją zamiast Leona, zyskujemy dodatkową przestrzeń we wnętrzu, nie tracąc aż tak wiele na dynamice sylwetki. Hatchback to za mało, pełnowymiarowy 7-miejscowy minivan to za dużo? Altea jest dla Ciebie. Dlaczego nie skierować kroków do konkurencji? Bo drożej i mniej nowocześnie stylistycznie. Altea (i Leon) może poszczycić się pewnym smaczkiem - centralnie umieszczonym obrotomierzem na tablicy zegarów (rozwiązanie rodem z Porsche) i wskazówkami startującymi z godziny szóstej (pionowo w dół).

Seat za swój nowatorki projekt doczekał się wielu nagród dla Altei, m.in. Red dot: best of the best (Niemcy), The World's Most Beautiful Automobile 2004 (Włochy), Autonis Design Award, Best Concept Car in 2003 (nagroda przyznana przez europejskich projektantów), Towncar of the Year (przyznana przez „Caravan Club” i „What Car?”), Auto Trophy w 2004 i 2005 r. (niemiecki magazyn „Autozeitung”), XII Edición de los Premios del Motor 2005 (przyznana przez hiszpański magazyn „Telva”), Coche de Flotas del Año 2005 (przyznana przez hiszpański magazyn „Flotas”) i Ampe (przyznana w 2005 r.).

Seat Altea XL

Obecnie oferowane są trzy wersje nadwoziowe Altei: standardowa, XL oraz Freetrack. XL to wydłużona o 18,7 cm i nieznacznie poszerzona wersja standardowa, oferująca więcej przestrzeni w bagażniku (pojemność przestrzeni bagażowej wzrosła z 409 do 532 l). Rozstaw osi pozostał bez zmian. Altea XL to propozycja dla tych, którzy nie chcą mieć zwykłego kombi, a standardowa Altea ma niewystarczająco duży bagażnik.

Altea XL znajduje się na rynku od listopada 2006 roku, zaliczana jest do segmentu compact MPV (Multi-purpose Vehicle). Dodatkowym udogodnieniem Altei XL w stosunku do standardowej wersji jest możliwość przesuwania tylnej kanapy i regulowania tym samym ilości miejsca na nogi i pojemności bagażnika. Dzięki temu zabiegowi bagażnik można powiększyć aż do 635 l (po całkowitym złożeniu kanapy do 1604 l). Podróżując wersją XL, podobnie jak wersją standardową, można zapomnieć o tym, że prowadzi się dużego i dosyć ciężkiego vana. Jak przystało na markę nacechowaną sportowym charakterem, Altea XL daje przyjemność z jazdy po zakrętach, próżno tu jednak szukać komfortu podróżowania na poziomie francuskich aut. W zawieszeniu nie ma poduszek, ale za to dzięki twardszym nastawom za kierownicą kierowca czuje się pewniej. Tylko co na to pasażerowie? Nie powinni znowu aż tak bardzo narzekać, bo nastawy, mimo że nie miękkie, są jednak delikatnie złagodzone w stosunku do Leona. Zaletą jest też dobrze wytłumione wnętrze, które umożliwia swobodną rozmowę pomiędzy podróżującymi nawet przy wysokich prędkościach. Altea XL w porównaniu ze standardową wersją jest tylko nieznacznie droższa. Jeśli potrzebujemy więcej przestrzeni we wnętrzu, nie ma się co zastanawiać, bo nawet XL może się podobać, z pewnością ma coś w sobie.

Gama jednostek napędowych dostępnych na naszym rynku w stosunku do zwykłej Altei została pomniejszona o najsłabszy silnik benzynowy. Mamy do dyspozycji silnik 1,4 TSI (125 KM), a także 160-konne 1,8 TSI sprzężone z siedmiostopniową skrzynią biegów DSG. Diesle to nowy 1,6-litrowy silnik o mocy 105 KM, a także sprawdzony 2,0 TDI CR rozwijający 140 KM. Oba silniki można połączyć z automatem (siedmiostopniowy dla mniejszego silnika i sześciostopniowy dla jednostki mocniejszej). Brak w ofercie podwójnie doładowanego benzyniaka 1,4 l, którym tak chwali się koncern VW.

Odmianą, czy też rozwinięciem Altei XL jest Altea Freetrack. To w skrócie podwyższona Altea XL ze zmienionymi zderzakami, która jest połączeniem minivana i SUV-a. W tej wersji dostępne są też obecnie najmocniejsze silniki, benzynowy 2,0 TSI o mocy 211KM i diesel o mocy 170KM. Wszystkie wersje Freetracka, oprócz nasłabszego 105-konnego diesla i 125-konnej benzyny (1,4 TSI), wyposażone są w napęd na cztery koła (sprzęgło Haldex). Kupno Freetracka z napędem jedynie na przednią oś mija się z przeznaczeniem tego pojazdu, bo ta wersja to propozycja dla tych, którzy mieszkają za miastem i/lub często mają do czynienia z nieutwardzonymi drogami, gdzie napęd na cztery koła z pewnością się przydaje. Ale mimo że Freetrack nie boi się pobrudzić, wciąż - jak na Seata przystało - połyka zakręty na asfaltowych drogach zaskakująco sprawnie. Altea w tej wersji poradzi sobie z najazdem pod kątem 17,6 stopni i kątem zjazdu wynoszącym prawie 23 stopnie. Zderzaki, nielakierowane na kolor nadwozia oraz plastikowe osłony progów i nadkoli nadają autu agresywny wygląd, Freetrack naprawdę może się podobać. Te dodatki nie są jednak zrobione na pokaz, mają one za zadanie chronić nadwozie pojazdu podczas jazdy po nawierzchniach szutrowych. Napęd na cztery koła nie zabiera pokaźnej przestrzeni bagażowej wynoszącej 490 l. Podobnie jak w wersji XL można dodatkowo powiększyć bagażnik dzięki regulacji tylnej kanapy w zakresie 16 cm i oczywiście przez całkowite złożenie siedzeń (wtedy otrzymuje się 1562 l przestrzeni bagażowej). Co warto podkreślić, prześwit w stosunku do Altei XL zwiększył się o 40 mm.

Mówi się, że coś, co jest do wszystkiego, jest do niczego. Ale ta zasada wydaje się nie dotyczyć Seata Altei Freetrack, który z powodzeniem sprawdzi się nawet w miejskim korku.

Szybkie fakty
MarkaSEAT
TypSamochód osobowy

Generacje Seat Altea

Inne modele SEAT

Seat Altea: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie