#Porsche 959

Porsche 959

Porsche 959 śmiało można uznać samochodem wyprzedzającym epokę. Jak na swoje czasy było autem bardzo nowoczesnym i efektownym. Plany produkcji Porsche 959 zaczęły się już w latach 80. Początkowo miało być autem wyścigowym startującym razem z innymi samochodami rajdowej grupy B (bardzo dynamicznie się wówczas rozwijającej).

  • Przednia pokrywa w Porsche 959 została wykonana z aluminium
  • Duży nacisk położony na kształt nadwozia Porsche 959 - miał być jak najbardziejaerodynamiczny
  • Drzwi w Porsche 959 wykonano z aluminium
  • Tylny spojler w Porsche 959 i kanały powietrzne zostały zoptymalizowane pod kątem aerodynamiczności
  • Felgi magnezowe zastosowane w Porsche 959 są znacznie lżejsze niż często stosowane felgi stalowe i aluminiowe
  • Ceny Porsche 959 już w latach 80. były bardzo wysokie. Dzisiaj samochód uchodzi za kolekcjonerski, a jego cyna oscyluje między 750-850 tys. dolarów
  • Silnik zastosowany w Porsche 959 jest sześciocylindrowy, zastosowano w nim specjalny mechanizm działania turbosprężarek
  • Kierowca Porsche 959 ma do dyspozycji rozbudowaną deskę rozdzielczą, na której widzi m.in. poziom ciśnienia w oponach
[1/8] Przednia pokrywa w Porsche 959 została wykonana z aluminiumŹródło zdjęć: © [Zdjęcie](https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/61/Porsche_959_%E2%80%93_Frontansicht%2C_21._M%C3%A4rz_2013%2C_D%C3%BCsseldorf.jpg/800pxPorsche_959_%E2%80%93_Frontansicht%2C_21._M%C3%A4rz_2013%2C_D%C3%BCsseldorf.jpg) autorstwa M 93 / [CC

Historia Porsche 959

Pierwsza, jeszcze przedpremierowa, prezentacja Porsche 959 odbyła się w 1983 roku podczas Międzynarodowego Salonu Motoryzacyjnego we Frankfurcie. Pokazano wówczas model o nazwie Porsche Gruppe B. Początkowo firma uznawała starty w rajdach za wymarzony poligon doświadczalny dla modeli samochodów, dzięki któremu można by stale je rozwijać. Z takim przeznaczeniem powstawało Porsche 959. Szybko jednak okazało się, że gra nie jest warta świeczki, a koszty takiej produkcji wielokrotnie przerosłyby oczekiwane korzyści. Dlatego firma zrezygnowała z rywalizacji w grupie B i położyła nacisk na nowoczesność konstrukcji Porsche 959 i wyrafinowanie samochodu.

Porsche 959 miało być wizytówką firmy potwierdzającą jej technologiczne możliwości. W istocie stało się modelem wyjątkowym i legendarnym. Produkcję ukończono w 1958 roku, ale pierwsze modele trafiły do klientów dopiero dwa lata później. Produkcja Porsche 959 kosztowała fortunę, dlatego powstało tylko niewiele ponad 300 sztuk. Cena Porsche 959 oferowana klientom zwalała z nóg, ale i tak pokrywała ledwie połowę kosztów, jakie ponosiła firma. Model z salonu kosztował 225 tys. dolarów, a mimo to Porsche traciło na każdym wyprodukowanym aucie. Dlatego po 300 sztukach Porsche 959 zdjęto z taśmy produkcyjnej.

Silnik Porsche 959

Nowoczesność silnika Porsche 959 kryła się w systemie turbodoładowania. Silnik w Porsche 959 to sześciocylindrowy boxer (charakterystyczny dla tej marki). Zastosowano w nim dwie turbosprężarki (po jednej na rząd cylindrów) działające stopniowo (a nie równolegle) w zależności od obciążenia oraz prędkości obrotowej. To rozwiązanie pozwoliło usprawnić działanie turbosprężarki i zminimalizować jej opóźnienie, czyli tzw. turbo dziurę.

Silnik w Porsche 959 zasilano paliwem dzięki wtryskom Bosch Motronic. To w połączeniu z zaawansowanym systemem turbodoładowania pozwoliło na uzyskanie mocy 444 koni mechanicznych przy 6500 obr/min. Co w przełożeniu na osiągi Porsche 959 oznaczało przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zawrotnym czasie 3,7 sekundy. Maksymalna prędkość Porsche 959 wynosiła 315 km/h.

Napęd Porsche 959

Na początku lat 80., kiedy Porsche 959 miało swoją prapremierę, napęd na cztery koła był dopiero w powijakach, zastosowano go w zaledwie kilku modelach samochodów. Również pod tym względem Porsche 959 wyprzedzało swoją epokę, ponieważ wykorzystywało sterowany elektronicznie napęd na cztery koła. Regulował on przepływ momentu obrotowego między osiami.

Ponadto kierowca Porsche 959 miał możliwość wybrania między czterema trybami pracy napędu 4x4. W latach 80. była to technologia na miarę XXI wieku. Pierwszy tryb napędu w Porsche 959 to program Dry. Zalecano używanie go podczas jazdy po suchych nawierzchniach. Drugi - Wet Road służył specjalnie do jazdy w trakcie deszczu, tzw. jazdy na mokro. Program Ice Snow napędu 4x4 w Porsche 959 był przeznaczony do bezpiecznej jazdy zimą po ośnieżonych i oblodzonych nawierzchniach. Ostatni tryb napędu - Traction zaplanowano na jazdę w bardzo trudnych warunkach: w głębokim śniegu albo błocie. Polegał na tym, że na stałe blokował sprzęgło układu napędowego i mechanizm różnicowy z tyłu.

To jednak nie koniec zalet Porsche 959. Napęd na cztery koła w samochodzie samoistnie kontrolował siłę napędową na osiach w momencie wykrycia poślizgu.

ABS w Porsche 959

We współczesnym modelach samochodów to standard wyposażenia, ale kiedy powstało Porsche 959, czterokanałowy ABS stanowiło prawdziwe novum. Kierowca Porsche 959 mógł dzięki niemu kontrolować każde z kół. Warto podkreślić, że w tamtych czasach stosowało się ABS dwukanałowy rozróżniający tylko przednią i tylną oś.

Ponadto w Porsche 959 zastosowano czujnik ciśnienia w oponach. Dzięki temu kierowca widział na kokpicie Porsche 959 informację o konieczności zwiększenia ciśnienia w oponach.

Magnezowe felgi w Porsche 959 miały ramiona wypełnione powietrzem. Dzięki temu tworzyły z wnętrzem opony jedną przestrzeń.

Nadwozie Porsche 959

Nowoczesność rozwiązań zastosowanych podczas tworzenia elementów podwozia w Porsche 959 obligowała do stworzenia równie nowatorskiego nadwozia. Podstawowe części wykonano co prawda tradycyjną metodą, tzn. rama nadwozia powstała w wyniku zgrzewania stalowych blach, ale do produkcji innych elementów nadwozia użyto nowoczesnych materiałów, jak kevlar, włókno szklane i aluminium. Gotowa konstrukcja została ocynkowana, a także pokryta włóknem szklanym z żywicą epoksydową. Drzwi w Porsche 959 i przednią pokrywę wykonano z aluminium, a przedni zderzak - z pianki poliuretanowej.

Duży nacisk położono również na kształt nadwozia w Porsche 959. Miał być jak najbardziej aerodynamiczny. Dlatego zoptymalizowano kanały powietrzne samochodu i tylny spojler. W efekcie opór aerodynamiczny w Porsche 959 wynosił zaledwie 0,31. To pozwoliło na owocne starty porsche w rajdach - już w 1984 roku samochód Porsche wygrał rajd Dakar.

Moją drugą dziewczyną jest Porsche 911
Błażej Żuławski

Moją drugą dziewczyną jest Porsche 911