Nissan Patrol

Model
Nissan Patrol Zobacz 8 zdjęć

Nissan Patrol Y61

Nissan Patrol Y61 jest piątą generacją modelu o tej nazwie. Konstrukcja zadebiutowała w 1997 roku, a ze względu na jej dużą popularność na niektórych rynkach sprzedaż kontynuowana jest do dziś, równolegle z szóstą generacją modelu, dostępną oficjalnie od 2010 roku.

Y61, tak jak jego poprzednicy, jest autem terenowym, które dzięki możliwości bogatego wyposażenia i bardzo wysokiej jakości doskonale sprawdza się w charakterze obszernej i bezpiecznej limuzyny. Cechami wyróżniającymi są także wyjątkowa trwałość i solidność konstrukcji.

Nadwozie Patrola oparte jest na stalowej ramie, która zapewnia m.in. odpowiednią sztywność podczas manewrów w terenie, ale odbija się na masie auta. Wersja 5-drzwiowa, 5-osobowa mierzy odpowiednio 5080 mm długości, 1940 mm szerokości i 1855 mm wysokości. Pojemność bagażnika w tej wersji to 688 l. Ładowność w zależności od wersji wyposażenia waha się między 700 a 835 kg.

Trzydrzwiowe nadwozie jest zdecydowanie krótsze i węższe; mierzy 4395 mm długości i 1840 mm szerokości. Wysokość obu wersji jest identyczna, rozstaw osi różni się zaś między wersjami o 570 mm na korzyść wersji 5-drzwiowej. Masa własna auta w 5-drzwiowym wariancie zabudowy oscyluje wokół 2400 kg.

Wygląd Patrola bardzo dobrze znosi próbę czasu. Klasycznie, choć efektownie zaprojektowane nadwozie wygląda świeżo, a za sprawą imponujących gabarytów nadal budzi respekt na drodze.

Najpopularniejszym silnikiem do napędu Patrola jest diesel. Na początku miał on 2,8 l pojemności i 130 KM. Jednak nie zapewniał odpowiedniej dynamiki tak ciężkiemu samochodowi jak Patrol, dlatego w 2000 roku pod maskę trafił nowy silnik wyposażony w system Common Rail o pojemności 3 l, który rozwijał moc 158 KM i 354 NM momentu obrotowego. Ten motor pracował pod maską największego terenowego Nissana do liftingu, który przeprowadzono w 2004 roku.

Wówczas moc tej jednostki wzrosła do 160 KM, a moment obrotowy do 380 Nm. Silniki spalają niewielkie (oczywiście jak na pojazd, w którym się znajdują) ilości paliwa: 2,8 TD - 13 l, a 3,0 około 11,5 l/100 km. Jednostki te są sprzężone z 4-stopniową automatyczną bądź 5-biegową skrzynią manualną, obie oczywiście z reduktorem. Na rynku wtórnym można znaleźć Nissana Patrola z benzynowym silnikiem o pojemności 4,5 l bądź 4,8 l (245 KM), lecz jest to bardzo nikły procent w stosunku do aut zasilanych olejem napędowym.

W pełni niezależne zawieszenie Patrola, które bez najmniejszych problemów chłonie wszystkie drogowe nierówności, oparte jest na dwóch sztywnych mostach. To rozwiązanie, którego nie spotyka się już w nowszych konstrukcjach. Zabezpiecza ono przed przypadkowymi uszkodzeniami i jest proste w naprawie, ale cierpi na tym komfort i precyzja jazdy na asfaltowych drogach. Bardzo prosty jest układ napędowy – stały napęd na tył i dołączany na sztywno przód. Ciekawostką jest elektromechanicznie odłączany stabilizator z tyłu.

Poza nie najlepszym wyciszeniem i niewielkimi brakami w ergonomii do wnętrza Patrola nie można mieć większych zastrzeżeń. Zaletą jest bogate wyposażenie, wadą zaś, charakterystyczną dla wielu generacji tego modelu, mało miejsca nad głową.

W 2004 roku Nissan przeprowadził jedyny facelifting generacji Y61. Dzięki niemu przedni pas wraz ze światłami otrzymał zmodyfikowany delikatnie kształt. W tym roku z oferty zniknęła także wersja 3-drzwiowa.

Szybkie fakty
MarkaNissan
TypSamochód osobowy

Generacje Nissan Patrol

Inne modele Nissan

Nissan Patrol: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie