Nissan Primera

Model
Nissan Primera Zobacz 22 zdjęcia

Nissan Primera P10

Nissan Primera P10 jest bezpośrednim następcą modelu Bluebird. Zadebiutował w 1990 roku. Początkowo był oferowany jako 4-drzwiowy sedan lub 5-drzwiowy liftback, a później pojawiło się także nadwozie kombi. Produkcję (poza kombi wytwarzanym w Japonii) prowadzono w Sunderland, w Wielkiej Brytanii, skąd auto transportowane było do USA, by funkcjonować tam jako Infiniti G20. Sprzedaż P10 zakończono w roku 1996, gdy zadebiutował następca, czyli Nissan Primera 2(P11).

P10 wizualnie zrywał z nudną koncepcją poprzednika. Miał atrakcyjne jak na tamte czasy dynamiczne, opływowe linie. Ciekawa stylizacja pozytywnie wpłynęła na wyniki sprzedaży.
Primera w zależności od rodzaju nadwozia i napędu waży między 1080 kg a 1355 kg (AWD) i mierzy odpowiednio 4400 mm długości (4460 mm w kombi), 1694 mm szerokości i 1384 mm wysokości (sedan 1475 mm).

Pod maską mogły pracować 4-cylindrowe jednostki napędowe. Poczynając od silników benzynowych, do wyboru był 1,6 l motor gaźnikowy generujący 96 KM oraz wyposażony w jednopunktowy wtrysk silnik 1,6 l, dysponujący mocą 102 KM. Obie jednostki, które niezbyt dobrze radziły sobie z dynamicznym napędzaniem Primery, miały głowicę o 2 wałkach rozrządu.

To samo dotyczyło mocniejszych motorów, w tym jednostki 1,8 l o mocy 112 KM. Mocniejszy, 2 l silnik występował w 3 wariantach mocy: najsłabszej, dostępnej z napędem na przednią oś (123 KM), w odmianie 4x4 (152 KM) oraz w najbardziej sportowej, przednionapędowej Primerze GTI (150 KM).

Jedyną propozycją wysokoprężną w ofercie pierwszej generacji Primery był motor 2 l o mocy 75 KM. Niezbyt nowoczesna jednostka bez turbodoładowania odznaczała się jednak sporą wytrzymałością. Przebiegi rzędu 300 km często nie są powodem do ingerencji w układ napędowy tego auta.

Zawieszenie modelu Primera nie jest skomplikowane. Układ poprawnie tłumi nierówności zarówno wzdłużne, jak i poprzeczne, choć zdarza mu się głośniejsza praca. Dość miękkie nastawy sprawiają, że podróż nawet po kiepskiej nawierzchni nie będzie uciążliwa. Auto doceniane jest za dobrą skrętność, choć siła działania wspomagania kierownicy mogłaby być większa.

Wnętrze Primery pierwszej generacji zaprojektowano w niewyszukany, ale jak najbardziej poprawny sposób. Dominuje funkcjonalność i prostota. Stonowana, utrzymana w szaro-czarnej tonacji kolorystyka, niska jakość wykorzystanych materiałów i ich nie najlepsze spasowanie to najsłabsze strony wnętrza Primery. Mankamentem typowym dla Nissanów jest także kiepskie wyciszenie nadwozia i niska skuteczność układu wentylacji i ogrzewania. Na uwagę zasługuje za to dobra widoczność i wygodne fotele.

Nissan Primera P10 to poprawnie skonstruowany samochód, który nawet mimo dużego przebiegu nie będzie sprawiał właścicielowi większych problemów. W porównaniu z niemiecką i francuską konkurencją z tego segmentu i okresu Primera nie ma sobie równych w kategorii niezawodności. Ceny oryginalnych części zamiennych są co prawda wysokie, ale na rynku jest dużo zamienników, które mają podobną jakość, a kosztują zdecydowanie mniej. Wadą, który dotyczy wielu aut japońskich nie tylko z tego okresu, jest powłoka antykorozyjna bardzo słabej jakości. Rdzawe purchle przy nadkolach i na klapie bagażnika nie są sprawą marginalną. Popularnym problemem są też awarie układu elektrycznego, który z uwagi na wiek auta potrafi je unieruchomić.

Nissan Primera P11

Nissan Primera P11 to zaliczany do segmentu D samochód osobowy, którego produkcja rozpoczęła się w 1996 roku w fabryce zlokalizowanej w Wielkiej Brytanii. Primera P11 jest następcą modelu Primera P10 wytwarzanego w latach 1990-1960 oraz poprzednikiem modelu Primera P12, który zadebiutował w 2001 roku i produkowany był przez 7 lat, do 2008 roku.

Nissan Primera P11 oferowany był w trzech wersjach nadwozia, jako 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowy liftback oraz 5-drzwiowe kombi. Mierzący 4450 mm długości w wersji sedan i 4515 mm w wersji kombi, 1715 mm szerokości w wersji sedan i 1695 mm w wersji kombi oraz 1410 mm wysokości w wersji sedan i 1450 mm w wersji kombi Nissan Primera P11 ma pojemność bagażnika wynoszącą 505 l i 1357 l po złożeniu tylnych siedzeń w wersji liftback, 490 l w wersji sedan oraz 430 l i 1650 l po złożeniu tylnych siedzeń w wersji kombi. Masa własna pojazdu wynosi od 1230 kg do 1460 kg.

W gamie silnikowej Nissana Primery P11 występowały cztery jednostki benzynowe oraz jeden turbodiesel. Gamę silników benzynowych otwiera wariant o pojemności 1,8 l DOHC, mocy 130 KM i 174 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Wyżej plasowanym silnikiem jest 2,0 l DOHC o mocy 146 KM i 178 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Wariant 2,0 l oferowany jest również w wersji z wtryskiem EFi w dwóch wariantach mocy: 150 KM i 186 Nm maksymalnego momentu obrotowego lub 190 KM i 196 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Jedynym silnikiem wysokoprężnym w ofercie jest 2,0 turbodiesel o mocy 90 KM. Warto dodać, że Primera P11 z tą jednostką jest najchętniej wybierana przez polskich kupujących. Wynika to między innymi z tego, że jest to najmniej awaryjny i najbardziej oszczędny silnik w gamie.

Napęd może być przekazywany wyłącznie na przednią oś za pomocą 5-biegowej manualnej skrzyni biegów lub 4-stopniowej automatycznej przekładni.

W 1999 roku Primera P11 doczekała się pierwszego faceliftingu, w ramach którego przeprojektowano zderzaki, zamontowano nowe reflektory oraz kilka dodatkowych funkcji. Modele po faceliftingu oznaczone są jako P11-144.

Do największych bolączek Nissana Primery P11 należy delikatne zawieszenie. Polskie drogi szybko prowadzą do awarii tulei wahaczy, końcówek drążków kierowniczych oraz łącznika stabilizatora. Problemowa jest również instalacja elektryczna, a konkretnie siłownik centralnego zamka, wycieraczki oraz czujniki systemu ABS. Odnotowano także przypadki awarii alternatora oraz rozrusznika silnika. Mimo to Nissan Primera P11 nie należy do awaryjnych modeli. W 2005 roku niemiecka Dekra umieściła Primerę w raporcie bezawaryjności na 25. miejscu w klasie aut 4- oraz 5-letnich.

Do głównych zalet Primery P11 należą: komfortowe i przestronne wnętrze, bogate wyposażenie oraz wytrzymałe jednostki benzynowe, które chętnie współpracują z instalacją LPG. Plusami są także dobre właściwości jezdne oraz ergonomia.

Użytkownicy Primery P11 skarżą się głównie na mało precyzyjną skrzynię biegów, bardzo słabą widoczność do tyłu w modelu liftback oraz zbyt małą liczbę schowków wewnątrz. Występują również problemy ze szczelnością karoserii w pobliżu przedniej szyby.

Produkcja Nissana Primery P11 została zakończona w 2002 roku.

Nissan Primera P12

Nissan Primera P12 jest bezpośrednim następcą modelu P11, zadebiutował pod koniec 2001 roku. Początkowo był oferowany jako 4-drzwiowy sedan i 5-drzwiowy liftback, a później także jako kombi. Produkcję zakończono w roku 2008. Auto nie doczekało się do tej pory bezpośredniego następcy.

P12 zrywał z nudną, zachowawczą koncepcją poprzednika; cechował się dynamicznymi, ostrymi i futurystycznymi liniami. Ciekawa stylizacja przełożyła się oczywiście na wyniki sprzedaży. Konkurencja nie miała w swojej ofercie auta tak wybiegającego w przyszłość pod względem wyglądu. Nissan Primera P12 w zależności od rodzaju nadwozia i napędu waży między 1270 kg a 1499 kg (AWD) i mierzy odpowiednio 4565 mm długości (4675 mm w kombi), 1760 mm szerokości i 1480 mm wysokości (liftback 1482 mm).

Pod maską Primery mogły pracować 4-cylindrowe jednostki napędowe. Poczynając od silników benzynowych, do wyboru był 1,6 l motor generujący 102 KM, znany już z poprzednich generacji modelu, 1,8 l oferujący 116 KM, jednostka o pojemności 2 l i mocy 140 KM oraz najmocniejszy w ofercie 2,5 l silnik z wtryskiem bezpośrednim, dysponujący mocą 170 KM. Wszystkie jednostki wyposażone były w głowicę o 2 wałkach rozrządu. Na rynkach w innych częściach świata dostępny był także 2 l silnik benzynowy, rozwijający bardzo wysoką jak na ten model moc 204 KM.

Motory wysokoprężne oferowane do trzeciej generacji Primery to 1,9 l i 2,2 l, które dysponowały mocą odpowiednio 120 KM i 138 KM. Później w gamie pojawił się także silnik Diesla o pojemności 2 l i mocy 90 KM. Jednostki zapożyczone z koncernu Renault odznaczały się wysoką kulturą pracy i dobrą trwałością przy umiarkowanej konsumpcji paliwa.

Auto występowało zarówno z 5- lub 6-biegową skrzynią ręczną, jak i bezstopniowym mechanizmem CVT. Napęd przenoszony był przeważnie tylko na koła przednie. Wersja z napędem 4x4 to rzadkość.

Zawieszenie modelu Primera 3 nie jest już tak bezawaryjne jak u poprzednika. Układ poprawnie tłumi nierówności zarówno wzdłużne, jak i poprzeczne, ale okupione jest to szybkim zużyciem podzespołów resorujących. Dość miękkie nastawy sprawiają, że podróż jest komfortowa, ale w układzie kierowniczym często pojawiają się luzy końcówek drążków kierowniczych. Zdarza się także, że przecieka przekładnia kierownicza.

Wnętrze Primery trzeciej generacji zostało zaprojektowane pomysłowo, ale jak najbardziej poprawnie. Ekran nawigacji zespolony z wyświetlaczem klimatyzacji, radiem i kamerą cofania to centralne miejsce deski rozdzielczej. Na jej szczycie, w środkowej części, umieszczono wskaźnik prędkościomierza, obrotomierza i innych czujników monitorujących pracę auta. Całość wygląda bardzo dobrze, opcjonalnie dostępne są różne wersje kolorystyczne tapicerki, a dobra jakość wykorzystanych materiałów i ich niezłe spasowanie to zdecydowanie mocne strony wnętrza Primery. Mankamentem typowym dla Nissanów jest marne wyciszenie nadwozia i niska skuteczność układu wentylacji. Na uwagę zasługuje za to dobra widoczność, wygodne fotele i dużo miejsca zarówno dla pasażerów z przodu, jak i z tyłu.

Nissan Primera P12 to poprawnie skonstruowany samochód, który jednak nie jest już tak bezawaryjny jak poprzednik i nabywcy w zależności od sposobu użytkowania może przysporzyć kilku problemów. Na tle niemieckiej konkurencji z tego segmentu i okresu Primera nie dominuje już w kategorii niezawodności. Ceny oryginalnych części zamiennych są co prawda wysokie, ale na rynku jest dużo zamienników, które mają podobną jakość, a kosztują zdecydowanie mniej. Wadą, która po części została wyeliminowana w 3. generacji Primery, a która dotyczy wielu aut japońskich nie tylko z tego okresu, jest powłoka antykorozyjna bardzo słabej jakości.

Szybkie fakty
MarkaNissan
TypSamochód osobowy

Generacje Nissan Primera

Inne modele Nissan

Nissan Primera: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie