Ford Galaxy

Model
Ford Galaxy Zobacz 9 zdjęć

Ford Galaxy I

Pierwsze modele Forda Galaxy wyjechały na ulice w 1995 roku. Produkowane były w fabrykach w miejscowości Palmela (Portugalia). Co ciekawe, auto to zaprojektowano w kooperacji z Volkswagenem oraz Seatem. Równocześnie powstały więc trzy modele. Oprócz Galaxy w zakładach w Palmeli produkowano Sharana z rodziny Volkswagena oraz Alhambrę sprzedawaną pod marką Seata.

Nadwozie Forda Galaxy nie należy do najciekawszych projektów Forda. Mało interesująca linia nie ma w sobie nic zaskakującego. Jest to auto, które ginie na ulicy w tłumie innych. Przez owalne lampy przednie samochód wygląda nudno. Tył pojazdu również nie zaskakuje – pionowa wręcz klapa bagażnika przepołowiona jest w poziomie pasem świateł tylnych, których stylistyka pasuje do lamp przednich i które są równie nudne jak cały samochód. Jedynym urozmaiceniem w wyglądzie Galaxy jest poziome przetłoczenie ciągnące się od przednich aż po tylne drzwi.

Wnętrze tego rodzinnego Forda jest tak oczywiste i bezpłciowe jak jego nadwozie. Schludnie zaprojektowana deska rozdzielcza nie razi niepotrzebnymi zdobieniami. Zegary są dość czytelne. Widać tutaj wpływ Seata i Volkswagena na projekt samochodu – do wykonania wnętrza użyto elementów zapożyczonych z obu marek. Jego wielką zaletą jest duża przestrzeń. Samochód zarejestrowano do przewozu 7 osób – wszyscy pasażerowie podróżują w komfortowych warunkach. Ford ma również dość pojemny bagażnik, co z pewnością doceni każdy kierowca mający większą rodzinę.

W palecie dostępnych silników figurują następujące jednostki: 2-litrowy rzędowy motor o podwójnym wałku rozrządu, taki sam silnik o pojemności 2,3 l oraz VR6 o pojemności 2,8 l. Można też nabyć egzemplarze z jednostkami wysokoprężnymi - TDI o pojemności 1,9 l. Najsłabszy z wymienionych silników benzynowych ma moc 115 KM, najmocniejszy – 174 KM. Dostępne motory Diesla, mimo identycznej pojemności, rozwijają w zależności od wersji 90 lub 110 KM. Galaxy występowało zarówno w wersji z manualną, jak i automatyczną skrzynią biegów.

Lista wyposażenia Galaxy obejmuje między innymi ABS, podgrzewaną przednią szybę oraz lusterka, podgrzewane siedzenia przednie, klimatyzację oraz wiele innych. Samochód pełen jest elektroniki, co oczywiście jest sporym udogodnieniem, ale bywa również problematyczne, ponieważ model ten nie szczyci się doskonałym wykonaniem układu elektrycznego. Ulega on częstym usterkom.

W 1999 roku drogą badania zorganizowanego przez zespół redakcyjny programu motoryzacyjnego Top Gear Galaxy został wybrany najmniej satysfakcjonującym samochodem roku w Wielkiej Brytanii.
Produkcję tego auta zakończono w 2000 roku, by zastąpić go jego odmłodzoną wersją. Ogromną zaletą Forda Galaxy jest jego niska awaryjność. Duży plus tego modelu to również duża przestrzeń. Dzięki temu ten nudny z wyglądu van doskonale sprawdza się w roli auta rodzinnego, co rekompensuje braki w stylistyce. Najczęściej występują problemy z elektryką, zużywają się drążki stabilizatora zawieszenia, dochodzi też do korozji układu wydechowego. Gdy trzeba kupić części zamienne, które w przypadku Forda i tak nie są najdroższe, można zdecydować się na tańsze zamienniki łatwo dostępne na rynku. Oprócz tego specjalistom Forda można zarzucić małą dbałość o ekonomię. Do zalet Galaxy należy zaliczyć również dobre właściwości jezdne. Auto doskonale nadaje się na dłuższe podróże, zapewnia bowiem wysoki komfort jazdy wszystkim pasażerom.

Ford Galaxy II

Druga już wersja modelu Galaxy zjechała z linii produkcyjnych w Palmeli (Portugalia) w 2000 roku. Od starszego kolegi różniła się między innymi ciekawszą stylistyką nadwozia. Światła przednie zyskały trójkątny kształt, dzięki czemu polepszył się wygląd samochodu. Poziomy pas świateł tylnych przepoławiający klapę bagażnika zastąpiono oddzielnymi lampami o lekko trójkątnym kształcie. Największych zmian dokonano jednak wewnątrz. W Galaxy drugiej generacji wykorzystano wiele rozwiązań z Forda Mondeo trzeciej generacji, wprowadzonego na rynek w podobnym czasie. Poprawiła się również jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza. Nadwozie odmłodzonego Forda zachowało wymiary modeli pierwszej generacji.

Do gamy dostępnych w egzemplarzach pierwszej generacji silników nie wprowadzono zbyt wielkich zmian. Co za tym idzie - w sprzedaży figurowały modele z rzędowymi jednostkami o podwójnym wałku rozrządu i pojemności 2,0 lub 2,3 l, silnikiem VR6 o pojemności 2,8 l oraz z dieslem TDI o pojemności 1,9 l. Znacząca różnica pojawiła się jedynie w jednostkach wysokoprężnych, ponieważ w starszych modelach Galaxy dostępne były wersje o mocy 90 i 110 KM, a w odnowionych wariantach silniki te miały moc 91 (tylko w modelach LX), 117, 132 oraz 152 KM. Warto zastanowić się nad wyborem silnika przed zakupem Galaxy, ponieważ jest to auto o sporych gabarytach, daje możliwość przewozu 7 osób, a i do bagażnika zmieści się wiele. W związku z tym aby poruszać się z zadowalającą dynamiką, potrzeba silnika o większej mocy.

Ford dał nabywcom możliwość wyboru między wersją z 6-biegową, manualną skrzynią biegów bądź 4- lub 5-biegową przekładnią automatyczną. Skrzynie automatyczne były dostępne tylko w modelach LX. Galaxy, zarówno pierwszej, jak i drugiej generacji, powstał na bazie płyty podłogowej Volkswagena. Nie jest to dziwne, jeżeli wziąć pod uwagę, że pierwsza generacja tego modelu powstała w tym samym czasie co Sharan Volkswagena oraz Alhambra Seata. Modele te stworzono przy współpracy trzech marek. Nawet ich produkcja odbywała się w tej samej fabryce. Silnik VR6, tak jak TDI stosowany w tym modelu Forda, zapożyczono z Volkswagena.

Podobnie jak w modelach pierwszej generacji odnowione Galaxy oferuje przestrzenne wnętrze, 7 miejsc i pojemny bagażnik. Po złożeniu dwóch tylnych siedzeń jest sporo miejsca na bardziej pokaźne bagaże. Długość przedziału ładunkowego wynosi w takim układzie około 2 metrów. Fordowi należy się pochwała za wykorzystanie materiałów bardzo dobrej jakości do wykończenia wnętrza.

Produkcję modelu zakończono w 2006. Zastąpiła go trzecia generacja tego samochodu. Prowadzenie Galaxy drugiej generacji jest przyjemne, ale mimo dość dobrej mocy większości dostępnych silników trudno mówić o znakomitej dynamice jazdy. Jest ona najwyżej zadowalająca, w końcu – jakkolwiek by patrzeć - jest to sporych rozmiarów van. Dzięki dużej przestrzeni samochód ten doskonale sprawdzi się w roli auta rodzinnego. Awaryjność jest względnie niska. Usterkom najczęściej ulega układ elektryczny. Często zdarzają się również problemy z wentylacją i ogrzewaniem. W zależności od wariantu silnika prędkość maksymalna waha się od 181 do 217 km/h. Z pewnością nie jest to auto dla osób, które lubią się wyróżniać na drodze, ale przecież nie można mieć wszystkiego – liczne zalety rekompensują braki w stylistyce nadwozia i nieciekawe wnętrze.

Ford Galaxy III

Ford Galaxy trzeciej generacji został zaprezentowany podczas salonu samochodowego w Genewie w 2006 roku. Niedługo później rozpoczęła się produkcja samochodu w fabrykach w Genk, w Belgii.
Najmłodsza wersja Galaxy zdecydowanie najbardziej cieszy oko. Przetłoczenia w masce oraz wyciągnięte w stronę przedniej szyby trójkątne lampy frontowe nadają autu swoisty charakter, a dodatkowe światła przeciwmgielne urozmaicają wygląd vana. Sprzeczne emocje budzi zaś tyłu auta. Z jednej strony prostokątne światła zastąpiono takimi o kształcie bardziej zbliżonym do rombu, co sprawiło, że zyskały ciekawszy wygląd, ale z drugiej strony niemal pionowa klapa bagażnika wygląda odrobinę topornie. Ponadto modele nowej generacji są nieco większe niż poprzednicy. Auto zostało również, w przeciwieństwie do wcześniejszych generacji, zaprojektowane wyłącznie przez specjalistów Forda, bez wkładu projektantów Volkswagena. Było to spowodowane tym, że rok wcześniej Ford sprzedał swój udział w korporacji AutoEuropa, tym samym żegnając się z fabryką w Portugalii, gdzie produkowano z udziałem Volkswagena i Seata poprzednie wersje Galaxy. W związku z tym najmłodsza wersja tego modelu wytwarzana była jedynie na liniach produkcyjnych w Genk, w Belgii.

Najnowsze modele Forda projektowane są zgodnie z nurtem stylistycznym Ford Kinetic Design. Ze względu na rozmiary Galaxy trudno było podporządkować tym zasadom stylistyki, ale Fordowi udało się wprowadzić kilka charakterystycznych elementów, takich jak potężne nadkola czy dość kanciaste światła tylne, dzięki którym ten sporych rozmiarów van wygląda dosyć dynamicznie.
W modelach trzeciej generacji Galaxy zastosowano wyłącznie silniki Forda. Wśród nich były następujące jednostki: 4-cylindrowy, rzędowy silnik Duratorq TDCi o pojemności 1,8, 2,0 oraz 2,3 l, 2-litrowy Duratec FFV o takiej samej liczbie cylindrów położonych w jednym rzędzie, jednostka TDCi o pojemności 2,2 l oraz 2-litrowy EcoBoost. Silniki te mają moc od 100 do 175 KM, co dla vana o tych rozmiarach jest dość rozsądną wartością.

Opcje konfiguracji są wręcz niezliczone. Ford udostępnia nawigację satelitarną z dużym, czytelnym ekranem, wysokiej jakości system audio, złącza dla odtwarzaczy MP3 oraz iPoda, wielostrefową klimatyzację oraz wiele innych udogodnień. Aby zapewnić bezpieczeństwo, zastosowano wiele poduszek powietrznych oraz kurtyny powietrzne, ABS oraz kontrolę trakcji.

Galaxy trzeciej generacji, tak jak jego poprzednicy, oferuje 7 miejsc, duży bagażnik i mnóstwo przestrzeni w kabinie. Dwa tylne siedzenia nie zapewniają jednak takiego komfortu podróży jak pozostałe pięć foteli. Po złożeniu tylnych siedzeń przestrzeń bagażowa jest imponująca. Stylistyka wnętrza zdecydowanie się poprawiła względem poprzednich modeli. Deska rozdzielcza jest nowoczesna i zarazem dość czytelna. Tak jak w poprzednich Fordach, tak i w tym modelu można w użytkowaniu samochodu zdać się na intuicję. Nie powinno być problemu z obsługą przyrządów na desce rozdzielczej.

Najmłodsza wersja Galaxy ma wiele zalet. Przede wszystkim świetnie sprawdzi się jako auto rodzinne, doskonale nadaje się również dla właścicieli niewielkich firm. Nieczęsto ulega usterkom, a jeśli kierowca dostosuje styl jazdy do wybranego przez siebie silnika, spalanie również nie jest wybitnie duże. Co za tym idzie - koszty utrzymania samochodu nie są najgorsze. Zdarza się jednak, że Galaxy sprawia problemy. Najczęściej awarii ulegają układ elektryczny oraz zawieszenie. Do zalet Forda zaliczają się dobra widoczność i praktycznie niezawodne jednostki napędowe. Kabina jest wyciszona w zadowalającym stopniu, hałas silnika nie powinien przeszkadzać podczas jazdy. Warto wspomnieć również o dobrej dynamice auta – nietrudno rozpędzić je do wyższych prędkości. Drzwi otwierają się dość szeroko w porównaniu z podobnymi modelami konkurencji. Relatywnie wysoka pozycja za kierownicą daje z dużym wyprzedzeniem widok na przeszkody na drodze.

Szybkie fakty
MarkaFord
TypSamochód osobowy

Generacje Ford Galaxy

Inne modele Ford

Ford Galaxy: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie