Fiat Doblo

Model
Fiat Doblo Zobacz 10 zdjęć

Fiat Doblò I

Doblò to niewielki kombivan będący też samochodem osobowym, produkowany przez włoski koncern samochodowy Fiat od 2000 roku. Doblò I wytwarzano przez dziesięć lat w trzech fabrykach: w Turcji, Brazylii i Rosji. Odmiana dostawcza o nazwie Doblò Cargo otrzymała w 2006 roku nagrodę Międzynarodowego Vana Roku.

Fiata Doblò I po raz pierwszy zaprezentowano na salonie samochodowym w Paryżu w 2000 roku. Niedługo potem auto trafiło do sprzedaży. Doblò zostało opracowane na płycie podłogowej Fiata Palio Weekend.

Choć nadwozie jest pudełkowate, zupełnie nie przypomina vanów z lat 80. i 90. ubiegłego wieku. Karoseria była zaprojektowana tak, żeby przez wiele lat produkcji jak najmniej się zestarzeć, więc nie ma w niej specjalnych fajerwerków. Jak na vana Doblò może się podobać.

Przy projektowaniu styliści uwzględnili wiele cech istotnych w codziennym użytkowaniu takiego samochodu. Przedni zderzak zachodzi bardzo wysoko aż pod przednie światła i w większości wersji jest nielakierowany. Takie rozwiązanie znacznie zmniejsza koszty ewentualnych napraw. Przy najechaniu na jakąś przeszkodę właściciel samochodu musi naprawić lub wymienić znacznie tańszy niż metalowe poszycie plastikowy zderzak, którego w dodatku nie trzeba lakierować.

Doblò charakteryzowało się m.in. przesuwnymi z obu stron tylnymi bocznymi drzwiami. W ten sposób ułatwiany był załadunek i rozładunek na ograniczonej przestrzeni. Z kolei tylna klapa otwierała się na boki i była dzielona. To rozwiązanie pozwalało na przykład na przewożenie długich elementów bez konieczności pozostawiania otwartych całych drzwi.

Fiat Doblò I mógł zabrać na pokład ciężar o masie do 730 kg. Przestrzeń ładunkowa auta obejmowała aż 3,2 m3. Oba te rezultaty były jednym z najlepszych w klasie.

Zarówno miejsce pracy kierowcy, jak i cała część pasażerska były proste, ale nie toporne. Deskę rozdzielczą wykonano z twardych, ale porządnych tworzyw sztucznych, które dodatkowo dało się łatwo czyścić. Fotel kierowcy był obszerny i wygodny, a jego poszycie zrobiono z odpornego na ścieranie materiału.

Przez pierwsze sześć lat produkcji Doblò było dostępne z dwoma silnikami benzynowymi i dwoma dieslami. Najmniejszy z motorów (benzynowy) miał objętość skokową 1,2 l i moc około 65 KM. Większy, 1,6 l rozwijał moc 103 KM i maksymalny moment obrotowy 145 Nm. Co ciekawe, bez żadnych przeróbek motor ten był przystosowany do spalania CNG. Wtedy jego moc spadała do 92 KM, a moment obrotowy do 130 KM.

Oba diesle miały tę samą objętość wynoszącą 1,9 l, ale słabszy z nich był pozbawiony turbosprężarki. Miał on moc zaledwie 63 KM i niski maksymalny moment obrotowy - 118 Nm. W wersji z turbodoładowaniem jednostka napędowa rozwijała moc 100 KM i moment obrotowy 200 Nm.

W 2005 roku Fiat Doblò I przeszedł gruntowny lifting. Zmieniono między innymi przód i nieznacznie tył oraz wprowadzono nowe silniki. Z oferty usunięto małego benzynowca i oba diesle.

Jednostki te zastąpił 1,4-litrowy silnik benzynowy i nowoczesne dwa silniki wysokoprężne. Motor spalający benzynę miał moc 77 KM i maksymalny moment obrotowy 115 Nm. Wśród silników wysokoprężnych mniejszy 1,3-litrowy Multijet sprzedawany był w trzech wariantach mocy: 70 KM, 75 KM i 85 KM. Z kolei dużego diesla (1,9 l Multijet) oferowano w wersji 105-konnej i 120-konnej.

Oprócz wersji zwykłej i Cargo na rynku brazylijskim od 2003 roku można było nabyć auto z podniesionym zawieszeniem, nazwane Doblò Adventure. W późniejszym czasie auto mogło mieć nawet blokadę przedniego mechanizmu różnicowego. Z kolei w Singapurze Doblò sprzedawano w wersji 7-osobowej pod nazwą Panorama.

W 2009 roku pojawiło się Doblò II generacji, ale auto pierwszej serii produkowano jeszcze przez rok.

Fiat Doblò II

Mimo że Doblò I nadal produkowano, w 2009 roku pojawił się jego następca. Auto powstało na nowej, powiększonej płycie podłogowej, dzięki czemu można było zwiększyć objętość przestrzeni bagażowej.

Mimo że nadal widać, że jest to samochód dostawczy, nie ma on już tak kwadratowego nadwozia – przynajmniej w przedniej części. Wóz wyraźnie wyładniał i przypomina raczej duże kombi. Bardzo interesująco wyglądają przednie światła, które zachodzą daleko na pokrywę silnika. Tak jak w poprzedniku zastosowano odsuwane boczne tylne drzwi, ale z tyłu znajduje się uchylana do góry klapa, a nie drzwi otwierane na boki.

Samochód jest sprzedawany jako osobowy van i transportowe kombi – Cargo. Wersja kombi ma objętość przestrzeni bagażowej od 3,4 m3 do 4,2 m3. Można w niej przewozić przedmioty o długości do 2,2 m i masie od 750 kg do 1000 kg.

Łącznie Doblò oferowane jest w siedmiu wersjach nadwoziowych. Należą do nich van i Cargo z krótkim oraz przedłużonym rozstawem osi, van z podwyższoną kabiną, podwozie z dwuosobową kabiną oraz auto ze skrzynią ładunkową o powierzchni 4 m2.

Przedział pasażerski został zaprojektowany od nowa. Fiat użył dużo przyjemniejszych w dotyku materiałów, które jednak zachowały swoje cechy z modelu pierwszej generacji, a więc są nadal stosunkowo odporne na uszkodzenia. Pozycja kierowcy została nieco poprawiona, a fotel jest wygodniejszy. Podróż również mniej męczy, a to dzięki nowemu tylnemu zawieszeniu bi-link, które lepiej tłumi nierówności zarówno przy pustej, jak i załadowanej przestrzeni bagażowej.

Doblò II jest oferowane z trzema poziomami wyposażenia: Active, Dynamic i Emotion. W każdym z nich znajdują się standardzie ABS z EBD, ESP, ułatwiający ruszanie pod górę Hill Holder, cztery poduszki powietrzne oraz system Start/Stop.

W Polsce Fiat Doblò jest sprzedawany z jednym silnikiem benzynowym, jednym motorem przystosowanym do spalania gazu ziemnego oraz trzema dieslami.

Silnik benzynowy ma objętość skokową 1,4 l, z której osiągane jest 95 KM mocy maksymalnej i 126 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Dzięki nim auto osiąga prędkość 161 km/h.
Jednostka zużywająca gaz ziemny ma tę samą objętość co silnik benzynowy, ale wspomaga ją turbosprężarka, dzięki czemu osiąga moc 120 KM i moment obrotowy 206 Nm.
Wśród motorów wysokoprężnych najsłabszy jest 90-konny Multijet o objętości zaledwie 1,3 l. Rozwijający 200 Nm momentu obrotowego silnik charakteryzuje się jednak średnim spalaniem nieco poniżej 5 l oleju napędowego na 100 km.

Mocniejsza jest jednostka 1,6-litrowa z turbodoładowaniem, która rozwija moc 105 KM i maksymalny moment obrotowy 290 Nm. Najlepsze osiągi z całej oferty zapewnia 2-litrowy turbodiesel Multijet - 135 KM (maksymalny moment obrotowy to 320 Nm). Uzbrojony w ten silnik Doblò potrafi rozpędzić się do aż 180 km/h.

Wszystkie jednostki silnikowe spełniają normy Euro 4 lub Euro 5.

Wśród zalet Fiata Doblò najważniejsze są niezłe silniki i ogromna przestrzeń bagażowa. Ceny samochodu też są przyzwoite. Wśród wad klienci wymieniają skrzynię biegów, w której nie zawsze biegi przełączają się jak należy.

Podobnie jak kiedyś Doblò I generacji, tak teraz nowe auto jest jednym z najchętniej kupowanych vanów.

Szybkie fakty
MarkaFiat
TypSamochód osobowy

Generacje Fiat Doblo

Inne modele Fiat

Fiat Doblo: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie