Volkswagen Touran

Model
Volkswagen Touran Zobacz 11 zdjęć

Volkswagen Touran I

Volkswagen Touran należy do segmentu minivanów, a jego sprzedaż w Europie rozpoczęła się w 2003 roku. Z uwzględnieniem modyfikacji odświeżających pierwsza generacja tego modelu dostępna była w salonach do momentu pojawienia się następcy w roku 2010. Auto wypełnia lukę między Golfem Plus a większym modelem Sharan, co ma także odzwierciedlenie w nazwie, będącej połączeniem słów „Tour” i „Sharan” właśnie. Konkurencją jest podobnej wielkości Opel Zafira lub Citroën C4 Picasso.

Touran oparty jest na płycie podłogowej Volkswagena Golfa V generacji i ma jednobryłowe ,5-drzwiowe nadwozie. Wymiary przy masie własnej równej 1502 kg wynoszą odpowiednio: 4407 mm długości, 1794 mm szerokości i 1635 mm wysokości. Regularne kształty pozwoliły uzyskać przestronne i funkcjonalne wnętrze, a za dopłatą możliwe było także dołączenie trzeciego rzędu siedzeń dla dwóch osób (dodatkowe miejsca praktycznie całkowicie redukują możliwości ładunkowe).

Projektanci Volkswagena nie mieli łatwego zadania. Z nadania trudnej bryle charakteru wywiązali się jednak całkiem nieźle. Nadwozie, choć brakuje mu charakterystycznych detali, wygląda poprawnie, a konserwatywny design nie wyróżnia się negatywnie na tle konkurencji.

Paleta silnikowa Tourana przewiduje obecność zarówno silników benzynowych, jak i wysokoprężnych. Pierwsze z nich, o pojemności od 1,6 l (102 KM lub 115 KM w wersji FSI), nie czynią z auta zawalidrogi, ale nie pozwalają też na bardziej dynamiczną jazdę. Motor mocniejszy, który z pojemności 2 l uzyskuje 150 KM, nadaje autu sportowego ducha. Ciekawostką są zastosowane w późniejszych latach produkcji jednostki benzynowe z rodziny TSI, które mimo relatywnie niskiej pojemności 1,4 l, dzięki zastosowaniu dodatkowego doładowania w postaci zestawu kompresor-turbosprężarka, zapewniały świetną dynamikę w wariantach 140 KM lub 170 KM.

Silniki wysokoprężne to przede wszystkim znany i niezwykle popularny motor 1,9 l TDI, stosowany już z wielu konstrukcjach koncernu VAG, który przy wysokiej niezawodności zadowala się niewielką ilością paliwa. Motor dostępny jest w kilku wariantach mocy: 90 KM, 100 KM i 105 KM. Jednostka ta dzięki wieloletniemu stosowaniu charakteryzuje się dużą dostępnością części zamiennych, jednak jej kultura pracy oparta na pompowtryskiwaczach pozostawia wiele do życzenia. Dla ceniących nowocześniejsze rozwiązania przewidziano silnik 2,0 TDI w wariantach 140 KM lub 170 KM, zapewniających bardzo dobrą dynamikę i wyraźnie przyjemniejszą dla uszu pasażerów kulturę pracy. Awaryjność tych jednostek nie stoi już jednak na tak wysokim poziomie.
Przeniesienie napędu na przednie koła możliwe jest za sprawą 6-biegowej skrzyni manualnej lub doskonałej dwusprzęgłowej przekładni DSG.

Zawieszenie modelu Touran jest jego mocną stroną. Zestrojone jest sztywno, co pozwala pewnie wykonywać miejskie manewry, i pozostaje przy tym wystarczająco komfortowe w dłuższej trasie.
Wysoko położony środek ciężkości nie przeszkadza w przechodzeniu zakrętów bez większych wychyleń nadwozia. Dobrze tłumi wzdłużne i poprzednie nierówności, nie przenosząc dźwięków pracy do dobrze wyciszonej kabiny(jedynie w egzemplarzach z początkowych lat produkcji zdarzają się niewielkie problemy z uszczelnieniem drzwi). Usterkowość zawieszenia w dużym stopniu zależy od sposobu eksploatacji. Szybko zużywające się elementy metalowo-gumowe to problem większości aut poruszających się po polskich drogach.

Wnętrze Tourana zaprojektowano z rozmysłem, wykorzystując zalety nadwozia typu minivan. Pozytywnie zaskakuje liczba schowków oraz duża przestrzeń wygospodarowana dla pasażerów, także z tyłu. Na uwagę zasługuje dobra jakość użytych materiałów i precyzyjne, charakterystyczne dla tego producenta spasowanie, które nawet po wieloletniej eksploatacji zapobiega wydobywaniu się z kokpitu niepokojących dźwięków. Niewątpliwą zaletą tego typu nadwozia jest także bardzo dobra widoczność.

W 2010 roku auto poddano kilku modyfikacjom. Zmieniono przednie reflektory, przemodelowano także kształt osłony chłodnicy oraz przedniego i tylnego zderzaka.

Touran jest konstrukcją udaną, łączącą cechy niewielkiego na zewnątrz auta miejskiego z przestronnym i pakownym wnętrzem, zdolnym pomieścić 5 lub nawet 7 pasażerów. Największym problemem, a zarazem czynnikiem świadczącym o charakterze auta jest jego cena, która w każdej niemal specyfikacji silnikowej w porównaniu z konkurencją pozostawia wiele do życzenia.

Volkswagen Touran II

Volkswagen Touran II należy do segmentu minivanów, a sprzedaż jego drugiej generacji rozpoczęła się w Europie w 2010 roku. Bez większych zmian model dostępny jest w salonach producenta do dzisiaj. Nazwa będąca połączeniem słów „Tour” i „Sharan” wskazuje na charakter auta i jego położenie w ofercie producenta między Golfem Plus a większym modelem Sharan. Konkurencją jest podobnej wielkości Mazda 5 lub Renault Scenic.

Touran II opiera się na płycie podłogowej PQ35, wykorzystywanej także do produkcji Volkswagena Golfa VI generacji. Ma jednobryłowe, 5-drzwiowe nadwozie. Wymiary przy masie własnej ok. 1570 kg wynoszą odpowiednio: 4397 mm długości, 1794 mm szerokości i 1674 mm wysokości. Regularne kształty pozwoliły uzyskać funkcjonalne i wygodne dla pasażerów wnętrze. Na życzenie klienta, oczywiście za dopłatą, możliwe jest wyposażenie auta w trzeci rząd siedzeń dla dwóch osób. Przestrzeń pasażerska powiększa się wówczas kosztem przestrzeni ładunkowej.

Projektanci Volkswagena upodobnili auto do reszty pojazdów z koncernu. Nadwozie otrzymało kilka charakterystycznych detali, takich jak światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED, dzięki którym wygląda świeżo i nowocześnie, ale design nadal spodoba się tylko klientom ceniącym raczej konserwatywne i nierzucające się w oczy wzornictwo.

Paleta silnikowa Tourana II przewiduje obecność zarówno silników benzynowych, jak i wysokoprężnych. Jednostki benzynowe, wszystkie wyposażone w turbodoładowanie, rozpoczynają się od pojemności 1,2 l (105 KM). Ten wariant przewidziany jest dla osób poszukujących auta wręcz leniwego. W palecie benzyniaków dobrym wyborem będzie silnik 1,4 l, który już w słabszym wariancie mocy (dostępne wersje to 140 KM i 170 KM) bardzo dobrze daje sobie radę z autem, nie okupując dobrych osiągów wysokim zapotrzebowaniem na paliwo.

Podobna zależność występuje w kwestii motorów wysokoprężnych. Słabszy silnik TDI o pojemności 1,6 l i mocy 105 KM, podobnie jak benzynowe 1,2 l, zdecydowanie nie należy do sprinterów. Lepszym wyborem będzie jednostka 2 l (140 KM lub 170 KM ), która niezależnie od mocy zapewni bardzo przyzwoite osiągi.
Przeniesienie napędu na przednie koła możliwe jest za pomocą 6-biegowej skrzyni manualnej lub doskonałej dwusprzęgłowej przekładni DSG.

Zawieszenie modelu Touran jest jego niewątpliwą zaletą. Zestrojone jest sztywno, co pozwala pewnie wykonywać miejskie manewry, i pozostaje przy tym wystarczająco komfortowe w dłuższej trasie. Wysoko położony środek ciężkości nie przeszkadza w przechodzeniu zakrętów bez większych wychyleń nadwozia. Auto uchodzi za prowadzące się pewnie, stanowiąc tym samym dobre rozwinięcie poprawnej charakterystyki poprzedniego modelu. Usterkowość zawieszenia w tym momencie jest trudna do określenia z uwagi na wiek samochodu. Do tej pory nie pojawiły się żadne informacje świadczące o występowaniu podzespołów o wyjątkowo niskiej trwałości.

Wnętrze Tourana zaprojektowano nieco radośniej niż w przypadku poprzednika, zachowując jednak wszystkie zalety nadwozia typu minivan. Do plusów należy przestrzeń wygospodarowana dla pasażerów, zarówno z przodu, jak i z tyłu. Uwagę zwraca bardzo dobra jakość użytych materiałów, które są nie tylko miłe w dotyku, ale też odznaczają się wyjątkowo precyzyjnym spasowaniem. Kolejne zalety tego typu nadwozia to świetna widoczność i jeszcze lepsze niż u poprzednika wyciszenie kabiny.

Touran II jest interesującą konstrukcją, dobrze łączącą cechy auta miejskiego z przestronnym i pakownym wnętrzem zdolnym pomieścić 5 lub nawet 7 pasażerów, które doskonale sprawdzi się nawet w bardzo długiej trasie. Największym problemem, który z pewnością przyczyni się do zmniejszenia liczby potencjalnych kupujących, jest cena - w każdej niemal specyfikacji silnikowej po prostu wysoka w porównaniu z konkurencją. Z drugiej strony samochód mało i powoli traci na wartości na rynku wtórnym.

Szybkie fakty
MarkaVolkswagen
TypSamochód osobowy

Generacje Volkswagen Touran

Inne modele Volkswagen

Volkswagen Touran: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie