Citroën C4 Cactus

Generacja
Citroën C4 Cactus Zobacz 10 zdjęć

Citroën C4 Cactus to crossover segmentu B, konkurent dla takich aut jak Peugeot 2008 czy Renault Captur. Z modelem C4 nie wiąże go w zasadzie nic, ponieważ technicznie bliżej mu do mniejszego C3. To właśnie z tego modelu wzięto płytę podłogową, którą odchudzono i nieco wydłużono. Auto mierzy 4157 mm długości przy rozstawie osi wynoszącym 2595 mm. Założeniem Citroëna było stworzenie samochodu praktycznego, lekkiego i maksymalnie prostego, dlatego można w nim znaleźć rozwiązania dość nietypowe.

Najbardziej interesująco prezentuje się sylwetka samochodu z elastycznymi panelami na karoserii. Citroën nazwał je Airbump od powietrza, które znajduje się w gumowych nakładkach. Są to elementy mające chronić karoserię przed zarysowaniami w mieście i na parkingach, można się od nich odbijać, nawet najeżdżać wózkiem sklepowym bez żadnych konsekwencji. Smaku dodaje fakt, że nakładki można wybierać w dowolnym kolorze, a nawet wymieniać podczas eksploatacji. Znajdują się nie tylko na drzwiach, ale też pod przednimi i tylnymi światłami oraz na klapie bagażnika. Poza tym, jak przystało na crossovera nie brakuje nakładek na nadkola z czarnych tworzyw sztucznych, wyższego prześwitu i dużych kół.

Wnętrze jest równie niecodzienne co nadwozie i tu w kilku miejscach dostrzeżemy zarówno pomysłowość projektantów jak i cięcia kosztów. Przejawem tych drugich są chociażby uchylane szyby w tylnych drzwiach czy brak dzielonego oparcia kanapy. Materiały wykończeniowe też nie są najwyższej klasy, ale odpowiednie do ceny auta. Brakuje kilku instrumentów jak chociażby obrotomierz. Ograniczono liczbę przycisków i większością funkcji samochodu zarządza się z poziomu centralnie umieszczonego ekranu dotykowego. Zegary zostały natomiast wyparte przez sporej wielkości ekran umieszczony za kierownicą. Klasyczne uchwyty do zamykania drzwi zastąpiły skórzane paski, które pasują do całości projektu wnętrza. Za to wszystko otrzymujemy przestronne i wygodne wnętrze z dużymi fotelami z przodu, a w wersji z automatyczną skrzynią biegów z dwiema kanapami. W Cactusie znalazło się też całkiem sporo schowków i skrytek. Plamą na funkcjonalności jest nie tylko wspomniany brak dzielonej kanapy, ale też wysoki próg załadunku bagażnika o pojemności 358 litrów.

Cięcia kosztów widać również w układzie jezdnym, hamulcowym i napędowym. Zawieszenie stanowi klasyczny MacPherson z przodu i belka skrętna z tyłu. Pod względem prowadzenia Cactus nie wyróżnia się niczym szczególnym spośród konkurentów. Można nawet stwierdzić, że zawieszenie jest trochę nijakie. W układzie hamulcowym odnajdziemy bębny na tylnej osi, a silniki to głównie nieduże, tanie jednostki o niewielkiej mocy. Wszystko wiąże się z głównym założeniem, czyli nieduża masa własna, która ma nie przekraczać 1200 kg niezależnie od wersji. Podstawowym źródłem napędu jest wolnossący motor 1,2 PureTech o mocy 82 KM. Jest wystarczający do jazdy po mieście, a dla bardziej wymagających przygotowano odmianę z turbodoładowaniem o mocy 110 KM. Opcją dla lubiących silniki Diesla będzie jednostka 1,6 e-HDI o mocy 92 KM lub BlueHDI o mocy 100 KM.

Citroën C4 Cactus otrzymał w teście EuroNCAP 4 gwiazdki, a w konkursie Car of the Year 2015 został nominowany do finału i zajął drugie miejsce, przegrywając z Volkswagenem Passatem. Cena podstawowa tego modelu w Polsce to 51 900 zł.

Citroën C4 Cactus: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie