Land Rover Discovery

Model
Land Rover Discovery Zobacz 20 zdjęć

Land Rover Discovery I

Land Rover Discovery to średniej wielkości SUV, który został wprowadzony do sprzedaży w 1989 roku. Pierwsza generacja Discovery oferowana była w dwóch wersjach nadwozia (3- i 4-drzwiowy SUV). Obie zapewniają miejsce dla pięciu osób, z możliwością montażu dodatkowych dwóch siedzeń w bagażniku. W Japonii auto znane jest jako Honda Crossroad.

Land Rover Discovery został oparty na płycie podłogowej i układzie napędowym ekskluzywnego Range Rovera. Dzięki atrakcyjnej cenie walczył z tańszą japońską konkurencją. To jedyna generacja Discovery, która oferowana była z 4-cylindrowymi silnikami.

Wnętrze Land Rovera Discovery I zostało zaprojektowane przez zewnętrzną firmę Conran Design Group. Jej zadaniem było stworzenie kabiny zupełnie niepodobnej do innych modeli Land Rovera.

Mierzący 4539 mm długości, 1793 mm szerokości i 1966 mm wysokości Land Rover Discovery I plasowany jest w segmencie I, który reprezentują takie modele, jak Nissan Patrol, Jeep Wrangler czy Land Rover Defender. Auto ma stały napęd na cztery koła i centralnie zamontowany dyferencjał, dzięki czemu może pochwalić się nieprzeciętnymi właściwościami jezdnymi w terenie. Znacznie gorzej Discovery I radzi sobie z prostymi nawierzchniami.

Land Rover Discovery oferowany był z jednostkami benzynowymi oraz wysokoprężnymi. Lista silników napędzanych benzyną zawiera dwa warianty o pojemności 3,5 l i mocy 155 KM lub 166 KM. Dostępna była również 3,9 l jednostka V8 o mocy 182 KM. Wszystkie motory benzynowe mają duży apetyt na paliwo, który niestety nie idzie w parze z przyzwoitymi osiągami.

Warto zwrócić uwagę na wariant wysokoprężny 2,5 TDi o mocy 113 KM. Jednostka ta nie zapewnia sportowych osiągów, ale charakteryzuje się niskim zużyciem paliwa. Właściciele aut z tym silnikiem skarżą się głównie na jego fatalną kulturę pracy. Poza tym niełatwo o części zamienne do tego silnika, co odbija się na kieszeni.

Napęd w Land Roverze Discovery przekazywany jest za pomocą 4-biegowej automatycznej skrzyni biegów lub 5-biegowej manualnej przekładni.

W 1992 roku Land Rover Discovery I przeszedł niewielki facelifting, który obejmował kilka dodatków oraz usprawnień. Wnętrze zaczęto oferować z beżową lub jasnoniebieską tapicerką, motor 200 TDi był łączony z automatyczną skrzynię biegów, a całość uzupełniały dodatki w postaci przemodelowanych reflektorów, relingów dachowych oraz aluminiowych felg.

Kolejny facelifting miał miejsce w 1994 roku. W jego ramach silniki 200 TDi i 3,5 l V8 zostały zastąpione przez 2,5 l 300 TDi oraz 3,9 l V8. Zmodernizowano również m.in. przednie reflektory oraz tylne światła w zderzaku.

Główną bolączką Land Rovera Discovery jest korozja. Użytkownicy skarżą się, że po dłuższej eksploatacji rdzewieje wiele podzespołów, w tym cała podłoga oraz progi. Często dochodzi również do wycieków oleju i innych drobniejszych usterek.

Discovery I przez cały okres produkcji (do 1998 roku) znalazł prawie 400 000 nabywców. Następcą Land Rovera Discovery I jest Land Rover Discovery II, produkowany w latach 1999-2004 i wyposażony w znacznie nowocześniejszą technologię.

Plusy:
+ możliwość wyboru oszczędnej jednostki wysokoprężnej
+ bardzo dobra widoczność
+ dobre właściwości jezdne w terenie
+ układ kierowniczy
Minusy:
- częste awarie podzespołów
- korozja, która dotyka praktycznie każdego elementu
- za twarde materiały wykończeniowe
- wyciszenie

Land Rover Discovery II

Jesienią 1998 roku zadebiutował następca modelu Discovery I - Land Rover Discovery II. Produkcja ruszyła w 1999 roku. Auto plasuje się w segmencie I, reprezentowanym przez takie modele, jak Mitsubishi Pajero, Toyota Land Cruiser oraz Volvo XC90.

Mimo że w porównaniu z poprzednikiem nadwozie Discovery II wygląda jak po gruntowniejszym faceliftingu, producent zapewnia, że wymienił aż 720 elementów. Tylna część nadwozia została wydłużona, dzięki czemu wzrosła przestrzeń bagażowa, ale pogorszyły się właściwości jezdne w terenie. Land Rovera Discovery II wyposażono w system ACE (Active Cornering Enhancement), który zapobiega przechylaniu się nadwozia podczas pokonywania zakrętów, oraz w pneumatyczne zawieszenie.

Mierzący 4704 mm długości, 1890 mm szerokości oraz 1941 mm wysokości Land Rover Discovery II oferowany jest wyłącznie w jednej wersji nadwozia - jako 5-drzwiowy SUV.

Pod maską Land Rovera Discovery II może pracować jedna z trzech jednostek napędowych. W ofercie znajduje się jedna jednostka wysokoprężna oraz dwie benzynowe. Motor napędzany ropą to 2,5 l TD5 z bezpośrednim wtryskiem paliwa (zastąpił on wysłużoną jednostkę 300 TDi). Silnik 2,5 l TD5 jest często mylnie przypisywany inżynierom BMW. Konstrukcja tej jednostki została opracowana wyłącznie przez Land Rovera. Moc jedynego wariantu wysokoprężnego wynosi 138 KM, co pozwala na uzyskanie setki po 15,3 s lub 17,1 s w zależności od tego, czy jest to wersja z manualną skrzynią biegów, czy z automatyczną. Średnie zużycie paliwa waha się w okolicach 10,0 l/100 km w mieście.

3,9 l V8 z Discovery I, który generuje 182 KM, został zastąpiony przez jednostkę o pojemności 4,0 V8. Choć podstawowa konstrukcja silnika jest podobna, różnią się pod wieloma względami. Wariant 4,0 l używa innego wału korbowego, ma większe łożyska oraz bardziej zaawansowane tłoki. Discovery II wyposażony w silnik 4,0 l V8 generuje 185 KM oraz 340 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Taka moc pozwala na uzyskanie pierwszej setki po 11,7 s oraz prędkości maksymalnej 170 km/h. Największą bolączką tego wariantu jest średnie zużycie paliwa, które oscyluje w graniach 17,0 l/100 km w cyklu miejskim. Pojemność baku wynosi 95 l, co pozwala na zminimalizowanie liczby wizyt na stacjach benzynowych.

W modelach 2003 oraz 2004 dostępny był również motor o pojemności 4,6 l V8 i mocy 217 KM. Oferowano go wyłącznie na rynku amerykańskim.

Napęd w Land Roverze Discovery II może być przekazywany za pomocą 4-biegowej automatycznej skrzyni biegów lub 5-stopniowej przekładni manualnej.

Do najszybciej zużywających się elementów Discovery II zaliczamy dwumasowe koło zamachowe oraz pompowtryskiwacze. Awariom często ulega także system ACE i pneumatyczne zawieszenie, którego wymiana jest bardzo kosztowna. Minusem jest również niska kultura pracy jednostki wysokoprężnej. Użytkownicy chwalą sobie jednak Discovery II za świetne właściwości jezdne w terenie, przestronność oraz pojemność bagażnika.

Produkcja Land Rovera Discovery II została zakończona w 2004 roku. Jego następcą jest model Discovery III, zaprojektowany przez Andy’ego Wheela. Samochód ten, produkowany w latach 2004-2009, wyznaczył nowy trend stylistyczny marki Land Rover.

Plusy:
+ rewelacyjne właściwości jezdne w terenie
+ przestronność i pojemność bagażnika
+ możliwość wyposażenia auta w wariant wysokoprężny
Minusy:
- spalanie jednostek napędowych
- częste awarie różnych podzespołów
- materiały wykończeniowe
- wyciszenie

Land Rover Discovery III

Land Rover Discovery III zadebiutował w 2004 roku jako następca Discovery II (produkowany w latach 1999-2004). Trzecia generacja Discovery zachowała najważniejsze cechy tego modelu, takie jak: wzmocniony dach, nachylona przednia szyba oraz świetne właściwości jezdne w terenie. Land Rover Discovery III został zaprojektowany przez Andy’ego Wheela, a jego konkurencja to m.in. japońska Toyota Land Cruiser oraz amerykański Jeep Grand Cherokee. Land Rover Discovery III uzyskał 4 gwiazdki w teście zderzeniowym EuroNCAP. Auto na rynku amerykańskim sprzedawano pod nazwą LR3.

Land Rover Discovery III charakteryzuje się zdecydowanie nowocześniejszą stylistyką w porównaniu z poprzednikiem. Podobnie jest z zastosowanymi systemami. Discovery III został wyposażony w system o nazwie Terrain Response, dzięki któremu kierowca może ustawić kilka parametrów silnika, skrzyni biegów oraz kontroli trakcji. Land Rover III ma także nadwozie samonośne oraz niezależne zawieszenie, które w zależności od warunków jazdy może zostać podwyższone lub obniżone. Samochód oferuje trzeci rząd siedzeń, który pozwala na pomieszczenie łącznie siedmiu osób.

Mierzący 4835 mm długości, 1915 mm szerokości oraz 1887 mm wysokości Land Rover Discovery III występuje wyłącznie w jednej wersji nadwozia - jako 5-drzwiowy SUV. Główną zaletą Discovery III jest to, że zapewnia komfortowe warunki podróżowania na asfaltowych drogach, mimo że został stworzony z myślą głównie o trudnym terenie.

Pod maską Land Rovera Discovery III można znaleźć jedną z czterech jednostek napędowych. Jedynym wariantem benzynowym w ofercie był motor o pojemności 4,4 l V8, który generuje 295 KM i 425 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Egzemplarz z taką jednostką przyspiesza do setki w 8,6 s oraz osiąga prędkość maksymalną 195 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi 20,0 l paliwa na 100 km w cyklu miejskim.

Dla bardziej oszczędnych producent przewidział jeden z trzech silników wysokoprężnych. Najsłabszy wariant o pojemności 2,7 l TD generuje 188 KM i pozwala przyspieszyć do setki w 11,7 s, spalając średnio 9,5 l ropy na 100 km. W ofercie był również silnik o pojemności 2,7 l TDI o mocy 190 KM, który osiąga setkę po 11,5 s i maksymalnie rozpędza się do 180 km/h. Średnie zużycie ropy wynosi 9,4 l/100 km.

Na szczycie jednostek wysokoprężnych stoi motor o pojemności 3,0 l TD V6, który generuje 245 KM. Auto z taką jednostką osiąga setkę po 9,6 s oraz prędkość maksymalną 180 km/h. Średnie spalanie oscyluje w granicach 9,3 l/100 km.

Napęd może być przekazywany za pomocą 6-biegowej automatycznej przekładni lub 6-stopniowej manualnej skrzyni biegów, w zależności od jednostki napędowej.

W 2008 roku zaprezentowano opancerzoną wersję Land Rovera Discovery III. Auto spełnia poziom zabezpieczenia B6 i jest odporne na ataki z broni ciężkiej, do której zalicza się m.in. Kałasznikow AK-47.

Land Rover Discovery III jest zdobywcą wielu tytułów, w tym Best Compact 4x4 według WHATCAR?. Produkcja Land Rovera Discovery III została zakończona w 2009 roku. Następcą Discovery III jest model Discovery IV (w Ameryce LR4), który zadebiutował podczas salonu motoryzacyjnego w Nowym Jorku w 2009 roku.

Plusy:
+ bogata gama jednostek napędowych
+ spalanie wariantów wysokoprężnych
+ dobre właściwości jezdne w terenie i na drogach asfaltowych
+ przestronność oraz pojemność bagażnika
+ trzeci rząd siedzeń
+ wyciszenie
Minusy:
- ekonomiczność jednostki benzynowej
- wysoka cena
- osiągi

Land Rover Discovery IV

Land Rover Discovery IV zadebiutował w 2009 roku podczas salonu motoryzacyjnego w Nowym Jorku jako następca modelu Discovery III. Auto produkowane jest w zakładach zlokalizowanych w Solihull (Wielka Brytania). Podobnie jak poprzednik Discovery IV plasowany jest w segmencie I i rywalizuje z takimi modelami, jak Toyota Land Cruiser, Jeep Grand Cherokee oraz Nissan Pathfinder. Na rynku amerykańskim auto występuje pod nazwą LR4.

Po względem stylistyki nadwozie Discovery IV niewiele różni się od tego w Discovery III. Elementy zostały zmodyfikowane w taki sposób, aby całość upodobniła się do większego Range Rovera. W tym celu zamontowano m.in. nowe reflektory w technologii LED oraz 19-calowe aluminiowe felgi, które za dopłatą mogą zostać zastąpione kołami w rozmiarze 20 cali. Wewnątrz zmodernizowano fotele oraz kierownicę. Wprawne oko zauważy również inną grafikę wskaźników. Konsola środkowa, na której znajduje się 5-calowy monitor TFT, została skierowana bardziej w stronę kierowcy.

Land Rover Discovery IV został wyposażony w wiele nowoczesnych systemów, w tym w High Beam Assist, który automatycznie steruje światłami drogowymi. Nie zabrakło także systemu Towing Assist do podczepienia przyczepy oraz Surround Camera System, który obejmuje pięć kamer i znacznie ułatwia manewrowanie Land Roverem Discovery IV.

Znacznie więcej zmian przeprowadzono w mechanice. Ofertę silnikową Discovery IV wzbogacono o 3,0-litrowy wariant wysokoprężny z dwiema turbosprężarkami, który generuje 245 KM oraz maksymalny moment obrotowy 600 Nm. Dzięki zastosowaniu najnowszej technologii silnik ten spala nawet 10% mniej ropy niż jednostka o pojemności 2,7 l. Średnie zużycie ropy wynosi 9,4 l/100 km. Napęd przekazywany jest za pomocą nowej 6-stopniowej automatycznej przekładni ZF, a przyspieszenie od 0-100 km/h trwa 9,6 s. Wariant 3,0 l TDV6 dostępny jest także w wersji o mocy 210 KM. Sprint 0-100 km/h trwa w tym przypadku 10,9 s, a prędkość maksymalna wynosi 180 km/h. Spalanie jest za to niewiele niższe i oscyluje w granicach 9,3 l ropy na 100 km.

W ciągu pierwszych kilkudziesięciu miesięcy produkcji producent zdecydował o pozostawieniu w ofercie silnika o pojemności 2,7 l i mocy 188 KM, który pozwala na przyspieszenie do setki w 11,7 s. Średnie zużycie ropy w przypadku tego motoru wynosi 9,5 l na 100 km.

Mierzący 4838 mm długości, 2022 mm szerokości oraz 1841 mm wysokości Land Rover Discovery IV waży 2549 kg i oferowany jest wyłącznie w jednej wersji nadwozia - jako 5-drzwiowy SUV.

Land Rover Discovery IV został także zmodernizowany pod kątem właściwości jezdnych. Udoskonalono system Terrain Response, dzięki któremu można skonfigurować silnik, skrzynię biegów, kontrolę trakcji oraz zawieszenie. Zmodyfikowano również układ kierowniczy, dzięki czemu auto lepiej zachowuje się w zakrętach. Producent zdecydował o usztywnieniu pneumatycznego zawieszenia, które może zostać podwyższone lub obniżone, w zależności od warunków jazdy.

W 2012 roku przeprowadzono niewielki facelifting Land Rovera Discovery IV, który obejmuje odświeżenie jednostek napędowych, dodanie nowej 8-stopniowej automatycznej skrzyni biegów oraz kilka zmodernizowanych elementów stylistycznych. Egzemplarze z roku modelowego 2012 mogą zostać wyposażone w 5,0 l silnik o mocy 375 KM i 510 Nm maksymalnego momentu obrotowego, który emituje 328 g/km CO2 i spełnia normę emisji spalin Euro 5. Sprint 0-100 km/h trwa w tym przypadku 7,6 s, a prędkość maksymalna wynosi 200 km/h.

Zwiększono również moc 245 KM jednostki 3,0 l do 256 KM. Współpracuje ona z nową 8-biegową automatyczną skrzynią biegów i przyspiesza do setki w 9,3 s.

Nie obyło się także bez zmian w systemie Terrain Respons. Całości dopełniają nowe wzory aluminiowych felg.

Plusy:
+ ekonomiczne jednostki napędowe
+ przestronność oraz pojemność bagażnika
+ dobre właściwości jezdne w terenie oraz na asfalcie
+ wyciszenie
+ materiały wykończeniowe
Minusy:
- osiągi
- wysoka cena

Szybkie fakty
MarkaLand Rover
TypSamochód osobowy

Generacje Land Rover Discovery

Inne modele Land Rover

Land Rover Discovery: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie