Suzuki Jimny

Model
Suzuki Jimny Zobacz 4 zdjęcia

Suzuki Jimny II (Samurai)

Jimny/Samurai to niewielki lekki samochód terenowy produkowany przez firmę Suzuki Motor Corporation od 1968 roku. Przez ten czas producent zaprezentował trzy kolejne generacje tego auta.

Wprowadzony do produkcji w 1981 roku model Jimny w wielu krajach Europy, także w Polsce, znany był jako Suzuki Samurai. Inne nazwy tego samochodu to Suzuki Caribbean (Tajlandia), Suzuki Katana (Indonezja), Suzuki Potohar (Pakistan), Suzuki SJ410, Suzuki Santana, Suzuki Sierra, Holden Drover (Australia), Maruti Gypsy (Indie).

Początkowo (w 1981 roku) auto otrzymało nazwę SJ30 i wyposażano je w jeden z dwóch silników benzynowych. Były to malutkie 3-cylindrowe jednostki o objętości skokowej 0,55 l i 0,66 l. Dzięki ich małym objętościom i niewielkim rozmiarom zewnętrznym SJ30 zaliczany był do grupy samochodów Kei car, a więc takich, przy zakupie których nabywca płacił znacznie mniejsze podatki i różnego rodzaju opłaty.

Rok później pojawiła się nieco mocniejsza wersja tego wozu o nazwie SJ40 Jimny 1000, wyposażona w większy silnik benzynowy oznaczony symbolem LJ80. Miał on 0,8 l objętości skokowej i moc 45 KM (w Japonii nawet 52 KM), co pozwalało osiągnąć prędkość 109 km/h.

W 1984 roku na rynku pojawiła się wersja SJ413, znana powszechnie jako Samurai. Auto było wyposażone w benzynowy silnik o objętości skokowej 1,3 l, który osiągał moc 80 KM. Napęd przenosiła na wszystkie koła 5-biegowa, manualna skrzynia biegów.

W 1985 roku rozpoczęto produkcję modelu SJ410 w Hiszpanii pod marką Santana. Również w tym samym roku Samuraia wprowadzono na rynek północnoamerykański.

Oprócz Japonii i Hiszpanii wóz był wytwarzany także w Indiach, Tajlandii i w Indonezji.
Niezwykle proste nadwozie miało długość od 3,2 do 4 m. Auto sprzedawano z normalnym i przedłużonym rozstawem osi, ale karoseria dostępna była tylko w dwóch wersjach. Pierwsza to 2-drzwiowy kabriolet z miękkim dachem w tylnej części, druga – 3-drzwiowe kombi. W zależności od rynku oraz marki, pod którą Samurai był sprzedawany, jego nadwozie wyglądało w szczegółach inaczej.

W zmodernizowanej wersji kierunkowskazy instalowano obok głównych reflektorów. Układ przypominał nieco ten z Land Rovera Defendera. Były też odmiany z kierunkowskazami w zderzaku albo takie, w których reflektory były prostokątne.

Przez 17 lat produkcji w modelu Jimny/Samurai instalowaną bardzo wiele silników. Dwa najmniejsze miały niewiele ponad 0,5 l objętości skokowej. Dwa kolejne legitymowały się objętością niespełna 0,7 l, następny miał 1,0 l objętości skokowej. Montowano też dwa wspomniane silniki o objętości skokowej 1,3 l. Pierwszy z nich, oznaczony symbolem G13A, miał moc 68 KM. Drugim była jednostka o kodzie BA oraz (później) BB. Ta pierwsza wersja miała 8-zaworowy układ rozrządu i osiągała moc 68 KM. Natomiast odmiana BB, którą wprowadzono na rynek pod koniec produkcji Samuraia/Jimny II (w 1997 roku), miała głowicę 16-zaworową i wielopunktowy wtrysk paliwa. W zależności od wersji silnik ten rozwijał moc od 76 do 86 KM.

Największym montowanym w tym modelu Suzuki silnikiem był wysokoprężny motor produkcji Peugeot o objętości 1,9 l. Wyposażona w turbosprężarkę i katalizator jednostka napędowa o oznaczeniu XUD9 SD, miała moc maksymalną 63 KM.

Suzuki Jimny II oferowano z napędem przednim i tylnym oraz z napędem na wszystkie koła, ale jedyną montowaną w tym samochodzie skrzynią biegów była 5-biegowa skrzynia manualna.

W 1998 roku, po 17 latach wytwarzania, zakończono produkcję Jimny II/Samurai, zastępując go nowszym modelem.

Suzuki Jimny III

Po 17 latach produkcji modelu Jimny (znany w Polsce jako Samurai) Suzuki zdecydowało się w 1998 roku na przedstawienie nowego auta. Jimny III jest wytwarzany w trzech fabrykach na całym świecie: w Japonii, w Kolumbii i w Hiszpanii. Samochód ten oferowany jest także pod nazwami Suzuki Jimny Wide, Suzuki Jimny Sierra, Chevrolet Jimny oraz Mazda AZ-Offroad.

Koncepcją nowy wóz nie odbiega od poprzednika. Nadal jest samochód typu mini-SUV, który mieści się także w klasie samochodów Kei car. Kei car to japońskie auta, których długość nie przekracza 3,4 m, szerokość 1,65 m, a moc silnika jest ograniczona do 64 KM (przy tym wszystkim silnik nie może mieć więcej niż 660 cm3 objętości skokowej).

Podobnie jak poprzednik Jimny III jest sprzedawany tylko z dwoma rodzajami nadwozia, jako 2-drzwiowy kabriolet z miękkim dachem oraz 3-drzwiowe kombi. Nowy Jimny występuje tylko z jednym rozstawem osi (poprzednik miał dwa rozstawy osi).

Kanciasta karoseria z dużymi przednimi światłami wyraźnie nawiązuje do stylistyki starszego brata. W porównaniu z poprzednikiem w kabinie pasażerskiej udało się wygospodarować nieco więcej miejsca dla pasażerów, ale nadal jego niewielka ilość to główna wada tego niedużego SUV-a. Jakość materiałów nie jest najwyższa, za to ich spasowanie - niezłe, dzięki czemu nawet długotrwała eksploatacja nie powinna w kabinie oznaczać trzasków i skrzypienia.

Jak w większości SUV-ów widoczność z wnętrza tego Suzuki na drogę jest doskonała. Nieco gorzej jest ze zbyt wyprostowaną pozycją siedzącą pasażerów poruszających się tym autem. Zastrzeżenia można mieć również do wyciszenia kabiny. Kanciaste i wysokie nadwozie sprawia, że powietrze je opływające przy szybkiej jeździe mocno daje się we znaki podróżującym.

Tak jak poprzednik Jimny III może być wyposażony w napęd przedni (w Polsce niedostępny), tylny i na wszystkie koła. W przypadku napędu na wszystkie koła podstawowy jest napęd na tył, a układ 4x4 uruchamia się przyciskiem na konsoli środkowej. Jimny 4x4 ma reduktor, ale brakuje w nim blokad mechanizmów różnicowych.

Najmniejszy z instalowanych pod maską silników ma zaledwie 3 cylindry i objętość skokową 0,7 l. Aby nieco zwiększyć wydajność jednostki napędowej, wyposażono ją w turbosprężarkę. Motor nie mógł jednak mieć mocy większej niż 64 KM, ponieważ nie mógłby się zaliczać do grupy Kai carów.

Znacznie większe są jednostki napędowe o oznaczeniach G13BB i M13A, obie o objętości skokowej 1,3 l. Ten pierwszy silnik ma 16-zaworową głowicę i wielopunktowy wtrysk paliwa, dzięki czemu osiąga moc od 76 do 86 KM (w Jimny 80 KM). Drugi jest wyposażony w system zmiennych faz rozrządu, co pozwala mu generować moc 83 KM i maksymalny moment obrotowy 110 Nm.

Najmniejszy diesel to turbodoładowana jednostka napędowa o objętości skokowej 1,3 l (oznaczenie DDiS), która osiąga moc 70 KM. Z kolei największym motorem wysokoprężnym był 2-litrowy silnik o mocy aż 170 KM, ale był on dostępny w limitowanej serii Suzuki Jimny. Pomiędzy nimi znajduje się 1,5-litrowa jednostka napędowa wyprodukowana wspólnie przez Renault i Nissana. Ma ona moc maksymalną 86 KM. W Polsce motory wysokoprężne nie są dostępne.

Jimny może być wyposażony w 5-biegową, manualną lub 4-biegową, automatyczną skrzynię biegów. W seryjnym wyposażeniu samochodu znajdują się: system ABS z EBD, czołowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, klimatyzacja manualna, a w bogatszej wersji Comfort oferowane są podgrzewane przednie fotele i radioodtwarzacz CD.

W Polsce w najtańszej wersji Jimny kosztuje 56 900 zł (stan z 23.01.2012 r.).

Szybkie fakty
MarkaSuzuki
TypSamochód osobowy

Generacje Suzuki Jimny

Inne modele Suzuki

Suzuki Jimny: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie