Volkswagen Touareg

Model
Volkswagen Touareg Zobacz 12 zdjęć

Volkswagen Touareg I

Pod koniec lat 60. ubiegłego wieku Volkswagen wprowadził do sprzedaży model 181, czyli tzw. Kurierwagen. Była to pierwsza uterenowiona pozycja w ofercie niemieckiego producenta. Nieco później Niemcy zaproponowali Golfa MKII Country, który był z kolei uterenowioną wersją kompaktowego hatchbacka.

Minęło kolejne 20 lat, a Volkswagen zrobił to po raz trzeci, tym razem już nie jako dodatkową odmianę, tylko całkowicie nowy model, którego obecność w ofercie niemieckiego producenta była wymuszona przez nowy trend rozwijający się na rynku motoryzacyjnym.

Touareg, bo taką nazwę dostał ten model, miał wpisać się w segment luksusowych SUV-ów, które wcześniej, w nieco innej formie, można było spotkać głównie na rynku amerykańskim poza Range Roverem i Mercedesem klasy G.

Volkswagen nie chciał jednak budować auta, które nadaje się do poważnych offroadowych przepraw, ale jedynie luksusowy środek transportu dla bardziej majętnych klientów, będących właścicielami domków letniskowych czy ziem w trudniej dostępnych miejscach. Największą grupę odbiorców centrala z Wolfsburga widziała jednak w tych kierowcach, którzy w miejskich korkach chcieli siedzieć pół metra wyżej od innych użytkowników ruchu drogowego.

Właśnie dlatego postanowiono nawiązać współpracę z Porsche, które w tym samym czasie pracowało nad modelem Cayenne. Auta dzielą płytę podłogową i część podzespołów, można więc powiedzieć, że Touareg, który zadebiutował na rynku w 2002 roku, miał być nieco tańszą i mniej prestiżową odmianą Cayenne. Co ciekawe, później na tej samej płycie podłogowej powstało Audi Q7.

Nie oznacza to jednak, że Touaregowi czegokolwiek brakowało. Skórzana tapicerka, automatyczna klimatyzacja, elektrycznie ustawiane fotele, nawigacja satelitarna, a nawet tuner telewizyjny - to auto nie różniło się wyposażeniem od konkurencji z Monachium czy ze Stuttgartu.

Najsłabsza jednostka montowana pod maską Touarega to turbodiesel 2,5 l TDI o mocy 174 KM. Ten silnik dostępny był ze skrzynią manualną, w przeciwieństwie do mocniejszego i najbardziej popularnego diesla 3,0 TDI 225/240 KM.

Volkswagen przygotował jednak coś jeszcze mocniejszego dla fanów jednostek wysokoprężnych. To motor 5,0 V10 produkujący początkowo 313 KM, a po faceliftingu nawet 350 KM. Nie była to jednak najmocniejsza wersja Touarega.

Wśród silników benzynowych, których gamę otwierały motory 3,2 VR6 220/241 KM, 3,6 VR6 280 KM, 4,2 V8 310/350 KM, królowała gigantyczna jednostka W12 o pojemności 6,0 l. Silnik ten produkował aż 450 KM, dzięki czemu ważący 2,5 tony Touareg rozpędzał się do pierwszej setki w czasie poniżej 6 s i osiągał prędkość maksymalną 250 km/h.

W 2006 roku na salonie motoryzacyjnym w Paryżu Volkswagen zaprezentował poliftingową wersję modelu Touareg. Poza wzmocnieniem jednostek napędowych auto przeszło kurację odmładzającą, która wyszła mu na dobre. We wnętrzu także doszło kilka nowych drobiazgów, m.in. kolorowa kamera cofania czy ulepszony system audio.

Do tej pory mało ciekawe przednie reflektory dostały charakterystyczne łezki, które znane były z kilku innych modeli niemieckiego producenta. Ponadto pojawiło się kilka nowinek technicznych, spośród których warto wymienić chociażby aktywny tempomat, dostosowujący prędkość auta do prędkości pojazdu poprzedzającego.

Touareg był także bardzo praktycznym samochodem. Kufer mógł pomieścić od 550 l aż do 1570 l po rozłożeniu tylnej kanapy.

Nieco wcześniej na rynku pojawiła się interesująca wersja Volkswagen Touareg Kong, której premiera zbiegła się z wejściem do kin filmu „King Kong” w 2005 roku. Touareg Kong wyposażony był w kilka chromowanych dodatków, które uatrakcyjniały jego stylistykę.

Ciekawostką była także wersja R50, która weszła na rynek w 2007 roku. Sercem Touarega w tej usportowionej wersji był turbo diesel V10 o pojemności 5,0 l, dzięki któremu auto rozpędzało się od 0 do 100 km/h w 6,7 s. Poza sportowym zawieszeniem z możliwością regulacji wysokości Touareg R50 miał 21-calowe obręcze.

Produkcję Volkswagena Touarega I generacji zakończono w 2010 roku, kiedy to na rynku pojawił się Volkswagen Touareg II generacji.

Bogate wyposażenie, potężne jednostki W12 oraz V10 TDI i atrakcyjne ceny na rynku wtórnym to tylko niektóre z zalet Volkswagena Touarega. Do wad można zaliczyć szybką utratę wartości oraz brak prestiżu, który da się zauważyć, stawiając auto w jednej linii z Audi Q7 czy Porsche Cayenne.

Volkswagen Touareg II

W 2010 roku rynek motoryzacyjny pożegnał Touarega I generacji, czyli auto, które miało wprowadzić Volkswagena w rynek luksusowych SUV-ów. Pierwszy Touareg budowany był jako nieco tańszy, mniej prestiżowy i bardziej użytkowy brat Porsche Cayenne.

Recepta się sprawdziła i auto odniosło spory sukces. Łączyło zalety luksusowej limuzyny z pojazdem, którym bez obaw można poruszać się po bezdrożach. To właśnie dlatego Touareg utrzymuje się w czołówce najchętniej kupowanych aut z napędem na cztery koła za naszą zachodnią granicą.
Wprowadzając na rynek II generację tego modelu, Niemcy nie mieli więc łatwego zadania. Po raz kolejny wszystko rozpoczęło się od płyty podłogowej, którą pojazd dzieli z dużym Porsche. Jednak przez 8 lat, bo tyle Touareg dostępny był na rynku, Volkswagen sporo nauczył się o luksusowych SUV-ach.

Widać to gołym okiem. Niemcy postawili na linię stylistyczną, którą znamy z innych aut Volkswagena, chociażby z Polo, Golfa VI czy Passata VII generacji. Nadwozie urosło i mierzy teraz 4800 mm długości, 1940 mm szerokości oraz 1730 mm wysokości. To zaowocowało jeszcze większą ilością miejsca we wnętrzu.

W środku pojawiła się całkowicie nowa deska rozdzielcza z dużym, centralnie umieszczonym monitorem, który jest centrum dowodzenia nawigacją czy systemem audio. Pomimo bardziej dynamicznej linii nadwozia udało się zwiększyć bagażnik, który po zmianach mieścił od 580 do nawet 1642 l.

Pod maską Volkswagena Touarega II generacji instalowano jedną z pięciu jednostek napędowych. Największą popularnością cieszą się turbodiesle, z których słabszy 3,0 V6 TDI produkuje w zależności od wersji 204 lub 245 KM, a mocniejszy 4,2 V8 TDI aż 340 KM, dzięki czemu ważący blisko 2300 kg kolos rozpędza się od 0 do 100 km/h w 5,8 s oraz osiąga prędkość maksymalną 242 km/h.
Spośród jednostek benzynowych w Polsce dostępny jest jedynie wariant 3,6 l V6 o mocy 280 KM. Poza tym Volkswagen oferuje także wersję 4,2 l V8 produkującą 360 KM oraz wariant hybrydowy, w którym silnik benzynowy 3,0 TFSI, znany z Audi S4, wspomagany jest motorem elektrycznym.

Napęd w Touaregu przekazywany jest na koła za pośrednictwem 8-biegowej przekładni Tiptronic. Volkswagen zdecydował się na taką przekładnię, ponieważ jest ona w stanie przenieść moc rzędu 800 Nm momentu obrotowego, bo właśnie taką wartość może wyprodukować turbodiesel o pojemności 4,2 l.

Standardowym elementem wyposażenia każdego Touarega jest napęd 4x4 z przekładnią rozdzielczą Torsen oraz programem Offroad. Po jego włączeniu uaktywnia się m.in. system, który pomaga podczas zjeżdżania ze wzniesień. Dzięki najnowszym rozwiązaniom Touareg naprawdę poradzi sobie po zjechaniu z utwardzonych dróg.

Co ciekawe, wersja 3,0 TDI o mocy 245 KM dostępna jest także z systemem napędu na cztery koła 4XMotion, który zwiększa możliwości wspinania się auta na powierzchni pochyłej do przeszkód pod kątem 45 stopni, podczas gdy Touareg z napędem 4Motion jest w stanie wspinać się jedynie pod kątem 31 stopni.

Auto wyposażono w najnowsze rozwiązania z dziedziny bezpieczeństwa. Warto wspomnieć chociażby o asystencie toru jazdy, asystencie zmiany pasa, kontroli przechyłów czy biksenonowych reflektorach z funkcją doświetlania zakrętów.

Touareg II generacji nie różni się standardem wyposażenia od luksusowych limuzyn, a pod pewnymi względami przewyższa teoretycznie bardziej prestiżowych rywali, do których zaliczyć można Audi Q7 czy BMW X5.

Jeśli więc ktoś nie przejmuje się barierą pomiędzy Volkswagenem a producentami klasy premium, powinien zainteresować się Touaregiem. W przypadku tego auta bariera ta ogranicza się jedynie do kilku znaczków z literkami VW, które pozwalają zaoszczędzić całkiem sporą kwotę.

Spośród wielu zalet Volkswagena Touarega II można wymienić wysoką jakość wykonania, rewelacyjne osiągi silników TDI oraz ciekawą stylistykę. Wady to brak zawieszenia pneumatycznego w standardowym wyposażeniu oraz porażające ceny niektórych elementów z listy dodatków.

Szybkie fakty
MarkaVolkswagen
TypSamochód osobowy

Generacje Volkswagen Touareg

Inne modele Volkswagen

Volkswagen Touareg: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie