Renault Laguna

Model
Renault Laguna Zobacz 22 zdjęcia

Renault Laguna I

Francuska marka rozpoczęła swoją przygodę z modelem Laguna w 1994 r. Następca wysłużonej już dwudziestki jedynki zamieszał w świecie motoryzacji. Laguna jako jeden z nielicznych samochodów w swojej klasie nie występował w wersji sedan. Jedynymi wersjami nadwoziowymi były liftback i wprowadzone rok po premierze kombi – na niektórych rynkach znane pod nazwą Laguna Grandtour.

Pojazd już na początku zyskał opinię wygodnego i przestronnego, był chwalony za wysoki komfort jazdy i uniwersalne wnętrze. Renault zdobyło klientów, wyposażając Lagunę w różne udogodnienia, takie jak: wspomaganie kierownicy, elektrycznie sterowane szyby w przednich drzwiach, poduszka powietrzna kierowcy czy centralny zamek z pilotem. W późniejszych latach auto można było doposażyć w ABS, automatyczną klimatyzację, immobilizer, odtwarzacz CD, elektryczny szyberdach i wiele innych gadżetów, bez których dziś trudno sobie wyobrazić auto klasy średniej.

Klienci Laguny przed liftingiem mogli wybrać jeden z siedmiu silników benzynowych: 1,8 8V i 16V (90 i 95 KM), 2,0 8V i 16V (116 i 140 KM) , V6 3,0 12V i 24V (167 i 170 KM), bądź jeden z dwóch diesli: wolnossący 2,2 l o mocy 83 KM i turbodoładowany 2,2 l o mocy 115 KM.

W 1997 r. inżynierowie Renault zdecydowali się wprowadzić na rynek najbogatszą wersję wyposażeniową Laguny – Initiale Paris. Występowała ona z silnikami 2,0 8V (116 KM) z automatyczną skrzynią biegów oraz 3,0 V6 24V (170 KM) ze skrzynią automatyczną lub manualną. Wyposażenie obejmowało m.in. skórzaną tapicerkę, drewnopodobne elementy kokpitu, panel automatycznej klimatyzacji, klapkę do radia, uchwyty drzwi, lakierowane w kolorze nadwozia listwy boczne.

W 1998 r. Renault zdecydowało się odmłodzić Lagunę. Nadwozie nie zmieniło się znacząco. Auto po liftingu można rozpoznać po okrągłych halogenach z przodu i nieco innych tylnych światłach zespolonych. Francuzi zmodyfikowali także zderzaki, które od tej pory lakierowane były w całości w kolorze nadwozia. Wiele zmian zaszło we wnętrzu. Pojawiła się nowa kierownica, a deska rozdzielcza zyskała standardową poduszkę powietrzną pasażera. Po 1998 r. zrezygnowano z silników 8-zaworowych i w ofercie pozostały jedynie silniki z 16 zaworami. W 1999 r. zamieniono także silnik 2,2 16V Volvo na motor o tej samej pojemności, ale produkcji Renault. Dieslowskie turbodoładowane 2,2 zamieniono na jednostkę 1,9 dCi (110 KM).

Wersja Initiale Paris po liftingu była wyposażona w następujące silniki: 1,8 16V (120 KM), 2,0 16V (139 KM) ze skrzynią automatyczną, 3,0 V6 24V (190 KM) - skrzynia manualna lub automatyczna - lub 2.2 dT (diesel o mocy 113 KM). Wyposażenie wnętrza w tym przypadku obejmowało m.in. kolorową nawigację – Carminat 5000 – montowaną w konsoli centralnej. Żadna z wersji Initiale Paris nie była limitowana i, niestety, nie dało się jej nabyć na polskim rynku.

Laguna, jak przystało na flagowego francuza, miała miękkie fotele i zawieszenie pozwalające płynąć po drodze. Dzięki Lagunie pasażerowie mogli podróżować samochodem klasy średniej niczym rasową limuzyną. Pojemność bagażnika umożliwiała dalekie wycieczki, a bogate wyposażenie wnętrza dostarczało w tym czasie wszelkich udogodnień.

Niestety, jak pokazała praktyka, zawieszenie tego samochodu nie sprawuje się tak dobrze w Polsce jak we Francji. Na dziurawych polskich drogach trzeba je serwisować co 40-50 tys. km (przy ostrożnej jeździe co ok. 80-100 tys. km). Poza problemami z zawieszeniem auta z początków produkcji wykazują skłonności do korodowania (zwłaszcza tylne nadkola).

Zaprezentowany w 1999 r. silnik 1,9 dCi również zawiódł klientów francuskiej marki. Kierowcy często skarżyli się na jego głośną pracę i niezadowalającą dynamikę. W Lagunach pierwszej serii występują także problemy ze szczelnością. Nie dość, że pod maską pojawiały się wycieki oleju silnikowego i oleju ze skrzyni biegów, to na domiar złego gniazdo anteny też nie było zbyt dobrze uszczelnione, co często kończyło się zalaniem podsufitki.

Renault Laguna II

Druga generacja średniej klasy limuzyny Renault pojawiła się na rynku w 2001 r. Nowe auto wyznaczyło pewne standardy w zakresie stylistyki, bezpieczeństwa i rozwiązań technicznych.

W Lagunie II po raz pierwszy w historii francuskiej marki zastosowano system Keyless, pozwalający na otwieranie i uruchamianie pojazdu bez użycia kluczyka, który zastąpiła elektroniczna karta. Ewoluował on później w Handsfree (karty nie trzeba było wyjmować z kieszeni, aby otworzyć lub uruchomić pojazd – wystarczyło ją mieć przy sobie). O bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów też nie trzeba było się martwić – Laguna jako pierwsze auto z grupy Renault uzyskało maksymalną notę w testach zderzeniowych Euro NCAP, czyli 5 gwiazdek.

Renault, powtarzając kroki podjęte przy produkcji Laguny pierwszej generacji, wypuściło na rynek tylko dwie wersje nadwoziowe: liftback i kombi. W tej drugiej wersji auto było znane w zależności od rynku pod nazwami Laguna Grandtour lub Laguna SportsTourer.

Pod maską Laguny II, w ciągu 3 lat od wprowadzenia jej na rynek, mogło bić jedno z aż dwunastu serc: 1,6 16V (110 KM); 1,8 16V (118 KM); 3,0 V6 24V (210 KM); silnik 2,0 16V IDE (bezpośredni wtrysk benzyny, 140 KM); 2,0 16V (135 KM); 1,6 16V LPG ( 107 KM); 2,0 16V Turbo (163 KM); 1,9 dCi (turbodiesel, CommonRail, 100, 110 lub 120 KM); oraz 2,2 dCi (150 KM) i 2,2 16V dCi (170 KM).

W 2005 r. Renault postanowiło nieco zmienić wygląd Laguny. Tak naprawdę, podobnie jak przypadku poprzedniego modelu, nie były to poważne zmiany. Faceliftingowi poddano przedni pas pojazdu, zmieniono atrapę chłodnicy i lampy. Z tyłu zmodyfikowano tylko światła.

W wersji poliftingowej spod pokrywy silnika wydobywały się nowe dźwięki. Wysokoprężnego diesla 2,2 dCi zastąpiono nowym silnikiem, skonstruowanym przy współpracy z Nissanem - 2,0 dCi o mocy 150 KM. Rok po premierze Phase II gamę silników Diesla uzupełnił silnik 2,0 dCi o mocy 175 KM, który jest najmocniejszą jednostką dieslowską proponowaną do Laguny.

Renault nie mogło zapomnieć o pakiecie wyposażeniowym Initiale Paris, który zaoferowało już do poprzedniej generacji Laguny. Wersja Initiale wyróżnia się m.in. skórzaną tapicerką, tempomatem, podgrzewanymi fotelami przednimi z podświetleniem na nogi, pamięcią ustawienia fotela kierowcy i lusterek przednich, czujnikiem deszczu i czujnikiem parkowania oraz żaluzjami przeciwsłonecznymi w tylnej klapie.

Laguna II to samochód wyjątkowy: ładny, nowoczesny, bezpieczny, komfortowy, jednak jak przekonali się o tym klienci, nie do końca dopracowany. W tym modelu Renault występuje sporo usterek, które mogą zepsuć humor nawet najbardziej zagorzałym miłośnikom marki.

W Lagunie szwankuje zwłaszcza elektronika. Problem z elektroniczną kartą mieli niemal wszyscy właściciele tego auta, często potrafi ona zaprotestować przy otwieraniu bądź uruchamianiu auta. Pomysł na elektroniczny pomiar ciśnienia powietrza w ogumieniu wydawał się bardzo przydatny, jednak dla posiadaczy Laguny to kolejny powód do wizyty w serwisie. Sterowniki elektrycznie otwieranych szyb bocznych, wycieraczek i elektroniczny wyświetlacz wielofunkcyjny na tablicy przyrządów też mogą odmówić posłuszeństwa. Awaryjny jest także sterownik wtrysku, potocznie zwany „komputerem” – jeśli zawiedzie, dalsza podróż jest niemożliwa.

Może się wydawać, że konstruktorów Laguny niczego nie nauczyły problemy z mechaniką w autach pierwszej generacji. Komfort jazdy tym samochodem mogą zakłócić szybko zużywające się sworznie wahaczy przedniej osi, amortyzatory, końcówki drążków kierowniczych i elementy mocujące przedni stabilizator. Mogą też występować kłopoty z odkształceniami przednich tarcz hamulcowych, co objawia się biciem na kole kierownicy.

Z silnikami nie ma większych problemów, chociaż użytkownicy diesli muszą pamiętać, że jednostki wysokoprężne są bardzo wrażliwe na jakość paliwa. Kierowcy powinni wybierać renomowane stacje paliw, na których tankowany czynnik na pewno będzie zawierał odpowiednią ilość oleju napędowego. Właściciele pojazdów z jednostkami dCi powinni zwrócić uwagę na turbosprężarki, które są bardzo delikatne. Warto zadbać o ich odpowiednią eksploatację. Rozgrzanie turbodiesela przed wyruszeniem w drogę i ostudzenie go po przebytej jeździe naprawdę może być opłacalne.

Renault Laguna III

Po trzynastu latach od prezentacji pierwszego modelu średniej klasy limuzyny Renault na targach Frankfurt Motor Show 2007 pokazana została trzecia już odsłona Laguny. Francuzi, chcąc wynagrodzić klientom awaryjność poprzednich generacji, wzięli się do roboty i zaprezentowali światu wyniki właśnie w postaci Renault Laguny III.

Inżynierowi zaskoczyli wszystkich innowacyjnością, udostępniając klientom nie dwie (jak dotychczas), ale trzy wersje nadwoziowe nowej Laguny. Tak więc można wybierać pomiędzy liftbackiem, kombi (GrandTour) a pokazanym 24 maja 2008 r. na festiwalu filmowym w Cannes Renault Laguna Coupé.

W Genewie w tym samym roku, w którym zaprezentowano wersję coupé francuskiego auta, pojawiło się także Renault Laguna GT. Ta usportowiona opcja Laguny miała nie instalowany dotąd w samochodach tej marki system tylnych kół skrętnych ActiveDrive. Pozwala on na skręt kół tylnej nawet o 6 stopni. Przy prędkości do 60 km/h koła te skręcają w stronę przeciwną do kół osi przedniej, a przy jeździe powyżej 60 km/h w tę samą stronę co koła przednie.

Lagunę można nabyć z jedną z pięciu jednostek benzynowych (1,6 110 KM; 2,0 140 KM; 2,0 Turbo 170 KM - automatyczna skrzynia biegów i 2,0 Turbo 204 KM) lub jednym z siedmiu silników Diesla (1,5 dCi110 KM; 2,0 dCi130 KM, 150 KM, 175 KM; 2,0 dCi GTI oraz 3,0 dCi235 KM). Większość z dostępnych jednostek ma 16 zaworów (wyjątkami są benzynowe 2,0 Turbo i wysokoprężne 3,0 dCi – 24 zawory).

W 2009 r. Lagunę poddano lekkiemu liftingowi. Zmiany, jak było do przewidzenia, podobnie jak w poprzednich generacjach obejmowały pas przedni i tylne światła. Zmodyfikowano także wnętrze, niektóre elementy tapicerki zostały zaadaptowane z wersji GT, która po faceliftingu została nazwana Dynamique.

Renault Lagunę III po zmianach wprowadzonych w 2009 r. zaoferowano klientom w kilku wersjach wyposażeniowych: Expression, Tech Run, Bose Edition i Initiale. Kolejne z wymienionych opcji mają coraz lepsze wyposażenie. Oczywiście tak jak w przypadku poprzednich modeli najbogatsza jest Initiale, która zawiera m.in. system nagłośnienia Bose, elektrycznie sterowane i podgrzewane przednie fotele z pamięcią ustawienia po stronie kierowcy, elektryczny hamulec ręczny, system wspomagania parkowania przodem i tyłem (z sygnalizacją świetlną i dźwiękową), system Renault HandsFree z kartą i wiele innych udogodnień, które umilą podróż nawet najbardziej wymagającym amatorom czterech kółek.

Renault, wprowadzając na rynek najnowszą Lagunę, zaskoczyło wszystkich możliwością zakupu tego pojazdu w limitowanej wersji Black Edition. Samochód został wyposażony w pakiet stylistyczny GT Look Pack mający poprawić wygląd karoserii. Zestaw ten zawiera nowy zderzak przedni, zmodyfikowany grill oraz przyciemnione klosz lamp przednich i tylnych. Zamontowano również nowe 16-calowe felgi aluminiowe. Mimo sportowego charakteru tego auta klienci mają do dyspozycji pakiet Comfort Pack obejmujący system czujników wspomagających parkowanie oraz bezkluczykowy system Renault hands-free. W wyposażeniu auta znajduje się również ABS, ESP, złącze Bluetooth czy spryskiwacze biksenonowych reflektorów.

Paleta dostępnych silników obejmuje jednostki dCi 110KM eco i dCi 130KM. Pierwszy motor spala średnio 4,9 l/100 km i emituje 130 g CO2 na każdy przejechany kilometr. Drugi silnik charakteryzuje się zużyciem paliwa na poziomie 6 l/100 km oraz emisją wynoszącą 157 g/km. Laguna Black Edition oferowana jest z czterema odmianami lakieru metalicznego: Pearlescent Black, Ardoise Grey, Eclipse Grey i Platine Grey. Francuskie ceny modelu to 25 800 euro za wersję sedan i 27 000 euro za wariant kombi.

Szybkie fakty
MarkaRenault
TypSamochód osobowy

Generacje Renault Laguna

Inne modele Renault

Renault Laguna: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie